درخواست مهم ساترا از وزارت آموزش و پرورش | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۹
در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» مطرح شد؛

درخواست مهم ساترا از وزارت آموزش و پرورش

مدیرکل توسعه شبکه تنظیم‌گران اجتماعی ساترا در برنامه این هفته «گفت‌وگوی فرهنگی» گفت: درخواست ما از وزارت آموزش و پرورش این است که خیلی زودتر و از کلاس ابتدایی سواد رسانه‌ای را آموزش دهند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)؛ برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی رقیه‌زهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «آموزش سواد صوت‌و تصویر فراگیر از دبستان تا دانشگاه، چالش‌ها و راهکارها» و باحضور دکتر محمدمهدی مومنی‌ها مدیرکل توسعه شبکه تنظیم‌گران اجتماعی ساترا، دکتر مهناز رونقی عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد و دکتر لیلا وصالی معاون آموزشی انجمن سواد رسانه‌ای ایران به‌صورت تلفنی از رادیو گفت‌وگو پخش شد.
دکتر مهناز رونقی عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاددرخصوص میزان توجه به امر سواد رسانه‌ای گفت: در سال‌های اخیر، سواد رسانه‌ای در حوزه آموزش، صدا و سیما، برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها مورد توجه قرار گرفته است. اما از دید من باید بیش از این به آن توجه شود.
مدیرکل توسعه شبکه تنظیم‌گران اجتماعی ساترا در ادامه درباره اینکه کاربران و دانشجویان چقدر برای سواد رسانه‌ای خودشان تلاش می‌کنند و در این خصوص دغدغه‌مند هستند، گفت: پیش از اینکه دانشجویان و خانواده‌ها دغدغه داشته باشند باید مسئولان امر از آموزش و پرورش به این موضوع اهمیت دهند و نگران این قصه باشند.
وی افزود: با توجه به گسترش تکنولوژی در بحث فضای مجازی استفاده از این فضا به سنین کوچک تقلیل پیدا کرده است اما بحث آموزش سواد رسانه‌ای را از کلاس دهم آغاز کرده‌ایم و دقیقا زمانی که شخصیت دانش‌آموز شکل گرفته تازه می‌خواهیم به او آموزش دهیم تا چگونه اقدام کند و به نظرم تاثیری نخواهد داشت و هر اتفاقی قرار بوده بیفتد قبل از سن ۱۵ سالگی باید رخ می‌داد؛ به‌همین منظور درخواست ما از وزارت آموزش و پرورش این است که خیلی زودتر و از کلاس ابتدایی سواد رسانه‌ای را آموزش دهند.
رونقی نیز بیان کرد: به نظرم ما بیش از هر چیزی باید این تفکر را اشاعه دهیم و اگر این قدرت فکر و به‌صورت کلی اندیشه‌ورزی در کودکان قوت پیدا کند و بحث تفکر انتقادی هم که آقای دکتر داشتند، به دنبال آن می‌آید. آنچه که برای ما دارای اهمیت است بحث محتوای آن است و قدرت تشخیص محتوای درست از غلط. تفکر انتقادی همین است تشخیص سره از ناسره.
رونقی درباره جایگاه پژوهش در حوزه سواد رسانه‌ای گفت: در حوزه سواد رسانه‌ای در سال‌های اخیر کارهای بسیاری ازجمله تالیف کتاب و برگزاری دوره‌های مختلف انجام شده است. در حوزه سواد بصری صوت‌و تصویر مطلب داریم اما به‌صورت سواد تصویری دیجیتال کمتر و سواد صوتی از همه آنها کمتر است؛ درواقع آنچه در این زمینه وجود دارد مربوط به پادکست‌ها و موارد آموزشی مهارتی است.
مومنی‌ها درباره اقدامات ساترا در زمینه ارتقای سواد صوت‌و توصیر فراگیر بیان کرد: در حوزه تحقیقات و اقدامات آکادمیک همکاری‌های خوبی با دانشگاه صدا و سیما داشته‌ایم و از دانشجویان این دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها خواسته‌ایم به این موضوع بپردازند؛ همچنین در حوزه سواد رسانه‌ای و تنظیم‌گری در حال ساخت مستند، برنامه و کلیپ‌های کوتاهی هستیم که در بسترهای فضای مجازی و تلویزیون آنها را نمایش دهیم؛ به‌علاوه کتابی هم گرداوری شده است که ازطریق سروش چاپ خواهد شد.
در این بخش از برنامه دکتر لیلا وصالی معاون آموزشی انجمن سواد رسانه‌ای ایران که به‌صورت تلفنی مهمان برنامه بود عنوان کرد: تعریفی که یونسکو از سواد دارد شامل ۱۲ نوع سواد است که یکی از آنها سواد رسانه‌ای است و کسی که توانسته باشد آن را تبدیل به مهارت کند دارای سواد است.
وصالی گفت: سواد رسانه‌ای یک اتفاق جدا افتاده از بقیه موارد نیست و ما درباره یک مهارت صحبت می‌کنیم؛ این مهارت در زندگی روزمره به کار می‌رود بنابراین در این حالت بیش از هر چیزی باید در نظر بگیرم زمانی‌که کسی می‌خواهد کلاسی تشکیل دهد نیازمند یک ارتباط اغنایی است و بحث روانشناسی رفتاری را باید درنظر بگیریم.
مومنی‌ها در پایان برنامه با بیان اینکه ضرورت و گفتمان‌سازی در بحث سواد رسانه‌ای و تنظیم‌گری صوت‌و تصویر فراگیر بیش از پیش احساس می‌شود، تاکید کرد: بایستی با ترویج بعد اجتماعی تنظیم‌گری به این حوزه پرداخت و در حوزه راه‌اندازی شبکه ملی باید اقداماتی انجام شود زیرا تا زمانی که انجام نشود ما مشکلات بسیاری خواهیم داشت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است