حمایت آنچنانی از مستندساز رادیویی صورت نمی‌گیرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۱
معاون صدای مرکز استان اصفهان:

حمایت آنچنانی از مستندساز رادیویی صورت نمی‌گیرد

معاون صدای مرکز استان اصفهان گفت: نگاه سطحی به رادیو و کارکردهایش انگیزه در مستندساز واقعی را تضعیف می‌کند. از طرفی هم حمایتی آنچنانی از مستندساز رادیویی برای ثبت اثرش وجود ندارد. قبول داشته باشیم یا خیر، بعضی لابی‌ها در نتیجه نهایی، انگیزه‌ها را سست می‌کند.

به گزارش صبا، «سیدصالح پرورش» معاون صدای مرکز استان اصفهان درباره تقویت جریان مستندسازی در رادیو گفت:‌ زمانی این امر محقق می‌شود که تعریف درستی از استاندارد برنامه‌سازی و از طرفی ساختارشکنی وجود داشته باشد. گاهی توفیق کسب رتبه در یک جشنواره، برنامه‌ساز را دچار این تصور غلط می‌کند که راهکار استفاده شده در تولید محتوای مستند، شیوه استاندارد برنامه‌سازی در شبکه‌های اغلب سنتی رادیویی هم هست. در خروجی نهایی تنها یک عامل دیده می‌شود و بقیه عوامل نادیده گرفته می‌شود در حالی که مستندسازی یک فعالیت گروهی است.

او درباره راهکارها جهت تقویت جریان مستندسازی در رادیو گفت: شاید اولین گزینه پیشنهادی، راهکار تشویقی باشد اما بهتر است بگوییم گام‌های قبل از این مرحله، شناسایی نیروهای علاقمند به پژوهش، مرحله بعد برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تدوام داشتن آموزش به همراه نظارت در گروه‌های همفکر برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها وبه اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده در جشنواره‌های مرتبط و البته معتبر است. مستندسازی یک امر گروهی است و نمی‌توان یک نفر صفر تا صد یک مستند را به عهده بگیرد و انتظار خروجی چند وجهی در کنار کارهای روزانه از او داشت.

پرورش در پاسخ به این سوال که روند برگزاری جشنواره‌های رادیویی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: متاسفانه در اغلب جشنواره‌های رادیویی تنها بخش اختصاص داده شده برای رادیو، بخش پادکست است در حالی که پادکست یکی از قالب‌های رادیویی در بستر اینترنت است و همین نوع نگاه سطحی به رادیو و کارکردهایش انگیزه در مستندساز واقعی را تضعیف می‌کند. از طرفی هم حمایتی آنچنانی از مستندساز رادیویی برای ثبت اثرش وجود ندارد. قبول داشته باشیم یا خیر، بعضی لابی‌ها در نتیجه نهایی، انگیزه‌ها را سست می‌کند.

معاون صدای مرکز استان اصفهان درباره ارتقای جایگاه رادیو در سطوح مختلف کشور توسط جشنواره‌های رادیویی گفت:‌ باید دید شرایط و ذائقه مخاطب، پذیرای شنیدن مستند هست یا خیر. در جوامع دیگر این ظرفیت در شنونده وجود دارد و در جامعه ایران قابل بررسی است که دانستن دقیق آن مستلزم پژوهش واحد پژوهش است. از سوی دیگر، پیشنهاد می‌شود از این تولیدات در اختیار تامین مراکز قرار بگیرد برای استفاده در ساعت‌های طلایی و فرصت خوبی برای ارتقاء جایگاه رادیو است چرا که معمولا مبتنی بر پژوهش است.

او از عدم توجه به ساختار مستند رادیویی انتقاد کرد و گفت: با توجه به حجم برنامه‌های موظفی تهیه‌کننده‌ها، فرصتی برای تولید محتوا در ساختار مستند به معنای واقعی وجود ندارد و از طرفی هم بودجه‌ای برای این امر به صورت مستقل لحاظ نشده است.

معاون صدای مرکز استان اصفهان در پایان درباره نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی گفت: همراه بودن در کنار ویژگی شنیداری بودن به واسطه ارائه خدمات به روز از بهترین گزینه‌ها برای تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی است. با وجود این ویژگی شاخص در عصر اطلاعات با ایجاد پویش‌های مناسب و جریان‌سازی تاثیرگذار سرمایه اجتماعی را افزایش داد. البته دو بازوی تولید و توزیع باید با هم حرکت موثر و حساب شده و هدفمند داشته باشند. اطلاعات و خدمات در قالب داده‌ها بنا به درخواست کاربر فراخوان، جستجو و در قالب صدا ارائه می‌شوند.

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است