روز سوم جشنواره عمار چگونه ورق خورد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۳

روز سوم جشنواره عمار چگونه ورق خورد؟

سومین روز از دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با اکران چند فیلم مستند دنبال شد

به گزارش صبا، سومین روز از دهمین جشنواره مردمی عمار در حالی با اکران مستندهای «بیر عالم‌سوز»، «نبرد امواج»، «روایت رهبری»، «۴۲۰۰»، «آسمان پرستاره»، «طلبه دروازه غاری»، «عزت»، «مک دونالدز تقدیم می‌کند» و … دنبال شد که همه‌چیز تحت‌تأثیر شهادت سپهبد سلیمانی است؛ همچنین نشست تخصصی سینمای ترور با حضور حسن عباسی و نشست خبری مستند ۴۲۰۰ با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

٭٭٭ نمایش غنی‌ترین آلبوم تصاویر شهدا در جشنواره عمار

مستند «بیر عالم‌سوز» یکی از پرطرفدارترین مستندهای روز سوم جشنواره بود، این مستند پرتره که به کارگردانی محمدطه امیری تولید شده است، روایتی از زندگی حاج بهزاد پروین قدس هنرمندِ عکاس، نقاش، خطاط، مستندساز، نویسنده و جانباز دفاع مقدس است؛ عکاسی این رزمنده هشت سال دفاع مقدس در میان هنرهایی که دارد بیشتر از بقیه جلوه داشته است و او یکی از غنی‌ترین آلبوم‌ تصاویر از عکس‌های آرشیوی شهدا، جانبازان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را در اختیار دارد؛ نام این مستند برگرفته از نام یکی از فیلم‌های مستندی است که بهزاد پروین قدس ساخته است.

این فیلم که به نوعی اولین اثر هنری حرفه‌ای محمدطه امیری به شمار می‌رود در جشنواره سینماحقیقت نیز حضور داشت و با وجود زمان بالا با استقبال بسیار خوبی همراه بود. داشتن دست‌نوشته، خون‌نوشته و عکاس‌های دیده نشده از شهدا یکی از مسائلی است که باعث شده است این سوژه جذاب و مستندی از آن ساخته شود.

٭٭٭ جنجالی و پرحاشیه مثل «۴۲۰۰» 

اثر جنجالی روز سوم جشنواره عمار مستند «۴۲۰۰» بود. این مستند که به کارگردانی امیر سیاح تولید شده است احتمالاً یکی از آثاری است که به راحتی در تلویزیون به نمایش درنخواهد آمد و تماشای آن در جشنواره عمار ممکن است.

فیلم مستند «۴۲۰۰» با روایت خطی تاریخی روزهای سال ۱۳۹۷ و تصمیات اقتصادی دولت در زمینه‌های کاهش قیمت ارز، توزیع کالا و … را به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار داده است؛ قرار دادن تصاویری از جنجال‌های بازار موبایل در تیرماه سال ۱۳۹۷ در حالی که دلاربه بالای ۱۸ هزار تومان رسیده بود یکی از بخش‌های تأثیرگذار آن بود. همچنین ماجرای سفر رایگان به کشورهای همسایه در ازای دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی با کارت ملی یکی از بخش‌های تکان‌دهنده این مستند بود.

پس از اکران این اثر نشست خبری آن با حضور کارگردان اثر برگزار شد.

٭٭٭ نسخه سینمایی «روایت رهبری» به جشنواره عمار رسید

 مستند روایت رهبری که پیش از این به صورت سریالی از تلویزیون پخش شده بود این‌بار در قالب نسخه سینمایی بلندی در جشنواره عمار به نمایش درآمد. این مستند روایتی از وقایع مربوط به انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران است. این فیلم مستند برای اولین‌بار و در سه قسمت در ایام رحلت امام خمینی به نمایش درآمد و پس از این بارها از شبکه‌های رسانه ملی پخش شد. مهدی نقویان کارگردان این مستند است.

٭٭٭ مستندی از قدرت هوایی جمهوری اسلامی در مقابله با دشمنان

مستند «نبرد امواج» را باید یکی از عجیب‌ترین و در عین حال شگفت‌انگیزترین مستندهای جشنواره عمار امسال بدانیم؛ موضوع این مستند به گونه‌ای است که مخاطبان کمتر با آن مواجه شدند، چرا که هیچ کشوری تمایلی به انتشار اطلاعات درباره امکانات علمی خود را ندارد اما در این فیلم روندی از قدرت‌گرفتن پدافند هوایی ایران را می‌بینیم.

دهمین جشنواره فیلم مردمی عمار از ۱۲ تا ۱۹ دی‌ماه در سینما فلسطین برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است