شانزدهمین نشست زبان‌شناخت با موضوع خط فارسی و عملکرد نهادهای متولی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۳
با حضوردکترجمشید سرمستانی درحوزه هنری برگزار می‌شود

شانزدهمین نشست زبان‌شناخت با موضوع خط فارسی و عملکرد نهادهای متولی

شانزدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های «زبان‌شناخت» با موضوع «خط فارسی و عملکرد نهادهای متولی» به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با حضور دکترجمشید سرمستانی، مدرس ویرایش در دانشگاه و پژوهشگرحوزه خط فارسی و مهدی صالحی، مجری کارشناس این سلسله نشست‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش صبا، شانزدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های «زبان‌شناخت» با موضوع «خط فارسی و عملکرد نهادهای متولی» به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با حضور دکترجمشید سرمستانی، مدرس ویرایش در دانشگاه و پژوهشگرحوزه خط فارسی و مهدی صالحی، مجری

کارشناس این سلسله نشست‌ها، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ در سالن جلسات طبقۀ چهارم حوزۀ هنری، شماره ۴۰۷ برگزار می‌شود.

به گزارش دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، مهدی صالحی مجری کارشناس این نشست، خط را مسأ‌له‌ای هویتی و حائزاهمیت در فرهنگ ما عنوان کرد و گفت: خط فارسی، که به غلط دارد بیان می شود خطی عربی است، یک خط کاملا فارسی است و درتمام ارکان هنری و فرهنگی، تمام بناها و اجزای فرهنگ ایرانی حضورفعال و جدی داشته است. وی دراین باره ادامه داد: خط خوب داشتن و خوشنویسی هم یکی از محورهای این فرهنگ بوده است.

صالحی با اشاره به اینکه خط با ظهور تمدن مدرن و بروز آن در فرهنگ کشور، تبدیل به یکی از مسائل حوزه دولت ملت‌ها شده و برای آن برنامه‌ریزی شده اظهارکرد: از حدود ۱۰۰ سال پیش و نزدیک به دوره مشروطه ما، به تعبیر ادوارد سعید در تمام کشورهای پیرامون این بحث مطرح شد که برای دستیابی به تمدن باید خط‌مان را عوض کنیم و برای خط فارسی هم این برنامه ریزی و تلاش شد اما این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبود. وی دراین باره خاطرنشان کرد: دردوران مشروطه ۲۶ دستورخط برای زبان فارسی نوشتند و حتی کتاب‌هایی نیز با دستورخط جدید منتشر کردند.

این مدرس ویراستاری درادامه به تلاش‌های دکتر پرویز ناتل‌خانلری برای تدوین شیوه‌نامه یکسان و مشترکی برای خط فارسی در دوران پهلوی دوم اشاره کرد و گفت: دکترخانلری سعی کرد استادان زبان فارسی را برای رسیدن به آیینی مشترک که همه ازآن تبعیت کنند جمع کند اما آن هم موفقیت‌آمیز نبود.

صالحی با اشاره به اهمیت صدچندان خط با توسعه صنعت چاپ و نشر در کشور گفت: دراین مقطع می بایستی قواعد و شیوه‌نامه‌ها مشخص و برای کاربردها و آموزش خط تعیین تکلیف می شد. وی درادامه به تشکیل کارگروهی برای تدوین دستورخط فارسی در دوره ریاست دکتر حسن حبیبی بر فرهنگستان زبان و ادب فارسی پرداخت و گفت: این کار، یکی از زحمات خیلی مهم فرهنگستان درآن دوره بود و درآن کار گروه، نزدیک ۵۰ جلسه با حضور حدود ۸۰ تن از استادان برگزار شد و برای خط فارسی تصمیمی مبنی بر برطرف‌کردن ضعف‌ها، ایرادها و نقص‌هایی که خط فارسی داشت گرفتند.

صالحی درادامه با اشاره به تبدیل شدن خط به یک مسأله هویتی بسیارمهم روز در کنارفن‌آوری‌های جدید و برای آموزش و پرورش در رسانه‌ها گفت: با وجوداین،  برنامه ریزان و متولیان زبان فارسی این مسأله را خیلی جدی نگرفتند و دراین خصوص از متخصصان بهره‌برداری نکردند.

صالحی درادامه با اشاره به پی گیری‌های جدی دکتر جمشید سرمستانی در خصوص مسأله خط فارسی در ۲۰سال گذشته اظهارکرد: ایشان از زاویه یک فعال حوزه ویرایش و نگارش، تلاش کرد با فرهنگستان تعامل کند و این معضل و مسأله را ساماندهی مجدد کند و به فرهنگستان در این زمینه کمک کنداما این تلاش هم به نتیجه نرسیده است.

مجری کارشناس سلسله نشست‌های تخصصی زبان شناخت در پایان به هدف از برگزاری نشست زبان شناخت «خط فارسی و عملکرد نهادهای متولی» پرداخت و گفت: دراین نشست قرار است که معضله خط فارسی و ماجراهای حول و حوش آن بررسی شود و از ۲ فرآیند همکاری با فرهنگستان زبان و ادب فارسی، که منجر به شکست شده، نیز گزارشی ارائه شود.

شانزدهمین نشست از سلسله ‌نشست‌های «زبان‌شناخت» در حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزارمی‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این نشست می توانند درسالن شماره ۴۰۷ در طبقه چهارم حوزۀ هنری حضور یابند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000