ساترا اکنون بر بیش از ۱۷ پروژه در حال تولید نظارت دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۲
در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» مطرح شد؛

ساترا اکنون بر بیش از ۱۷ پروژه در حال تولید نظارت دارد

مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» تاکید کرد: یک ماه تا 40 روز حداکثر زمانی است که طرح‌ها در شورا بررسی و نتیجه نهایی ابلاغ می‌شود و هم‌اکنون ساترا بر بیش از 17 پروژه در حال تولید نظارت دارد و اولویت، سرعت عمل در مجوزدهی و پایبندی به مقررات کشور است.


به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)؛ برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی رقیه زهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «بررسی وضعیت تولید و انتشار محتوای نمایش خانگی» با حضور مهدی سیفی‌چارانی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا به‌ صورت تلفنی و بابک کرباسی زاده کارشناس رسانه از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

در ابتدای برنامه سیفی در پاسخ به سوالی درخصوص تعداد مجوزهای صادر شده در رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در ساترا پاسخ داد: در معاونت پایش سازمان تنظیم مقررات صوت‌و تصویر فراگیر(ساترا) دو نوع مجوز صادر می‌شود، مجوز تولید و مجوز انتشار که مبنای آن بر اساس سریال‌ها و برنامه‌های ایرانی است و مجوز نمایش برای آن صادر می‌شود.

وی افزود: مجوز تولید از طریق سامانه ساترا ارائه می‌شود. پس از ارائه طرح یا فیلمنامه‌، این موارد در کارگروه تخصصی بررسی می‌شود و انطباق آن با ارزش‌های فرهنگی و دینی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بخش رسانه می‌تواند با اخذ مجوز تولید، به تولید محتوای مدنظر خود بپردازد. از این مرحله به بعد در حین تولید اثر، ساترا بر پروژه‌های تولیدی نظارت می‌کند.

مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا در ادامه به ارایه توضیح درخصوص نحوه صدور مجوز در ساترا پرداخت و بیان کرد: سابق بر این سامانه میزبان برای صدور مجوز در حوزه رسانه‌های صوت‌و تصویر، سامانه الماس بود که این رویه امروز از طریق سامانه جامع ساترا به انجام می‌رسد و طرح یا فیلمنامه از طریق این سامانه که در وبگاه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر قابل دسترسی است، دریافت می‌شود.

وی همچین در خصوص میانگین زمانی بررسی طرح‌ها گفت: یک ماه تا ۴۰ روز حداکثر زمانی است که طرح‌ها در شورا بررسی و نتیجه نهایی ابلاغ می‌شود؛ در واقع ساترا تمام تلاش خود را در راستای تسهیل‌گری می‌کند تا یک اثر به سرانجام برسد.

در ادامه برنامه، بابک کرباسی‌زاده کارشناس رسانه، روند مجوزدهی ساترا را مرور و عنوان کرد: ساترا طی ماه‌های اخیر دوران گذاری را سپری کرد و به نوعی تولد دیگری داشت و در مسیر تحول و توسعه خوبی حرکت کرد. البته قطعا هر سازمانی در مسیر اهداف خود با چالش‌هایی روبه‌رو است اما ریل‌گذاری خوبی در ساترا صورت گرفته است.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: ناگفته نماند در این مسیر متاسفانه یک نقطه ضعفی وجود دارد که البته در اکثر سازمان‌های دولتی دیده می‌شود، این مورد هم به ضرورت اطلاع‌رسانی بیشتر نسبت به تحولات مثبت برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده من روند ایجاد شده به سمت توسعه کسب و کار، احترام به پلتفرم‌ها را به‌دنبال داشت و این رویه را نظام‌مند کرد؛ از همه مهم‌تر تسهیل‌گری در زمینه سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت وی‌اودی‌ها پیش رفته است.

مدیرکل نظارت و تطبیق سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در ادامه برنامه درمورد تعداد پروژه‌های درحال نظارت گفت: هم‌اکنون ساترا بر بیش از ۱۷ پروژه در حال تولید نظارت دارد و اولویت این سازمان، سرعت عمل در مجوزدهی و پایبندی به مقررات کشور است.

وی در پایان بیان کرد: نکته اینجاست که ساترا می‌تواند در بخش تولید با نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده در تعامل باشد اما برای انتشار نیاز به بستری همچون پلتفرم‌ها وجود دارد. در این زمان خواسته ایده‌آل سازمان این است که پلتفرم مورد نظر، همه قسمت‌ها را برای بازبینی به سازمان ارائه کند، البته با ارائه یک سوم از محتوای تولیدی توسط پلتفرم‌ها هم، کار ارزیابی محتوا توسط ساترا آغاز می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است