مرحوم طالب‌زاده روح جشنواره عمار بود/ رشد محسوس کمی و کیفی این دوره | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۹
دبیر جشنواره عمار در گفتگو با صبا؛

مرحوم طالب‌زاده روح جشنواره عمار بود/ رشد محسوس کمی و کیفی این دوره

«سهیل اسعد» دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم عمار درباره ویژگی‌های این دوره توضیحاتی ارائه کرد.

«سهیل اسعد» دبیر سیزدهمین دوره جشنواره فیلم عمار در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره این دوره از جشنواره و کیفیت آثار گفت: برنامه جشنواره امسال ادامه دادن به اهداف دوره های قبل است. از نظر کمی و کیفی جشنواره عمار به سمت تکامل می رود. در دوره های قبل افرادی که در قالب همکاری با جشنواره تربیت شدند و تجربیاتی در این سال ها پیدا کردند، امسال محصول بهتری تولید کردند. اصولا هر کس جلو می رود، با اتکا به تجربه، عملکرد بهتری پیدا می کند.

وی افزود: از نظر کیفی، اثراتی که به جشنواره رسید، باکیفیت بود. خودم امسال حدود ۲۰۰ فیلم را دیدم. در تمام بخش ها از کیفیت قابل توصیف بود. با مشاهده برخی اثر ها واقعا تعجب کردم. برای مثال در بخش موشن گرافی آثار بی نظیری دیدیم.

اسعد درباره کمیت آثار حاضر در جشنواره عمار اظهار کرد: جشنواره عمار با ۳۰ فیلم کار خودش را آغاز کرد، اما الان بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ فیلم به دست ما رسید که کیفیت آن ها بسیار امیدوار کننده است. عموم مردم مثل دوره های قبل با هر امکانات و شرایطی می توانند فیلم های خودشون را بسازند و به دبیرخانه جشنواره بفرستند. فیلم های بسیار زیبایی دیدیم که با امکانات کم ساخته شده بود. برخی آثار به ما ثابت کرد برای ساخت یک اثر سینمایی اگر جدیت و اراده باشد می شود بدون امکانات کار تولید کرد.

دبیر سیزدهمین دوره جشنواره عمار درباره انتخاب وی در این سمت بیان کرد: دبیری دبیرخانه جشنواره در طول این سال ها با نادر طالب زاده بود که حالا در بین ما نیستند. نبود ایشان سخت است. همه ما از این اتفاق ناراحت هستیم. مرحوم طالب‌زاده روح جشنواره و عمار جشنواره عمار بود. اگر از شخصیت عمار در باب تبیین حقایق می‌خواهیم صحبت کنیم باید از حاج نادر بگوییم. از نظر تخصصی و حرفه ای و چه از نظر شخصیتی بهترین انتخاب برای دبیری این جشنواره خودِ حاج نادر بود. کسی که سال‌های سال در این انقلاب خدمت کرده و اثرات خوبی داشته و تحولاتی را در حوزه فرهنگی انقلاب ایجاد کرده. درگذشت حاج نادر، خلا بزرگی است.

وی ادامه داد: دوستان و دوست‌داران مرحوم طالب‌زاده معتقد بودند که فعلا کسی نمی تواند مثل وی جشنواره را ادامه دهد اما افراد مختلفی هستند که تفکر حاج نادر را خوب فهمیدند. بین این افراد تصمیم گرفته شد که هر یک از دوستان و رفقا یک گوشه کار را بگیرد و کار را به صورت گروهی ادامه دهیم. من هم یکی از این افراد برای بخش دبیری جشنواره بودم. دوستان دبیرخانه جشنواره هم به من فرمودند یکی از کارهای حاج نادر مدیریت جشنواره بود. اصل معیار انتخاب بنده یکی از شعارهای اصلی جشنواره بود. این شعار پیوند اندیشه، هنر و رسانه بود. مسئولان جشنواره دنبال کسی بودند که هر سه بعد را در زندگی خودش داشته باشد. بنده هم تا حدودی در این سه فضا بودم. به همین دلیل از من خواسته شد که به جشنواره بیایم.

اسعد در ادامه اظهار کرد: بنده هم از باب اینکه دوست داشتم کمک و خدمتی به جشنواره و هنر انقلاب بکنم پذیرفتم. هرچند هیچ کس جای حاج نادر را نمی تواند بگیرد. البته اصل کار، مبتنی بر فعالیت گروهی است. در جشنواره عمار اشخاص مهم نیستند. دبیری جشنواره منصب نیست و به نوعی همکاری برای پیشرفت سینمای ایران است.

اسعد درباره محل برگزاری مراسم افتتاحیه گفت: امسال اتفاقات فراوانی در کشور افتاد که یکی از آن ها هم ماجرای ترور شاهچراغ بود. پیشنهادهای زیادی شد درباره مکان برگزاری افتتاحیه شد. مثلا از کرمان و شیراز به عنوان مکان افتتاحیه یاد می شد. اما در نهایت تصمیم گرفته شد که جشنواره مردمی در شاهچراغ برگزار بشود. چراکه هم مکان معنوی، انقلابی و مردمی است. به دلیل اینکه ما در جشنواره ادعای مردمی بودن و انقلابی بودن را داریم، باید در عمل هم در مقابل انتخاب های دشمن موضع گیری هایی داشته باشیم. چون دشمن این مکان را برای دشمنی خودش انتخاب کرده حرم مطهر شاهچراغ مکان مناسبی برای افتتاحیه به نظر می‌رسید.

وی در پایان درباره اکران فیلم های حاضر در جشنواره، در شهرستان ها و روستا ها بیان کرد: امسال هم اکران فیلم‌ها را مانند گذشته در شهرستان‌ها و روستاها هم داریم. اصل حرکت عمار این است که جشنواره از مرکزیت تهران به سمت تمامی مناطق کشور برود. در شهرستان‌ها هم گروه‌های کمک‌کننده جشنواره داریم که فعال هستند.

سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، از ۱۴ دی ماه شروع شده و تا ۲۳ دی ماه، آثار جشنواره در این مراسم، در سینمافلسطین تهران و به صورت مجازی در سامانه این جشنواره به نمایش درمی‌آید. آیین افتتاحیه جشنواره عمار نیز ۱۴ دی ماه با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مسابقه نماهنگ، فیلمنامه، پویانمایی، فیلم ما و برنامه تلویزیونی برگزار می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است