پایان کار جشنواره «عمار»/ برگزیدگان معرفی شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۳

پایان کار جشنواره «عمار»/ برگزیدگان معرفی شدند

آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» در سینما فلسطین تهران برگزار شد.

به گزارش صبا، آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» امشب پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه با حضور جمعی از هنرمندان حاضر در این رویداد در سینما فلسطین تهران برگزار شد.

این مراسم رأس ساعت ۱۸:۴۵ با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محسن برمهانی معاون سیمای سازمان صداوسیما، جمال شورجه، مهران رجبی و محسن علی‌اکبری از مدیران و سینماگران حاضر در این مراسم بودند.

اجرای این برنامه را فضه‌السادات حسینی برعهده داشت که پس از خیر مقدم به مهمانان به ارائه توضیحاتی درباره بخش جدید جشنواره عمار با عنوان «آرمان روح‌الله» پرداخت.

در ادامه پس از پخش کلیپی نوبت به اهدای جوایز رسید.

جوایز بخش آرمان روح‌الله

جوایز بخش «آرمان روح‌الله» با حضور اعضای هیأت داوران این بخش و همراهی خانواده شهیدان صیاد خدایاری و علی‌اصغر بی گلو اهدا شد.

لوح تقدیر این بخش به «پاییز حرم» به کارگردانی علی خسروی تقدیم شد.

علی خسروی در این بخش گفت: امیدوارم برای داشتن ایران قوی یک سینمای قوی داشته باشیم و بتوانیم مراحل پیشرفت اقتصادی ایران را نشان بدهیم.

لوح تقدیر دیگر این بخش به «خوبان عالم» به کارگردانی امید مدهج و حمیدرضا بهوندی اهدا شد.

نعیمی تهیه‌کننده این اثر که به نیابت برای دریافت جایزه روی صحنه آمده بود بیان کرد: حماسه ایل بهمئی به خوبی در این اثر به تصویر کشیده شد در حالی که این ایل ۲۶ هزار جمعیت دارد در روز تشییع شهدا ۳۰ هزار نفر به تشییع آمده بودند.

لوح تقدیر دیگر به «برای بیرق» به کارگردانی محمود شهبازی تعلق گرفت.

شهبازی گفت: جشنواره «عمار» به جای معرفی سلبریتی سرباز برای وطن اهدا می‌کند و افتخار می‌کنم سربازی برای کشورم هستم.

فانوس این بخش به «نقابدارها» به کارگردانی محسن سلیمی تقدیم شد.

سلیمی ضمن تشکر از عواملی که در ساخت این اثر حضور داشتند، مطرح کرد: در شرایط فعلی نیاز به گفتگو است. بیگانگان کوچک‌ترین فضایی را برای گفتگو برنمی‌تابند، از مردم می‌خواهم این فضا را بشکنند و وارد گفتگو شوند، تا می‌توانیم باید فضا را عقلانی کنیم، ما فقط بلدیم شعار دهیم وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، حالا که رهبر حکم جهاد داده است، پس به سمت جهاد تبیین برویم که ایشان روی آن تاکید دارند. کسی که پیشانی‌اش از نماز خواندن پینه بسته بود حالا به جاسوسی محکوم شده و در آستانه اعدام است، چه چیزی باعث می‌شود چپ نکنیم؟ این همان مباحث تعلیمی است.

برگزیدگان بخش حافظه ملی

در بخش مستند «حافظه ملی» لوح تقدیر به «کابوس نیمه‌شب» به کارگردانی علی عارضی اهدا شد.

در ادامه جایزه ویژه «موزاییک مرگ بر آمریکا» به «سفارت سیاه» به کارگردانی رضوانه فتحی تعلق گرفت.

فتحی پس از دریافت این جایزه بیان کرد: امیدوارم بتوانیم در جهاد تبیین موفق باشیم.

بزرگداشت جمال شورجه

در بخشی از این مراسم، آیین پاسداشت جمال شورجه کارگردان و تهیه‌کننده سینما برگزار شد.

