بودجه ۱۴۰۲ شبیه شوخی و ظلم به سینماست/ عدالت یعنی «کیفی‌گرایی» در تخصیص بودجه | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۰
امیر سیدزاده در گفتگو با صبا:

بودجه ۱۴۰۲ شبیه شوخی و ظلم به سینماست/ عدالت یعنی «کیفی‌گرایی» در تخصیص بودجه

امیر سیدزاده تهیه کننده سینما نقطه‌نظرات خود را درباره بودجه اختصاص داده شده در بخش سینمای کشور در سال آینده ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، بودجه سال ۱۴۰۲ اعلام شد و ۴۸۰ میلیارد تومان در وزارت ارشاد به بخش سینمایی اختصاص داده شد. این رقم واکنش‌هایی را در جامعه سینمایی و هنری به همراه داشت.

امیر سیدزاده تهیه کننده سینما در این‌باره به خبرنگار صبا گفت: وقتی اختصاص چهارصد و هشتاد میلیارد تومان به بخش سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دیدم، متعجب شدم و این رقم بیشتر برایم شوخی به نظر می‌رسید تا یک مبلغ واقعی. این رقمی مناسب برای بخش فرهنگی یک کشور نیست.

او افزود: در اختصاص بودجه به بخش فرهنگی دولت‌ها موظف هستند که برای تقویت نقاط قوت، اصلاح معایب و پایداری مسائل فرهنگی جامعه، بودجه‌های عادلانه تقسیم و زیرساخت‌های مورد نیاز جامعه هنری را برای رشد و بالندگی هر چه بیشتر فراهم کنند. این امر ممکن نیست مگر با اختصاص بودجه مناسب.

این تهیه کننده سینما در ادامه به اهمیت اختصاص مناسب بودجه به بخش فرهنگی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی وظیفه در اختصاص بودجه در مسائل فرهنگی نداره بلکه می‌تواند، کمک‌حال بودجه دولتی در حمایت از مسائل فرهنگی باشد. در شاخه‌های مختلف فرهنگی مانند سینما، تئاتر و… تا امروز بخش خصوصی در حد توانش به کمک اصلی‌ترین بخش فرهنگی جامعه که وزارت ارشاد بوده، آمده و هر کاری در توانش بوده، انجام داده است.

سیدزاده ادامه داد: اینکه ملاحظه می‌کنید در بودجه ۱۴۰۲، همه بخش‌های ارکان نظام مانند صدا و سیما از افزایش شدید بودجه برخوردار بوده‌اند و متاسفانه وزارت ارشاد به عنوان اصلی‌ترین متولی و بازوی فرهنگی کشور، چندان ازدیاد بودجه نداشته، ظلمی بزرگ در حق فرهنگ و هنر کشور است‌.

او درباره عدالت در تزریق بودجه و اهمیت کیفی‌گرایی در تخصیص بودجه به پروژه‌های سینمایی، اظهار کرد: باید تخصیص بودجه توأم با کیفی‌گرایی باشد. نمی‌شود بودجه‌ای را که از بخش دولتی به فرهنگ کشور تزریق می‌شود، به صورت مساوی بین همه تولیدکنندگان تقسیم کرد. برخی تولیدکنندگان توان تولید آثار با کیفیت را متناسب با بودجه دریافتی ندارند.
سیدزاده در پایان اضافه کرد: اگر کیفی‌گرایی باشد، تولیدکنندگان توان انجام کار با کیفیت را دارند. ضمن اینکه محصول نهایی که از محل اختصاص بود، به ثمر می‌نشیند، با کیفیت می‌شود و تاثیر مثبتی را در پیشبرد اهداف فرهنگی جامعه دارد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است