چشم‌انداز‌های بلندمدتی را برای سینما در نظر داریم/ اندیشه آزادانه‌ای را دنبال می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۵
در دیدار مشترک رییس سازمان سینمایی با هیات روسی مطرح شد؛

چشم‌انداز‌های بلندمدتی را برای سینما در نظر داریم/ اندیشه آزادانه‌ای را دنبال می‌کنیم

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور با هیات سینمایی روسی در محل سازمان سینمایی دیدار کرد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور با هیات سینمایی روسی در محل سازمان سینمایی دیدار کرد.

در این جلسه خزاعی ضمن خوش‌آمدگویی به هیات روسی، درباره تعاملات فرهنگی با روسیه گفت: روابط فرهنگی ایران و روسیه هر روز درحال گسترش است و مردم ایران شناخت خوبی از ادبیات داستانی و آثار نمایشی روسیه دارند و حتی در دانشگاه‌های معتبر ما این آثار جزو واحد‌های درسی تدریس می‌شود.

او افزود: وظیفه ماست در حوزه سینما، دو کشور را به هم نزدیک کنیم چرا که سینما تاثیرگذارترین زبان دنیا برای نزدیکی کشورها و ملت‌ها است و باید از این ظرفیت بهره‌ لازم را ببریم. در این راستا، ایران هرگونه آمادگی همکاری را دارد.

خزاعی با تاکید بر اینکه سینما و رسانه راهبردی‌ترین ابزار در دیپلماسی عمومی و گسترش روابط ملت‌هاست، تصریح کرد: در سفر به مسکو به نتایج خوبی در وزارت فرهنگ روسیه رسیده‌ایم و در بخش‌های مختلف از جمله برگزاری هفته‌های فیلم روسیه، اکران و پخش فیلم‌های ایرانی در روسیه، ایجاد دبیرخانه کارگروه فیلمسازان کشورهای عضو شانگهای و غیره نیز مذاکرات خوبی صورت گرفته است.

او ضمن اظهار امیدواری در اجرایی شدن مباحث مطرح شده، از پیگیری سازمان سینمایی نسبت به موضوعات مورد بحث در این مذاکرات خبر داد.

رییس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: در سفر اخیرم به مسکو در مقایسه با سفر قبلی‌ام که ده سال پیش صورت گرفته بود، شاهد پیشرفت‌های چشمگیر سینمای روسیه بوده‌ام و روند افزایش تولیدات و توسعه زیرساخت‌ها، پلتفرم ها و سینمای پروداکشن در این کشور را تحسین می‌کنم. این پیشرفت نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری پایدار در حوزه سینما و شکل گیری ظرفیت های بزرگ سینمایی جدید در روسیه است.

او اظهار کرد: غرب به دنبال منزوی کردن سینمای ایران و روسیه است و امیدوارم با بهره‌مندی از وجوه مشترک دو کشور برای مطرح شدن در سطح بین الملل و تبدیل به مرجعیت فرهنگی سینمایی استفاده شود تا با تبادل تجارب بین ایران و کشورهای همسو به مرجعیت بزرگ سینمایی تبدیل شویم.

به گفته رییس سازمان سینمایی کشور، غرب با سیاست یک جانبه‌گرایی، تلاش دارد تا مانع رشد فرهنگی و توسعه صنعت سینما در سایر کشورها شود و در این راه استراتژی تحریم را در پیش گرفته است که محکوم به شکست خواهد بود.

خزاعی با بیان اینکه دنیای امروز شاهد شکل‌گیری افق‌های جدید فرهنگی است، بیان کرد: اکنون شاهد شکل گیری قطب‌های جدید سینمایی و فرهنگی در جهان هستیم و با روند رو به افول فرهنگ غربی این فرآیند بیشتر می‌شوند.

رییس سازمان سینمایی در پایان با تاکید بر لزوم همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در حوزه کشورهای همسو تصریح کرد: تقویت و توسعه همکاری‌ها به الزامات جهانی و تغییرات مداومی مرتبط است که در دنیا شکل گرفته و لازمه آن حرکت در مسیرهای تازه هنری و سینمایی است

در ادامه این دیدار والری ایوانوویچ تونکیخ رییس هیات اعزامی و معاون اتحادیه سینماگران روسیه با بیان اینکه ایران کشوری سرشار از دوستی، مهمان‌نوازی و فرهنگ غنی است، گفت: این گرمای مهمان‌نوازی و استقبال را علاوه بر فضاهای غیررسمی در محیط های رسمی و مذاکرات نیز احساس کردیم.

او ادامه داد: ما هیاتی از اتحادیه سینماگران مردمی روسیه هستیم و ایده ما، ایجاد انجمن مشترک مابین ایران و روسیه در زمینه سینماست که قدم های نخست آن آغاز شده است.

الکساندر سالامونوف مقام ارشد اداره‌ سینماگران روسیه نیز، گفت: مذاکرات ما با هیات ایرانی مثمرالثمر بوده و خوشبختانه، اولین باری است که روزهای سینمای روسیه در ایران برگزار می شود.

به گفته او؛ امروز فرهنگ به مسیر‌های جدیدی رفته و راه خود را پیدا می‌کند. ما چشم‌انداز‌های بلندمدتی را برای سینما در نظر داریم که در این چشم انداز همکاری کشورهای حوزه اوراسیا داشته باشیم و با ظرفیت خوبی که ایران دارد امیدوارم جواب مثبتی از طرف ایران دریافت کنیم.

