ثبت جهانی «طاق بستان» با محور ساسانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۸

ثبت جهانی «طاق بستان» با محور ساسانی

کرمانشاه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای تکمیل پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه خبر داد.

به گزارش صبا، محمدرضا سهیلی در نشست با مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی استان، اظهار کرد: با توجه به رایزنی‌های انجام شده با وزارتخانه، موافقت‌های لازم برای تهیه پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه گرفته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: باید هماهنگی‌ و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تکمیل این پرونده در اولویت پایگاه‌های دخیل در این مسیر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در مسیر محور ساسانی کرمانشاه آثار شاخص بسیار ممتازی قرار دارد، ادامه داد: این پرونده با محوریت مجموعه تاریخی طاق بستان تهیه می‌شود.

سهیلی گفت: این محور و جایگاه بالای آن در تاریخ استان و تعدد آثار مربوط به ادوار مختلف که در جای جای این محور از کنگاور تا قصرشیرین وجود دارد، به شانس بالای این پرونده برای ثبت جهانی شدن کمک می‌کند.

وی از مسئولان و کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی استان خواست تا تمام توان خود را بکار گیرند تا این پرونده بدون کم و کاست آماده و در کوتاهترین زمان ممکن با توجه به رایزنی‌های انجام شده برای ثبت جهانی آماده شود.

سهیلی با بیان اینکه محور ساسانی کرمانشاه تا بخش‌هایی از کشور عراق نیز ادامه دارد، گفت: می‌توان از ظرفیت بین‌المللی بودن پرونده برای تسریع در فرایند ثبت جهانی پرونده استفاده کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، در ادامه از مدیران پایگاه‌های استان خواست تا با فعال کردن محورهای تحت پوشش خود سایر مسیرهای گردشگری استان را فعال کنند.

در این جلسه پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان / اورامانات و سرپرست پایگاه ملی طاق بستان به عنوان مسئول تهیه و آماده‌سازی پرونده معرفی شد.

استان کرمانشاه دارای دو پایگاه جهانی بیستون و منظر فرهنگی هورامان / اورامانات و سه پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور، طاق بستان و محور ساسانی کرمانشاه- قصرشیرین است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است