برگزاری کنسرت‌های موسیقی؛ نیازمند قضاوت منصفانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۷
محمدحسین توتونچیان تهیه‌کننده موسیقی عنوان کرد:

برگزاری کنسرت‌های موسیقی؛ نیازمند قضاوت منصفانه

یک تهیه‌کننده موسیقی با اشاره به لزوم ایجاد همدلی بین مردم و هنرمندان، گفت: علاقه‌مندان و مخاطبان موسیقی این نکته را مدنظر قرار بدهند که موسیقی صرفاً یک تفریح و سرگرمی نیست بلکه در عین کار فرهنگی بودن، یک صنعت است.
به گزارش صبا، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته در برنامه رونمایی آلبوم «سربازنامه» درتالار وحدت و در گفت‌و‌گو‌های قبل‌تر خود اشاره داشتند کنسرت‌های موسیقی در تهران و شهرهای مختلف کشور آغاز شده است. شروع اجراهایی که بیش از ۵‌ماه از تعطیلی آن می‌گذرد و شرایط مالی و امرار معاش هنرمندان موسیقی را تحت تأثیر قرار داده است؛ متوقف شدن یا تعطیلی کنسرت‌هایی که از فشارهای داخلی نشأت می‌گیرد و به گفته یکی از تهیه‌کنندگان نام‌آشنای موسیقی، اکنون زمان همدلی مردم است.
محمدحسین توتونچیان درباره شرایط حال حاضر برگزاری کنسرت‌های موسیقی بیان داشت: «همانطور که مخاطبان وعلاقه‌مندان هنر، به درستی اشاره کرده‌اند، این مردم هستند که به سلبریتی‌ها و هنرمندان اعتبار بخشیده‌اند و آنها را در جامعه یگانه کرده‌اند، من هم کاملاً با این موضوع موافقم، اما ما در فضای موسیقی و جامعه هنر، تنها با یک خواننده و سلبریتی مواجه نیستم، بلکه با یک خانواده بزرگ سروکارداریم که ازاین مسیر ارتزاق می‌کنند بنابراین این همدلی را از سوی بخشی از مردم معترض می‌طلبد تا کلی‌تر نگاه کنند و از بالا به تمام پیامد‌های موضوع بنگرند.»
این تهیه‌کننده نام‌آشنای موسیقی ایران در ادامه افزود: «علاقه‌مندان و مخاطبان موسیقی این نکته را مدنظر قرار بدهند که موسیقی صرفاً یک تفریح و سرگرمی نیست بلکه در عین کار فرهنگی بودن، یک صنعت است. همانطور که دیگر مشاغل و صنعت‌ها تعطیل نشده و مشغول به ادامه حیات شغلی خود هستند، حتی کسانی که شب‌ها در اعتراضات شرکت می‌کردند، روزها در محل کارشان حاضر می‌شدند.
این بی‌انصافی است که عده‌ای که سر کار می‌روند از عده‌ای دیگر بخواهند که کارشان را تعطیل کنند، ممکن است که سلبریتی‌ها و همچنین تهیه‌کننده‌ها بتوانند هزینه‌های روزمره زندگیشان را از محل پس اندازهای قبلی خود تأمین کنند، روی صحبت من با اقشار کم درآمد‌تر هنر است. بنابراین کافی است که مردم و معترضین خود را جای یکدیگر قرار دهند تا بتوانند درست قضاوت کنند.»
