استقبال مردم از «پیکر تراشی» یک خبر خوب برای تئاتر است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۹
مدیر تماشاخانه مولوی: تماشاخانه‌های خصوصی علی‌رغم اشکالات‌شان باید حمایت شوند

استقبال مردم از «پیکر تراشی» یک خبر خوب برای تئاتر است

امیرحسین حریری مدیر تماشاخانه مولوی معتقد است هرچند به چگونگی راه‌‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی اشکالاتی وارد است، اما باید از آن‌ها حمایت‌های لازم صورت گیرد.

امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره میزان استقبال مخاطبان از تئاترهای روی صحنه به خبرنگار تئاتر صبا گفت: در طی روزهای اخیر استقبال دوباره مخاطبان از نمایش‌های روی صحنه شهر تهران صورت گرفته است و تالار مولوی نیز از این ماجرا مستثنا نیست و اقبال مخاطبان به نمایش‌ روی صحنه سالن اصلی مجموعه مولوی نیز بیشتر شده است.

او گفت: نمایش «پیکر تراشی» که با جمعی از دانشجویان و هنرجویان تئاتر به کارگردانی پریسا محمدی و نویسندگی حسن برزگر به روی صحنه تالار اصلی رفته است، موفق شده تمام صندلی‌های این سالن را پر کند که در این برهه، می‌تواند یک خبر خوب برای اهالی تئاتر و هنرمندان این رشته باشد.

حریری درباره مجموعه تئاتر مولوی گفت: این مجموعه در ۵۰ سال اخیر به عنوان پایگاه تئاتر دانشگاهی کشور رسالت خود را در حمایت از نسل جوان و هنرمندانی که به صورت آکادمیک در رشته‌های مختلف هنرهای نمایشی مشغول به تحصیل هستند، اختصاص داده است.

مدیر مرکز تئاتر مولوی تصریح کرد: چندان مرز واحدی بین تئاتر دانشگاهی و حرفه‌ای نیست؛ چراکه بیشتر نمایش‌های فعال توسط دانش‌آموختگان تئاتر در تماشاخانه‌های مختلف شهر تهران به روی صحنه می‌رود و اساسا باید پذیرفت فضای تئاتر کشور آکادمیک است، اما به هر حال با توجه به محدودیت‌های سخت‌افزاری این مجموعه و با توجه به تولیت دانشگاه تهران سعی کرده‌ایم این سالن به نوعی سالن تجربی و پیشرو باشد و می‌توان گفت کسانی که در حال حاضر در سینما‌، تئاتر و دیگر رشته‌های هنری فعالیت حرفه‌ای دارند، روزگاری در سالن مولوی به روی صحنه رفته‌اند.

حریری درباره تعطیلی بعضی از تماشاخانه‌های خصوصی عنوان کرد: نقش مدیریت تئاتر کلان کشور و سیاست‌گذاران فرهنگی در حیات پویای تئاتر بسیار تعیین‌کننده است. در چند سال اخیر بنا به دلایل مختلف چه فضای امروز جامعه و چه در دوران کرونا فضای اقتصادی تئاتر مطلوب نبوده و می‌بایست سالن‌هایی که از منابع دولتی برخوردار نبودند، حمایت می‌شدند، اما متاسفانه به دلیل نبود یک سیاست‌گذاری درست این امر صورت نگرفت، هرچند باید پذیرفت که در این دوران هنر تئاتر در بخش دولتی هم از منابع مالی خوبی برخوردار نیست.

او ادامه داد: در حال حاضر نیز اگر با مدیران تماشاخانه‌های دولتی صحبت کنید، تقریبا اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها از کمبود اعتبارات برای حفظ و حراست و توسعه مجموعه تحت مدیریت‌شان گله‌مند هستند و این ماجرا در تماشاخانه‌های خصوصی بیشتر نمود پیدا می‌کند که راه حل آن فقط و فقط باید در یک طراحی مدون توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه تئاتر صورت بگیرد و تعطیلی سالن‌های تئاتر ممکن است به تماشاخانه‌های دولتی نیز برسد.

حریری در پایان گفت: البته به چگونگی راه‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی نقدهایی وارد است، زیرا مقوله اقتصاد برخلاف ذات هنر تئاتر در این سالن‌ها پررنگ می‌شود، اما به هر حال این سالن‌ها به صندلی‌های تئاتر افزوده‌اند و بخش زیادی از تولیدات را که به اجرا در سالن‌های دولتی نمی‌رسند، حمایت می‌کنند و تعطیلی هرکدام از آن‌ها به تئاتر ضربه خواهد زد و باید در قالب بسته‌های حمایتی مختلف از آن‌ها حمایت کرد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • بخارست
    26/946/024/950
  • پسر دلفینی
    ۲۱/۷۲۱/۰۱۷/۲۵۰
  • لوپتو
    ۱۵/۴۱۴/۶۳۱/۵۰۰
  • ملاقات خصوصی
    ۸/۳۲۹/۶۷۵/۵۰۰
  • چپ، راست
    4/311/181/000
  • بام‌بالا
    ۳/۸۱۷/۳۷۴/۵۰۰
  • تورنادو۲ (جزیره فضایی)
    ۲/۴۰۹/۸۴۷/۰۰۰
  • بانک زده‌ها
    2/026/961/250
  • طبقه یک و نیم
    ۸۰۴/۶۳۲/۰۰۰
  • پالتو شتری
    ۴۵۴/۱۲۶/۰۰۰
  • نمور
    199/822/500
  • بیرو
    96/162/500
  • رویای سهراب
    53/112/000
  • هیچ‌کس منتظرت نیست
    4/725/000