در این بخش محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم که فرصتی فراهم شد امشب خدمت شما برسم، قصد صحبت نداشتم من شاگرد آقای شورجه بودم زمانی که ایشان کارگردانی می‌کردند دستیار دو ایشان بودم. از ایشان خیلی چیزها یاد گرفتم درس اخلاق، صبوری و فداکاری.

وی افزود: در وصف او همین بس که جمال سینمای ایران و جمال سینمای انقلاب است. افتخار می‌کنم شاگردی او را کردم. سینمای ایران افتخار می‌کند چنین مردی را دارد. برای سلامتی او دعا می‌کنیم. برای جوانانی که قرار است در مسیر سینمای انقلاب کار کنند الگویی است اگر قرار است در عرصه سینمای انقلاب اتفاقی بیفتد ورود شما جوانان انقلابی و متعهد ضروری است.

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: عمار در این سال‌ها هم کادرساز و هم جریان ساز بوده است.

در این بخش با حضور محمد خزاعی، محسن برمهانی، علیرضا سربخش، محسن علی‌اکبری و همسر شهید صادق فلاحی از جمال شورجه تقدیر شد.

همچنین جایزه ویژه چفیه شهیدان خالقی‌پور به جمال شورجه اهدا شد.

شورجه در این بخش گفت: از عماریون ممنونم که نهال کوچکی را کاشتند که حالا تبدیل به درخت تنومندی شده است. یادم می‌آید حدود ۴۵ سال پیش مقام معظم رهبری به ما که دانشجو بودیم گفتند سعی کنید ایده‌ای که انتخاب می‌کنید ایده خوبی باشد که هرچه صیقل می‌دهید باطنش ارزشمند باشد.

وی افزود: از مسیولان ممنونم که این نهال را تبدیل به درخت تنومندی کردند که شاخه و برگ آن تمام ایران را گرفته است و امیدوارم به عالم تسری پیدا کند و سینمای ایران تبدیل به سینمایی شود که دیگران حسرت سینمای ما را بخورند چون این سینما متعهد و متشرع و با اخلاق است و با سینمای استکبار مقابله می‌کند.

این کارگردان باسابقه گفت: امیدوارم جهانی شدن عمار را تا وقتی زنده هستم ببینم. لازم است یاد مرحوم طالب‌زاده را هم گرامی بداریم که متولی این جریان بود اصالت این جشنواره به مردمی بودنش است و این جشنواره را بچه‌ها به این‌جا رساندند چون همه فیلم‌ها را در نقاط محروم به همه نشان می‌دهند. آقا امر فرمودند که بروید مروارید انتخاب کنید من از جمیع فیلم‌سازان می‌خواهم که دنبال مرواریدهای انقلابی باشند. شهدا درهای گرانقدری هستند که دیده نمی‌شوند اما سینما می‌تواند آنها را به دنیا معرفی کند به گونه‌ای که نامشان مثل حاج قاسم جهانی شود امیدوارم فیلمسازان به فرماندهان جانفدای انقلاب تبدیل شوند.

جوایز نهضت جهانی مستضعفین

در ادامه مراسم اختتامیه و برای اهدای جوایز بخش نهضت جهانی مستضعفین، خانواده شهیدان عظیمی و عمار بهمنی برای تقدیم جایزه روی صحنه آمدند.

در بخش مستند نهضت جهانی مستضعفین لوح تقدیر به «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده تقدیم شد.

اسلام‌زاده بیان کرد: خوشحالم امسال عمار با تیم جدید و جوان کار کرد. فیلم من درباره حاج قاسم بود و سعی کردم روایت متفاوتی داشته باشد امیدوارم خانواده شهید فخری‌زاده کمک کنند بتوانم فیلم ایشان را بسازم.

فانوس این بخش به «برای آزادی» به کارگردانی مصطفی آقا محمدلو و فرهاد حاجی عباسی تعلق گرفت.

آقا محمدلو گفت: پرداختن به آیت الله حکیم مسأله مهمی بود که به اهتمام شبکه الایام محقق شد خداراشکر توانستیم این شهید را بشناسیم و در خلال این مستند این روایت را به مخاطبان نشان بدهیم.

لوح افتخار بخش تاریخ فرهنگی به «هنرمند واحد ۵» به کارگردانی محمدصالح حجت‌الاسلامی اهدا شد.

