برگزاری نشست مشترک معاونت فناوری و مطالعات سینمایی با مدیران مراکز فنی پشتیبانی سراسر کشور | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۰

برگزاری نشست مشترک معاونت فناوری و مطالعات سینمایی با مدیران مراکز فنی پشتیبانی سراسر کشور

نشست مشترک معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و مدیر کل توسعه زیر ساخت و فناوری های سینمایی و سمعی بصری با مدیران مراکز فنی پشتیبانی سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، نشست صمیمی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و مدیر کل توسعه زیر ساخت و فناوری های سینمایی و سمعی بصری با مدیران مراکز فنی پشتیبانی سراسر کشور روز چهارشنبه (۱۴ دی ماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که به میزبانی قادر آشنا معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و محمد رضا فرجی مدیر کل دفتر توسعه زیرساخت و فناوری های سینمایی برگزار شد، مدیران مراکز فنی در خصوص مشکلات تولید فیلم و مسائل فنی بیان اظهار نظر، و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

در ادامه قادر آشنا، معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ضمن تشکر از حضور مدیران در این جلسه گفت: نظرم بنده درباره مراکز فنی پشتیبانی نسبت به گذشته و روزها و ماه های قبل بسیار تغییر کرده و با دل و جان نظرات و درخواست‌های شما را شنیده‌ام. امیدوارم تا حدی که ضوابط، مقررات و قانون به ما اجازه می‌دهد، به موضوعات رسیدگی کنیم و آنچه را که شما آن را به درستی مشکل می‌دانید، با همکاری و همیاری رئیس سازمان و دیگر مسئولان فرهنگی کشور مرتفع کنیم.

گفتنی است مباحثی چون صادرات، واردات و همکاری گمرک، وام‌های کم بهره، توجه به تولیدات داخلی و حمایت مادی و معنوی از آن، معافیت مالیاتی و همکاری شهرداری‌ها با دفاتر دارای کاربری غیراداری و فعال در مراکز مسکونی، و برخورد با مراکز فعال فاقد مجوز از جمله درخواست مدیران مراکز فنی در این جلسه بود.

در ادامه مدیران عامل مراکز فنی پشتیبانی به بیان مشکلات و پیشنهادات خود در راستای بهینه سازی تولیدات پرداختند و حامد فراجی مدیر عامل شرکت ونداد ایده پرداز پایدار گفت: ما تولید کننده محصولات ایرانی هستیم و باید در بین مدیران این باور بوجود آید که اجناس ایرانی بسیار بهتر از اجناس خارجی است.

همچنین تعدادی از مراکز بر حمایت از طرح‌ها و نوآوری‌های خلاق و اختصاص پهنای باند بیشتر به مراکز فنی تاکید کردند.

حمید رضا کوهپایی مدیر عامل شرکت فوکوس فیلم نیز افزود: صفر تا صد اپلیکیشن فوکوس فیلم توسط متخصصان ایرانی تولید شده و توانایی این وجود دارد که در تمام مراحل تولید یک فیلم سینمایی به همه پروژه‌های حرفه‌ای خدمات خود را ارائه دهد.

در ادامه صادقی نماینده شرکت ماشین های اداری بعثت عنوان کرد: باید پایگاهی در فضای حقیقی و مجازی وجود داشته باشد تا همه مراکز بتوانند در آن دست آوردهای خود را معرفی، و با توانایی کلیه مراکز فنی نیز آشنا شوند.

همچنین تعدادی از مراکز به کم شدن تولیدات سینمایی و بالا رفتن هزینه‌های بخش‌های مختلف بخصوص بخش‌های فنی پس از تولید، اشاره کردند.

امیر حسین سحرخیر مدیر عامل شرکت فرهنگی هنری روشنا فیلم نیز ضمن اشاره به عدم حمایت از مراکز رسمی اظهار کرد: در برگزاری جشنواره‌های مختلف فیلم همه کارهای لابراتواری به مراکز غیر مجاز سفارش داده می‌شود و عملا مراکز مجاز نمی‌توانند از مزایای مجوز خود بهره ببرند.

فریبا فرد شاهین نماینده موسسه فرهنگی هنری رسانه فکر فردا به ارزش افزوده مجوز مراکز فنی اشاره کرد و گفت: تعدادی از مراکز غیر مجاز در حال فعالیت بوده و بدون هیچ مزاحمتی کار می‌کنند در حالی که مراکز مجاز درگیر مسائل مختلفی از قبیل مالیات، بیمه، اماکن و غیره هستند.

