بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی افتتاح شد / آغاز اجتماعی‌ترین جشنواره فرهنگی ایران

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که امسال با شعار «قصه صدای زندگی است» در شهر یزد برگزارمی‌شود، صبح امروز (یکشنبه ۲۵ دی) با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و سرود ملی آغاز به کار کرد تا قصه‌گویانی از سراسر ایران در دو سالن هلال‌احمر و ارشاد یزد طی مدت ۴ روز به اجرای برنامه بپردازند.

*روایت شاعرانه قصه‌ها

در آغاز این مراسم، عالیه قوامی، مدیر اجرایی این دوره از جشنواره که مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  استان یزد نیز هست، به عنوان نخستین سخنران این مراسم، ضمن خوشامدگویی به مهمانانِ جشنواره و حاضران در سالن گفت: «شاعرانه‌ترین لحظه‌ها را می‌توان در عاشقانه‌ترین قصه‌ها به تماشا نشست، قصه‌هایی که راوی بارانی‌ترین دقایق هستند و اکنون کویر یزد در زیر بارش پربرکت ابر قصه‌ها، جانی دوباره گرفته است.»

او ادامه داد: «اکنون دومین شهر تاریخی جهان میزبان یاران یک‌دل و یک‌زبان است. این جریان زیبای همدلی و عشق را پاس می‌داریم و خوشامد می‌گوییم به شما دوستان که روشنایی بخش این شهر اصیل و تاریخی هستید.»

*پاسخ به یک اضطرار فرهنگی

محمود مروج، رئیس بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، دیگر سخنران این مراسم بود که روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: «به نام یگانه خداوندی که جهان را به نیکوترین شکل ممکن آفرینش کرد. خالقی که خود بهترین قصه‌پرداز است، هم او که اولین قصه را قصه آفرینش نام نهاد و دفتر قصه بشری را با قصه‌های آدم (ع) گشود. پروردگاری که در جریان خلقت، عبرت‌اندوزی و اندیشه‌کردن را برای انسان صفتی شایسته برگزید و چه زیبا و شیوا امیر سخن، امام علی (ع) در خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه فرمودند قرآن را یاد بگیرید که زیباترین گفتارهاست. از نورش، شفا بگیرید که شفای قلب‌هاست و خوب بخوانید که پرفایده‌ترین قصه‌ها است.»

او ادامه داد: «قصه، دروازه ورود به عالم پُر رمز و راز و سرشار از معنا برای چگونه زیستن است. قصه روایت، پندار و اندیشه‌هاست و به راستی قصه‌گو در عالم خیال به صورت‌گری هنرمندانه از این پندارها می‌پردازد و به ما می‌آموزاند که چگونه از پس رویدادها خود را برای زندگی نیکوتر آماده سازیم و با گوش سپردن به آینده‌ها و روندها، ظرفیت‌های نوینی در خویش بنا نهیم و در فرصت‌های تامل بر خود رشد را تجربه کنیم و پرورش یابیم. در این میان، جشنواره قصه‌گویی یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور برای حفظ و پاسداشت ادبیات شفاهی است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی زمینه‌ای شایسته برای تجلی توانمندی‌های علمی و عملی کودکان ونوجوانان، اولیای تربیتی و اصحاب فرهنگ و هنر گشوده است.»

رئیس این دوره از جشنواره افزود: «این رویداد برای حفظ زبان اصیل پارسی حفظ و گسترش ارزش‌های انسانی و احترام به تنوع گویش‌های محلی و خرده فرهنگ‌ها در تلاشی مستمر و نظام‌مند است. ما براین باوریم که تعالی فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه امکان‌پذیر نیست و بنیان قصه بر مبنای تعامل با خود هستی و دیگران است. با قصه‌گویی دقایقی دور از هیاهو و فارغ از هر تفاوت و تمایزی، جهان قصه‌ها بارها خلق می‌شوند و فرصتی برای روایت ما برای جهان و جهان برای ما مهیا  می‌شود.»

*رسانه‌ای قدرتمند در انتقال تعالیم عالیه انسانی

او تاکید کرد: «ما بر این باوریم که دنیای جذاب قصه، گام نهادن بر مسیر بلوغ و سرسپردگی بر سرمایه‌های انسانی، درک اخلاقی، تربیتی  فراتر از زمان و مکان است و قصه‌گویی مجالی برای آموزش مرام‌های اخلاقی و انسانی است. فرصتی برای تحول است، تحولی که قابی برای تمامی گونه‌های زندگی انسان و تغییر برخواسته از امید و شکفتگی دوباره است.»

مروج همچنین گفت: «بر این باوریم که قصه‌گویی رسانه‌ای قدرتمند در انتقال تعالیم عالیه انسانی برگرفته از فرهنگ و دین جامعه است. عناصر قصه در قامت یک رسانه می‌تواند ذهن و اندیشه مخاطب را درگیر و فرصت خودانگاری و خودشناسی را فراهم آورد. مخاطب با قصه‌گویی، قدرت اندیشه، خیال‌ورزی، خلاقیت و حل مسئله خویش را بهبود بخشیده و برای زندگی بهتر مهیا می‌شود. قصه‌گویی بستری مناسب برای گسترش کیفی از معنا، مفهوم و درک زندگی است و پنجره‌ای به سوی بیم‌ها و امیدهای انسانی و روزنه‌ای است که به حقیقت وجودی انسان و تلاش او برای رسیدن به سعادت گشوده می‌شود؛ سعادتی که خواسته تمامی ادیان فرهنگ‌ها و آرمان‌های بشری است. تلاش برای حفظ سبک زندگی، پایبندی به ارزش‌ها و اصول انسانی و باورهای دینی، عرفی و اهتمام به فرهنگ صلح و دوستی از دغدغه‌های جهانی دوستداران فرهنگ است.»