لوح تقدیر دیگر هم به «مدرسه‌ای در دوردست» به کارگردانی موسی جلالی و حمیدرضا بهوندی رسید.

سومین لوح تقدیر به «پهلوانان نمی‌میرند» سیدرضا بطحایی تعلق گرفت.

بطحایی بیان کرد: مادر من روی تخت بیمارستان است و حالا از پیش او می‌آیم برای سلامتی همه مادران دعا کنید.

جوایز ملت قهرمان

لوح تقدیر به «دل‌نگران آهوها» به کارگردانی ایمان ایزی و ابراهیم ضرغامی رسید.

ایزی پس از دریافت جایزه خود گفت: ما دوست داریم در شهرمان بمانیم اما یک سری مشکلات هست که مجبور می‌شویم به تهران بیاییم. امیدوارم مسئولان کمک کنند تا ما بتوانیم در شهر خودمان فیلم بسازیم. سوژه‌ای با محوریت یکی از شهدا در شهر خودمان سبزوار است که دعا کنید که آن را بسازم.

در ادامه لوح تقدیر دیگر به «به نام پدر» ساخته قربان‌علی طاهرفر اهدا شد.

جوایز بخش جنگ اقتصادی

لوح تقدیر این بخش به «سورجان» به کارگردانی یوسف حسن‌زاده تعلق گرفت.

وی گفت: این مستند درباره محرومیت‌های منطقه سیستان بود. من مستندهای زیادی درباره حاشیه شهرها ساخته‌ام، مخاطبان اصلی من مدیران هستند گویا مدیران هنوز در خواب هستند! مثلاً جازموریان منطقه‌ای است که همه درباره آن صحبت می‌کنند اما اتفاقی در آن رخ نمی‌دهد. این منطقه حتی کد روستایی ندارد. درد اینجاست که به یکی از وزارتخانه‌ها رفتیم و هیچ چیزی برای آنها اهمیت ندارد. وضعیت منطقه‌ای به گونه‌ای است که مسئولان حتی یک شب هم نمی‌توانند در آن‌جا بمانند.

در ادامه لوح تقدیر دیگر به «مادیون» به کارگردانی مرتضی اسفندیاری تقدیم شد.

جوایز بخش رویای ایرانی

لوح تقدیر این بخش به «مردی با آرزوهای بزرگ» به کارگردانی عباس وهاج رسید.

در این بخش محمدعلی صمدی کارشناس دفاع مقدس و از داوران جشنواره پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من فیلمساز نیستم من معلم هستم اما به‌صورت حرفه‌ای مستند نگاه می‌کنم. موضوع دفاع مقدس معمولاً در جریان مستندسازی ما مغفول می‌ماند. منظورم سوژه‌های دفاع مقدس در میدان دفاع مقدس است. هر سال که از این موضوع فاصله می‌گیریم دسترسی به آن کمتر می‌شود. به موضوعات دفاع مقدس توجه کنید.

نکوداشت نادر طالب‌زاده

بخش بعدی آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم عمار، نکوداشت زنده‌یاد نادر طالب‌زاده بود. در این بخش کلیپی در بزرگداشت این هنرمند فقید پخش شد.

در ادامه سهیل اسعد دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم عمار در سخنانی گفت: می‌دانید که بنده آرژانتینی هستم و نگاه‌مان قبل از آمدن به ایران هم نسبت به انقلاب ایران مثبت بود. احساس می‌کردیم جمهوری اسلامی هیچ مشکل و ضعفی ندارد اما این حاصل توقع بیش از حد ما بود. وقتی به ایران آمدیم و همه ابعاد آن را دیدیم، متوجه شدیم مثل هر کشوری چیزهای خیلی خوبی دارد و چیزهای کمی منفی هم دارد.