وی بیان موضوع پرداخت تسهیلات به مراکز فنی و کم بودن رقم آن افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید شرایط ترخیص کالاهای وارداتی مراکز فنی در گمرک را فراهم کنند.

فردشاهین در ادامه ضمن اشاره به نرخ گذاری خدمات مراکز فنی عنوان کرد: در حال حاضر شهرداری از فعالیت مراکز فنی در ساختمان‌های مسکونی ممانعت می‌کند این در حالی است که تعدادی از مراکز از جمله مطب‌ها و دفاتر ثبت می‌توانند در منازل مسکونی فعالیت کنند.

نادر رضایی شوشتری مدیر عامل شرکت صدای امواج نوفه بت بیان موضوع تشکیل اتحادیه صنف مراکز فنی پشتیبانی یادآور شد: در حال حاضر اتحادیه صنف مراکز فنی پشتیبانی از تعدادی از پیشکسوتان ماهر عرصه‌های فنی تشکیل شده و می‌تواند بعضی از وظایف دفتر توسعه زیر ساخت از جمله صدور و تمدید مجوز های دفاتر و نرخ گذاری خدمات فنی را عهده دار شود.

محمدرضا فیروز فر مدیر عامل شرکت پیروز گستر از دیگر حاضران این نشست، اظهار کرد: لازم است با ارائه راهکارها و تصمیماتی‌، از اجازه اکران پروژه‌های بدهکار به مراکز فنی جلوگیری شود.

در ادامه تعدادی از مراکز به بیمه تجهیزات، هدفمند شدن تعرفه گمرکی، تشکیل مرجع رفرنس برای همه مراکز فنی به عنوان مهمترین موارد اشاره کردند.

محمدرضا طهمورس مدیر عامل شرکت طهمورث گفت: تعدادی از وسایل فنی برای تعمیر و به روز شدن به خارج از کشور ارسال می‌شود اما در گمرک به عنوان وسایل لوکس توقیف می‌شوند. برای این موضوع نیز باید راهکاری ارائه شود. بهره‌مندی از معافیت مالیاتی نیز از خواسته‌های مراکز فنی است.

نازنین مفخم مدیر عامل شرکت گیتی فیلم افزود: تربیت نیروی انسانی از مهمترین موضوعات در زمینه فعالیت فنی سینماست چرا که سینما صرفا تجهیزات نیست و تکنسین سینما هم از موارد مهم در این راستا است. در حال حاضر در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد . باید فکری به حال آن شود.

فریبرز نیکراد مدیر عامل شرکت طراحان صنعت رسانه نیک‌راد به کیفیت در زمینه مسائل فنی اشاره کرد و ادامه داد: باید تفاوتی مابین مرکزی که کار با کیفیت ارائه می دهد با مرکزی که برایش کیفیت مهم نیست، وجود داشته باشد بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد باید تسهیلات را به مراکز فنی بدهد نه تهیه کننده.

در ادامه این نشست قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ضمن تشکر از کلیه مدیران عامل مراکز فنی گفت:” سینما به نظر بسیاری از افراد در روی پرده اتفاق می افتد در حالی که هنر صنعت سینما فرآیندی است که در آن افراد زیادی نقش دارند.

وی در ادامه به برگزاری جلساتی با شهرداری، نمایندگان مجلس و تعدادی از مدیران ارشد اشاره کرد و افزود: باید فرصت بیشتری برای بررسی ایجاد کرده و ارتباط موثری با همه ارگان.ها بوجود آوریم که در سایه آن مشکلات را رفع کنیم. یکی از مشکلات، فعالیت مراکز غیر مجاز است که باید برای آن فکری اساسی اندیشید.

آشنا در ادامه یادآور شد: همه سینماهای دنیا و متخصصان فعال در آن از مالیات معاف هستند. اینجا هم باید همین اتفاق بیافتد تا کلیه صنوف فنی سینما باید از پرداخت مالیات معاف شوند.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ضمن اشاره به بهینه‌سازی سامانه‌های وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: در حال حاضر تسهیلات پرداختی از طرف سیستم بانکی کم است که با توجه به قیمت تمام شده خدمات فنی، این تسهیلات باید افزایش یابد.

در انتهای نشست کلیه مراکز به استمرار جلسات و ایجاد سامانه‌ای به منظور اطلاع از میزان کار و فعالیت مراکز فنی تاکید شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است