هنرمندان چراغ راه جامعه هستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۵
در نشست صمیمی با هنرمندان حاضر در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه 4 فارس عنوان شد

هنرمندان چراغ راه جامعه هستند

نشست صمیمی مدیرکل هنرهای نمایشی با هنرمندان حاضر در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۴ فارس در سالن استاد لایق شیراز برگزار شد و در این دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این که چراغ تئاتر با حضور هنرمندان روشن است گفت همه شما می‌دانید هنر نمایش قدرت بی‌نظیری دارد و هرکدام از شما رسالتی دارید، تلاش کنید پیام‌های خوبی را برای مردم شریف و نجیبمان عرضه کنید تا در مسیر درست بمانند.

به گزارش صبا، شامگاه شنبه ۲۴ دی در آخرین شب اجراهای بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۴ (فارس)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران) مهدی رضوی (مشاور فرهنگی مدیرکل هنرهای نمایشی) حسن رونده (مسئول هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی) و غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی) با حضور در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران پس از تماشای آخرین آثار اجراشده، با هنرمندان حاضر به گفت‌وگو نشستند.

در ابتدای جلسه مدیرکل هنرهای نمایشی کشور روز زن و میلاد حضرت فاطمه(س) را به بانوان تبریگ گفت و از چهار مدیرکل اداره‌های ارشاد استان‌های کرمانشاه، بوشهر، مازندران و فارس تشکر کرد که در این شرایط سخت قبول زحمت کردند و میزبان جشنواره تئاتر مناطق بودند. نظری تاکید کرد که بی تردید جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای چهارم در شیراز هم به بهترین شکل برگزار شده است.

او در ادامه از هنرمندانی که با شرکت در جشنواره چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند هم تشکر کرد و افزود: «با حضور شما شور و نشاطی برای بچه‌های تئاتر ایجاد شد که امیدواریم تداوم پیدا کند و ما شاهد رشد و توسعه تئاتر باشیم.»

کاظم نظری گفت: «همه همکاران من در اداره کل هنرهای نمایشی تلاش دارند بتوانند به تئاتر شهرستان خدمت کنند؛ ما باور داریم که اگر ما بخواهیم تئاتر رشد کند باید شهرستان‌ها قوی شوند.»

او افزود: «در سه منطقه با دوستان هنرمندم گفت‌و‌گو داشتیم. هنرمندان مطالباتی را داشتند که بی‌تردید درست و به‌جا است. ما می‌دانیم کمبودهایی وجود دارد ولی به دنبال عدالت فرهنگی هستیم. تلاش می‌کنیم بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. این کار بی‌تردید زمان‌بر است ولی ما مسیر را آغاز کرده‌ایم و دوستان من در مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی مصرانه پیگیر هستند تا به نتایج خوبی برسیم.»

نظری گفت: «شما هنرمندان هم باید کمک کنید با تولید آثار خوب بتوانیم هم مخاطب جذب را کنیم و هم مسئولین را درگیر کارهای هنری کنیم. به هر حال شما صاحب اندیشه هستید و هیچ هنری نمی‌تواند به اندازه تئاتر تاثیرگذار باشد.»

او ادامه داد: «همه شما می‌دانید هنر نمایش قدرتی دارد که هیچ هنر دیگری ندارد، باید هم‌فکری کنیم آثار خوب تولید کنیم تا از طرفی تئاتر در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار بگیرد و از طرف دیگر دولت هم سهم خودش را انجام بدهد.»

کاظم نظری گفت: «امیدواریم بتوانیم با رفع نواقص، تا سال آینده برنامه ریزی خوبی برای حمایت از تئاتر شهرستان‌ها داشته باشیم.»

او افزود: «هنرمندان سرمایه این کشور هستند. هرکدام از شما رسالتی دارید و انتظار ما این هست که تلاش کنید پیام‌های خوبی را برای مردم شریف و نجیبمان عرضه کنید تا از این پیام ها دریافتی را داشته باشند و خود مردم مبلغ برنامه های نمایشی باشند. در انتخاب متن دقت کنید. مخاطب را بشناسید چرا که مخاطب ثروت تئاتر است و اگر نباشد ما چیزی برای ارائه دادن نداریم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنانش گفت: «بانوان هنرمند، ثروت تئاتر کشور هستند و برای رشد و توسعه تئاتر کشور زحمات بسیاری می‌کشند.»

در این بخش هدیه‌ای از طرف انجمن هنرهای نمایشی کشور به بانوان حاضر در سالن تقدیم شد.

در ادامه مهدی رضوی مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: «مولانا داستان معروفی دارد که همه می‌دانیم. فیلی که در اتاق تاریکی است و هر کسی به اتاق می‌رود در تاریکی با بخشی از فیل مواجه می‌شود و به فراخور دریافت خودش تعریفی از فیل ارائه می‌دهد. خود مولانا می‌گوید می‌دانید این مشکل چگونه حل می‌شود؟ اینکه شمع روشن کنیم تا همه فیل را ببینند.»

او توضیح داد: «یکی از ابتلائات جامعه امروز ما همین است که پدیده‌های مختلفی در سطح جامعه وجود دارد و نقشی که هنرمندان ما می‌توانند داشته باشند به ویژه در هنر ملموس تئاتر این است که این شمع را دست بگیرند و روشن‌گر راه باشند تا جامعه به خطا نیفتد.»

رضوی افزود: «هنرمندان باید به عنوان کسی که به آن‌ها رجوع می‌شود و دیده می‌شوند، این شمع را در دست داشته باشند. هر شمعی نور کافی را ندارد اما تمام تلاش ما باید این باشد که رسالت اجتماعی را که به گردنمان هست، درست انجام بدهیم.»

او ادامه داد: «همه منتظر هستند طنین خوشی به گوششان برسد و ادامه بدهند، ما نباید جامعه را منتظر بگذاریم. باید تکلیف خودمان را نسبت به جامعه ادا کنیم.»

رضوی گفت: «اگر ما این شمع را دست نگیریم دیگرانی که با ما هیچ نسبتی ندارند حتما شمع‌هایی با زاویه خودشان روشن خواهند کرد و ما را به خطا می‌اندازند و ادراک ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ما امروز و در این شرایط خاص و حساس بیش از همیشه نسبت به جامعه مسئولیم و باید ادای نقش کنیم.»

اسرافیل فرج اللهی، غلامرضا نعمتی و حسن رونده نیز ضمن صحبت‌هایی کوتاه از مدیران کل ۴ منطقه برگزار کننده جشنواره تئاتر مناطق و روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌های میزبان و هنرمندان حاضر تشکر کردند و بر همراهی و همکاری همه جانبه با هنرمندان تاکید کردند.

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۴ فارس از ۲۲ تا ۲۵ دی در شهر فارس درحال برگزاری است و آیین اختتامیه این رویداد امروز یکشنبه ۲۵ دی ساعت ۱۸ در تالار حافظ برگزار می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است