وی ادامه داد: آن حرارتی که در ابتدا در قلب ما بود کم‌کم با مرور زمان سردتر می‌شد تا اینکه با حاج‌نادر آشنا شدیم. آن زمان بود که فهمیدیم مشکل ما این بود که انقلاب را در خطابه‌ها می‌دیدیم اما عظمت اسلام ناب را در رفتار کسی نمی‌دیدیم. حاج نادر تنها کسی در زندگی بنده بود که رفتارش از گفتارش بلیغ‌تر بود. ما آنقدر ضعف ایمانی داریم که مجبوریم با شعار فضا را مدیریت کنیم. حاج نادر کسی بود که با رفتار و اخلاص‌ش می‌توانست شما را قانع کند. این اولین درسی بود که از حاج نادر گرفتم و به راهم امیدوار شدم.

اسعد افزود: حرکت حاج نادر همراه با بصیرت بود. او صاحب نگاه عمیق بود و اول با نگاهش حقایق را درک می‌کرد و بعد تصمیم به حرکت می‌گرفت. حاج نادر قدرت جذب داشت. حاج نادر هنر انتخاب فصل مشترک میان آدم‌ها را داشت. افرادی که گاهی تناقض‌های ایدئولوژیک بودند را هم می‌توانست به هم جذب کند. حاج نادر عمق عرفانی هم داشت و ارتباط با خدا مهمترین نکته زندگی‌اش بود.

در ادامه این مراسم از زنان برگزیده تجلیل شد. این بانوان برگزیده نشان «استقلال» را از فرزند شهید فخری‌زاده دریافت کردند.

جوایز بخش نقد درون گفتمانی و فیلم داستانی

در ادامه مراسم با حضور محسن علی‌اکبری و مهران رجبی از داوران بخش فیلم‌های داستانی، برگزیدگان دو بخش نقد درون گفتمانی و فیلم‌های داستانی معرفی شدند.

در بخش نقد درون گفتمانی لوح سپاس به سعید ساروقی کارگردانی مستند «هپکوتیزم» اهدا شد.

ساروقی گفت: این مستند روایتی از ده سال مشکلات کارخانه هپکو بود و سعی کردیم صدای کارگران مظلوم هپکو باشیم. این کارخانه امروز زنده است اما واردات کمر این کارخانه را شکسته است به عنوان یک مستندساز تقاضا دارم به این موضوع رسیدگی و مشکلات این کارخانه حل شود

لوح تقدیر دیگر برای پژوهش مستند «شاهدان عینی» به داوود مبصری رسید.

فانوس این بخش به «نیوجرسی» ساخته علی ظهیری تعلق گرفت.

وی گفت: «عمار» واقعاً بی حد و مرز است از همه کسانی که در ساخت این فیلم کمک کردند تشکر می‌کنم.

در بخش تیزر فرهنگی لوح تقدیر به «حوض خون» به کارگردانی محمد دیماسی رسید.

فانوس این بخش به «هزار جان گرامی» ساخته امیرحسن نوروزی تعلق گرفت.

در بخش داستانی کوتاه هم لوح تقدیر به «محافظ» به کارگردانی محمدجواد موحد و محمدجواد شفاه رسید.

موحد گفت: ما چند روز بعد از حادثه شاهچراغ تلاش کردیم کاری کنیم برای بزرگداشت شهدایی که جسم و جانشان توسط داعش واقعی و روحشان توسط داعش مجازی هدف قرار گرفت.

فانوس این بخش به «اسما» به کارگردانی مصطفی آقا محمدلو اهدا شد.

در بخش داستانی بلند هم فانوس این بخش به «نگهبان» به کارگردانی حمید بیات رسید.

در بخش سریال لوح افتخار به «آقای قاضی» به کارگردانی سجاد مهرگان تقدیم شد.

در بخش بازیگری لوح افتخار به مهدی زمین پرداز برای بازی در «نگهبان» و «روحینا» اهدا شد.

لوح افتخار در بخش بهترین دستاوردهای فنی هم به احمد گودرزی برای فیلمبرداری «محافظ» رسید.

مهران رجبی داور این بخش هم بیان کرد: من کل این فیلم‌ها را به خانه بردم و دیدم توفیق نداشتم در جلسه هیات داوران باشم. او به شوخی گفت: شام هم به ما می‌دهند؟

این مراسم با اجرای گروه سرود در ساعت ۲۲:۱۰ به پایان رسید.

منبع: مهر

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است