***حمایت و همدلی‌ها را از سمت مردم می‌طلبیم
توتونچیان مدیرسایت ایران کنسرت اضافه کرد: «در راستای همدلی، یکپارچگی و یکدلی مردم با یکدیگر باید بگویم، صنف هنر، تمامی اعضای خانواده بزرگ هنر را دربرمی‌گیرد و فقط شامل تهیه‌کننده و خواننده یا یک سلبریتی نیست و این قشر بسیار بزرگ، از این حرفه امرار معاش می‌کنند و این انصاف مردم را می‌طلبد تا به نیازهای مالی و اقتصادی این خانواده سه هزار نفره توجه داشته باشند. خانواده‌هایی که درشرایط سخت دو سال و نیم شیوع کرونا هیچ درآمدی درخصوص اجرای کنسرت و دیگر برنامه‌های موسیقی نداشتند و به دلیل پروژه‌ای بودن قرارداد‌ها و نبود برنامه‌ها، حتی از همین حقوق‌های حداقلی کارمند‌ها و پرسنل‌ها هم برخوردار نبودند و در ادامه بعد از این دوسال و نیم بیکاری و بی‌درآمدی، کنسرت‌های موسیقی در ایام محرم و صفر و بعد از آن اعتراضات و فضای حاکم بر جامعه بار دیگر این برنامه‌ها را متوقف کرد و به تعطیلی کشاند. اینجا آنجاست که باعث می‌شود، به نوبه خودمان، این حمایت و همدلی‌ها را از سمت مردم بطلبیم و امید داشته باشیم تا بار دیگر کنسرت‌های موسیقی را رقم بزنیم.»
***چه کسی مسئول امنیت کنسرت‌ها است؟
او در ادامه صحبت‌هایش به ایجاد فضایی امن وآرامش زا برای برگزاری کنسرت‌ها اشاره کرد و افزود: «آیا نهادهای امنیتی می‌توانند تجمع‌های سه هزار نفری در هر سانس را مدیریت و کنترل کنند؟ آیا مسئولیت برگزاری کنسرت‌ها کما فی السابق به عهده شرکت‌ها بوده یا برعهده نهادهای امنیتی است؟ چه کسی می‌خواهد این نظم و امنیت را برقرار کند و مانع از هرگونه اعتراض و شعارهای احتمالی شود؟ اگر احیاناً این اتفاق افتاد، خواننده و تهیه‌کننده و برگزارکننده باید ماه‌ها به جرم برهم زدن نظم و امنیت ملی و برقراری تجمع‌های اعتراضی در زندان باشند؟ اینها سؤال‌هایی است که نیاز است مسئولان پاسخگو باشند و تا عدم حصول نتیجه، نمی‌توان گام‌های محکم و درست برداشت و بعید می‌دانم من یا همکاران من تا زمانی‌که پاسخ مکتوب از سوی نهاد‌های امنیتی نداشته باشند، دلیلی برای برگزاری کنسرت‌ها داشته باشند.
توتونچیان در پاسخ به پرسشی در مورد اخبار انتشار یافته، مبنی بر اینکه مشکلی در برگزاری کنسرت‌ها وجود ندارد و سایت‌های بلیت‌فروشی باز است گفت: «تا آنجا که اطلاع دارم نه سایت ایران کنسرت و نه همکارانم برنامه‌ای برای بلیت‌فروشی نداریم، مضاف براینکه ابتدا باید درخواستی از سوی تهیه‌کننده‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شود تا در پس آن مجوزها صادر و در ادامه روند اداری کارهای برگزاری کنسرت انجام شود. و بار دیگر تأکید می‌کنم تاکنون هیچ تقاضایی از سوی تهیه‌کننده‌ها اعلام نشده و هیچ سامانه بلیت‌فروشی، موضوعی برای بلیت فروشی ندارند.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیمی برای برگزاری کنسرت خواهید داشت یا خیر گفت: «به لحاظ معیشتی برگزاری این کنسرت‌ها ضرورت دارد و همانطور که قبل‌تر اشاره کردم، در صورتی‌که این همدلی از سمت مردم و اقشار جامعه و مسئولان تأمین شود و احساس عدم تقابل بین هنرمند و مردم بوجود آید و نگاه‌ها براین مقیاس و اساس باشد، برگزاری امکان دارد.»

منبع: گفت‌وگوی ندا سیجانی با محمدحسین توتونچیان – روزنامه ایران

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است