او افزود: «ما براین باوریم که جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی در جهانی آکنده از التهاب، هیجانات کاذب و نمادسازی‌های پوشالی است. قصه‌گویی درنگی است برای روایت انسان، آفرینش دوباره انسانیت و رفتارهای برخاسته از نوع دوستی، احترام به ارزش‌های واقعی و تکریم شنیده شدن و فرصت تامل کردن است. توسعه و ترویج فعالیت‌های محققانه و بهره‌مندی از دانش و تجارب قصه‌گویان و قصه‌پردازان به نوعی ریل‌گذاری برای اعتلای سرمایه‌های انسانی است و حاصل این توجه به درک اجتماعی ما خواهد افزود. بی‌شک حفظ حافظه تاریخی و تخیلی و واقعی انسان در گذشته چراغ پر فروغی برای ادامه محیط زیست فرهنگ کنونی خواهد بود و نقل روایت‌گری تاریخی و افسانه‌ها و حوادث، گاهی نقطه چالش برانگیزی خواهد بود که می‌تواند  به ساخت شخصیت‌های جامعه کمک موثری کند.»

*کاربرد میراث فرهنگی در پرورش نسل نو

رئیس این دوره از جشنواره گفت: «کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تکریم تمامی فعالیت‌هایی که در جریان توسعه فرهنگی به اعتلای سرمایه‌های فرهنگی این مرز و بوم انجام می‌شود، این جشنواره را مدلی از سپهر فرهنگی خود در کاربرد مواریث فرهنگی برای پرورش ذوق  و اندیشه نسل نو به اصحاب فرهنگ و هنر و اولیای تربیتی عرضه می‌دارد تا با تاسی از ظرفیت‌های عمیق و گسترده فرهنگ ملی به پرورش نسلی تراز تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های انسان دوستانه متعالی این مرز و بوم کوشا باشد. در این مسیر ارزشمند، قصه‌گویان، قصه‌پردازان و قصه‌پژوهان مسئولیتی دو چندان است تا با درک مخاطرات جهان فرهنگی از گنجینه ناب گذشته هنرمندانه و متخصصانه طرحی نو دراندازند و به صدور و اشاعه این آیین کوشا باشند.»

او ادامه داد: «بی‌تردید این جشنواره حاصل کوشش مشفقانه بسیاری از دوستان است. از صدر تا ذیل گرامیان کوشنده در استانداری یزد، دکتر فاطمی (استاندار و رئیس افتخاری جشنواره)، مهندس عزیزی (معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد)، دکتر شاه‌حسینی (معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری) و همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و روسای سازمان‌ها و موسسات غیر دولتی تشکر می‌کنم. همین‌طور از اهالی کانون به‌خصوص دکتر علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری، معاونان، مشاوران و تمامی مدیران در سطح کشور، مسئولان دانا و مدیران و کارشناسان مجرب که برای تربیت نسل نو این رنج را به تن می‌خرند و مربیانی که مشتاقانه این کار را انجام می‌دهند تشکر کرده و همچنین از مردم اصیل و شریف یزد که همواره اصالت را می‌توان در آنها یافت سر ارادت فرو می‌آوریم و نام روانشاد مهدی آذری یزدی را زنده نگاه می‌داریم. این جشنواره یکی از اجتماعی‌ترین جشنواره‌هاست که از  شش ماه قبل شروع به کار کرده و این بخش پایانی آن است. از همه بزرگواران در بخش‌های استانی، منطقه‌ای و مدیرانی که در مراکز کانون در سراسر کشور فعال هستند و همچنین مربیان قصه‌گوی کانون نیز تشکر می‌کنم. در این بیست‌وچهار دوره بسیاری از ما که در کانون هستیم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با قصه‌گویان در داخل و خارج از کشور ارتباط داشتیم و آنچه که برای ما خاطره است این بود که همه آنها اذعان دارند که ایران عزیز ما پر از قصه و استعداد است و همه آنها با تمام باور، ایران ما را تمجید می‌کنند، خوشا به حال ما ایرانی‌ها.»

در این مراسم، مهدی قانع به عنوان مجری به همراه شخصیت نمایشی عزیز آقا (روح‌الله پوررضا) و عروسک کلاغ قصه‌گو حضور داشتند.

اجرای گروه کُر «سارنگ» مرکز تفت به سرپرستی حمید سلطان‌زاده و «پرفورمنس صلح» با موضوع قصه و قصه‌گویی توسط گروه مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در این مراسم، محمود مروج (رئیس این دوره جشنواره)، علی‌اکبر عزیزی (معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد)، محمدعلی شاه‌حسینی (معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری یزد)، عباسعلی دانافر (مدیرکل اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد)، حسن عبدالهیان (معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش یزد)، حسین کمالی و  سید مجتبی رفیعی از شرکت صنعتی معدنی چادرملو و عالیه قوامی (دبیر اجرایی و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان یزد) و تعدادی از مسئولان کانون حضور داشتند.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ دی در یزد آغاز شده است و تا بیست‌ونهم همین ماه ادامه خواهد داشت.