بازی تیمی مهدویان در سریال«سقوط»/ مهم نتیجه است!

به گزارش صبا، دومین قسمت سریال «سقوط» چهارشنبه هفته گذشته از طریق پلتفرم«فیلیمو» عرضه شد. با پخش این قسمت به وضوح مشخص شد که حضور محمد‌حسین مهدویان در پروژه سقوط چیزی فراتر از مشاور کارگردان است. در گزارشی تحلیلی می‌توان به بررسی عناصری پرداخت که از طریق آن‌ها ردپای پررنگ مهدویان را در ساخت «سقوط» به وضوح مشاهده می‌شود.

مورد اول| شیوه قصه گویی : داستان سریال «سقوط» را می توان به دو بخش کلی تقسیم کرد. بخش اول عاشقانه آیسان و ژکان است و بخش دوم قرار گرفتن آن ها در موقعیتی خاص. قسمت عاشقانه سریال، فیلم «لاتاری» را یادآور می شود که شخصیت های اصلی برای ساخت آینده خود، رویاها در سر دارند. حالا همان حال و هوا، در قسمت اول «سقوط» هم دیده می شود. ضمن آن که در قسمت دوم، اشاره ای کوتاه به مفهوم «قهرمان» با بازی حمید فرخ نژاد شد و این عنصر در قسمت های بعد پررنگ تر می شود. در «لاتاری» و فیلم هایی چون «ماجرای نیمروز» و «مرد بازنده» هم مهدویان قهرمان خاص خود را خلق کرد. با این حساب می توان در ادامه، شاهد تاثیر بیشتر او در شیوه قصه گویی بود. فیلمنامه «سقوط» را اعظم بهروز بر اساس طرحی از بهجت شریف نوشته است اما مهدویان فیلمنامه همه آثار را از فیلتر خود می گذراند.

مورد دوم| شیوه روایت تصویری: محمد حسین مهدویان جزو کارگردان های تجربه گرا است و پیرو همین، شخصیت حاج احمد متوسلیان را در فیلم «ایستاده در غبار» با شیوه ای متفاوت روایت کرد. در آثار دیگر هم، علاقه او به دوربین روی دست، فاصله گرفتن از شخصیت ها، قاب های متنوع و … مشهود است. این اتفاق نیز در «سقوط» رخ داده است و اگر سریال بدون تیتراژ می بود، ذهن غالب مخاطبان به سمت مهدویان می رفت.

مورد سوم| جمع دوستان همیشگی: در مرور کارنامه مهدویان یک نکته جالب به چشم می آید و آن تاکید بر همکاری مداوم با گروهی مشخص است. در سریال «سقوط» هم نام های آشنای آثار قبلی مهدویان در تیتراژ دیده می شود: هادی بهروز فیلمبردار، بهزاد جعفری طادی طراح صحنه و حبیب خزاعی‌فر آهنگساز . سجاد پهلوان زاده که حالا بر صندلی کارگردانی «سقوط» نشسته، تدوینگر آثار قبلی مهدویان از جمله  « لاتاری»، «ایستاده در غبار »، «ماجرای نیمروز»، و «زخم کاری» بوده است. این همکاری، عامل دیگری است که «سقوط» را شبیه آثار قبلی مهدویان کرده؛ اتفاقی که پهلوان زاده از آن هراس نداشته و وقتی پذیرفته مهدویان مشاور او در کارگردانی باشد، به قواعد بازی تن داده است.

مورد چهارم | اهمیت کار گروهی: «مهم نتیجه است؛ نقش‌ها اهمیت چندانی ندارند.» این جمله را مهدویان و تیمش در فیلمسازی بارها معنا کرده‌اند. همانطور که او در سریال جدید، به مشاور کارگردان تغییر موقعیت داده و همکار قدیمی‌اش بر مسند کارگردانی نشسته است. از قضا روز گذشته مصاحبه ای با پانته‌آ قدیریان ( بازیگر کاراکتر عطیه) در خبرگزاری ایسنا منتشر شد که شاهدی است بر پایبندی تیم مهدویان بر کار گروهی. او گفته است: «این اولین همکاری من با سجاد پهلوان‌زاده بود؛ کما اینکه از نظر کارگردانی نیز سریال بسیار سختی محسوب می‌شد و او تسلط زیادی بر تمام برنامه‌ها و پلان‌ها داشت. چنین پروژه‌های سنگینی، هم برای عوامل و هم برای بازیگران سختی‌ و حوادث بسیاری را به همراه دارد. مهدویان نیز از بزرگ‌ترین کارگردان‌های دهه‌های اخیر سینما محسوب می‌شود و کار کردن مقابل دوربینی که او بر آن ناظر باشد، افتخار بسیاری دارد. حضور ایشان هم باعث دلگرمی بود و هم کار را مستحکم‌تر می‌کرد.» این مصاحبه وجه دیگری هم دارد و آن تاکید دیگری است بر نقش مهدویان در سریال سقوط.

مورد پنجم| بازی سجاد در زمین مهدویان: در سینما قانونی وجود دارد که کارگردان های اول باید یک کارگردان با تجربه را به عنوان مشاور معرفی کنند. بارها به این مساله اشاره شده که مشاور در غالب پروژه‌های سینمایی امری تشریفاتی است و فیلم را باید محصول خود کارگردان ِفیلم اولی دانست. طبعا کارگردانی «سقوط» هم به اسم سجاد پهلوان زاده نوشته می‌شود چرا که او تایید نهایی را داده است. با این حال هوشمندانه، زمین بازی را در اختیار دوست قدیمی خود گذاشته و اجازه داده است امضای پررنگ مهدویان هم پای کار باشد. پهلوان زاده ضمن نگاه کردن به دستخط مهدویان، از سریال «سقوط» بهره‌ای درست در کارگردانی برده و حالا صاحب تجربه ای گران بها است که در کارهای بعدی سودش را خواهد برد. در آینده از پهلوان زاده بیشتر خواهیم شنید؛ چه مهدویان کنارش باشد و چه به تنهایی اثری را کارگردانی کند.

منبع: هفت صبح