سالامونوف افزود: دو پروژه بین‌المللی آکادمی سینمای اوراسیا و پروژه فرهنگی خزر بزرگترین برنامه‌های سینمایی روسیه است و در این زمینه اشتیاق بسیاری برای همکاری با ایران داریم. اولین باری که ایده جشنواره اوراسیا و خزر مطرح شد، توانسته‌ایم حمایت پوتین و دولت های اوراسیا را جذب کنیم.

او با بیان اینکه مطمئن هستم اتفاقات خوبی در حوزه همکاری‌های سینمایی شروع شده است، تاکید کرد: برای تحقق چشم‌انداز سینمایی بالنده نیاز به کمک کشورهای حوزه خلیج ‌فارس به ویژه ایران داریم.

مقام ارشد اداره‌ سینماگران روسیه عنوان کرد: اساسنامه پروژه آکادمی اوراسیا در حال آماده‌سازی است و برای ما مهم است که چه کسانی در این پروژه‌ مشارکت می‌کنند. تاکید اصلی بر نزدیکی نگاه سینمایی کشورها به یکدیگر است و اندیشه آزادانه‌ای را دنبال می‌کنیم. در این پروژه بخش‌های متنوعی وجود دارد و جایزه آکادمی مهمترین بخش آن است.

او ادامه داد: ما نمی خواهیم اسم اسکار را بیاوریم و تقلیدی از آن کنیم اما به دنبال جایزه‌ای در حد اسکار هستیم و در صدد حمایت از سینماگران و کمک به کسانی هستیم که در آینده در این جشنواره شرکت خواهند کرد. اهمیت این جایزه به میزان قابل توجهی است. اگر از طرف ایرانی تمایلی وجود داشته باشد می‌خواهیم ایران در کمیته اجرایی همکاری مشترکی با ما داشته باشد.

الکساندر سالامونوف اظهار کرد: دومین پروژه، برنامه فیلم خزر است و به دنبال نگاه مشترکی با ایران هستیم. این ایده زمانی مطرح شد که نمی‌دانستم این ایده در ایران نیز مورد بحث است. نقطه مشترک این همایش، شرکت کشورهای حاشیه دریای خزر است و ما قصد برگزاری آن بر روی دریای خزر داریم.

او تاکید کرد: این اهداف بزرگ است و احقاق آن نیاز به گام‌های کوچک دارد که برگزاری روزهای سینمای روسیه در ایران نیز قدم کوچکی در این زمینه بوده است.

مقام ارشد اداره‌ سینماگران روسیه خاطرنشان کرد: ایجاد کارگروه مشترکی مابین ایران و روسیه به منظور برگزاری همایش خزر از جمله درخواست‌های ماست. گرچه همکاری‌ها نباید محدود به فیلم بوده و حوزه انیمیشن نیز از این قضیه مستثنی نیست و لازم است جلسات کاری مفصل و کارگروهی برای آن تشکیل شود.

او در پایان اظهار کرد: جشنواره‌های فیلم روسیه و ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نمایش فیلم‌های روسیه در جشنواره فیلم فجر در اولویت قرار دارد. ما می‌توانیم به فیلمسازان ایرانی کمک کنیم تا جشنواره‌های بیشتری در روسیه شرکت کنند و چنانچه آقای خزاعی به درستی گفته‌اند: سینما بهترین و کوتاه‌ترین راه برای پیشرفت است و مطمئنم روابط ما بهتر از قبل پیش رود.

در ادامه گالینا میخایلوونا سیتسکو تهیه‌کننده فیلم «سرزمین السا» گفت: آثار ایرانی بسیاری در جشنواره فیلم مسکو درخشیدند و دو جایزه را به خود اختصاص دادند. در جشنواره انیمیشن نیز یک جایزه به شما تعلق گرفته است. سینمای ایران در جشنواره‌های بین المللی حضور فعالی داشته است و روسیه نسبت به همکاری با ایران در زمینه صنعت سینما از آمادگی لازم برخوردار است.

وی افزود: در زمینه ساخت انیمیشن نیز تقاضا داریم جشنواره انیمیشن در روسیه برگزار شود. از سمت ایران هم انیمیشن سازهای خوبی داریم و ارزش گذاری‌های خوبی از هیات داوری روی آثار ایران صورت گرفته است‌. روسیه نیز حوزه انیمیشن خلاقانه و پویاست و بودجه خوبی به آن تعلق دارد.

ایوان کیموویچ بولونتیکف تهیه‌کننده فیلم «بدون ایوان دفنم نکنید» نیز در این دیدار عنوان کرد: برای حفظ دوستی نیاز به نقطه مشترک و گسترش آن داریم. ایجاد کارگروه مشترک از سینماگران دو کشور منجر به انتقال خلاقیت بین دو کشور می‌شود و قطعا به نتایج خوبی در این زمینه خواهیم رسید.

او در پایان تاکید کرد: همیشه باید ارتباطی غیررسمی وجود داشته باشد. ما علاوه بر نقاط مشترک، نقاط افتراقی داریم که با همکاری به تفاهم می‌رسد. شروع درست، مهم است و ایده ساخت کارگروه مشترک منحصر به فرد است.

در این دیدار اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، علیرضا اسماعیلی مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی، سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و سیدصادق موسوی مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل نیز حضور داشته‌اند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000