شرف‌الدین: همه باید مشتاق باشند / قویدل: به ضرر سینما کار نکنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۳
نظرخواهی پیرامون قاعده «اولویت اکران 1402 با فیلم‌های جشنواره»/1

شرف‌الدین: همه باید مشتاق باشند / قویدل: به ضرر سینما کار نکنیم

«محمدرضا شرف‌الدین» و «راما قویدل» نقطه‌نظرات خود را با پیشنهاد «قرار گرفتن در اولویت اکران سال 1402 برای فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر»، ارائه دادند.

«محمدرضا شرف الدین» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی صبا، با اشاره به سخنان روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی با این مضمون که «به طور طبیعی آن دسته از فیلم‌هایی که در جشنواره فجر شرکت نکرده باشند و یا فرصت چند ماهه اکران را از دست داده باشند در اولویت‌های بعدی اکران قرار خواهند گرفت.» گفت: باید بگویم تقریبا تمام ساخته‌های سینمایی در جشنواره حضور خواهند داشت. به نظر بنده در اولویت قرار داشتن اکران فیلم‌های جشنواره، تدبیر خوبی است. سینمای ما سینمای مستقلی است که تهیه‌کنندگان آن تلاش می‌کنند تا فیلم‌های خود را به صورت خوبی اکران کنند و مخاطبان خودشان را داشته باشند.

او افزود: سینماگران ما، سرمایه مهمی از سینمای ایران وام گرفته‌اند که توانسته‌اند فیلم‌های‌شان را بسازند. منظور بنده از سرمایه، فقط پول نیست بلکه سرمایه‌های مادی و معنوی ایران است. مانند تجربیات گذشتگان و عواملی چون فیلمبردار، بازیگر، تهیه‌کننده و … چنین افرادی باید مشتاق به نمایش ساخته‌های‌شان در این جشنواره ملی باشند. اگر اهالی سینما، از خود سینما و از فیلم‌های خودشان حمایت نکنند، همان بهتر که در اولویت اکران قرار نگیرند. حال در این میان ممکن است یک نفر پیدا شود که بگوید «من فیلمم را نمی‌دهم»… اجازه دهید که این به اصطلاح جبر اجتماعی و تاریخی، خود به خود تعیین‌کننده باشد. البته خوشبختانه چنین رویکردهایی هم بسیار کم هستند و حتی من بعید می‌دانم که دیگر وجود داشته باشند. وقتی حدود چهل فیلم به جشنواره می‌رسد، معنی اش این است که تقریبا تمام ساخته‌های سینمایی در جشنواره حضور دارند.

شرف‌الدین در پایان گفت: جشنواره فیلم فجر، یکی از توانمندترین نقاط عطف سینمای ماست. باید حرمت آن نگه داشته شود و اگر فردی اثری را با سرمایه ملی تولید کرده، باید با افتخار آن را به این جشنواره ارائه دهد.

از آن سو «راما قویدل» با انتقاد از وضع این نوع قواعد به صبا گفت: به عقیده من تصمیم به این که فیلم‌های حاضر در جشنواره اولویت اکران داشته باشند، به ضرر سینماست. طبق گفته همه همکاران، این دست فرایندها که در این برهه زمانی درحال رخ دادن است، عجیب‌‌اند و می‌تواند به ضرر هنرمندان و مخاطبان سینما باشد. درست است که این فرایندها درحال وقوع است و کاری هم از دست ما برنمی‌آید، اما ارائه نظر، شاید بتواند کارساز باشد و تنها کاری که ما توان انجام آن را داریم، اعتراض و بیان کردن نقطه‌نظر است. وظیفه اصلی هر هنرمندی در جهان، این است که به شرایطی که نسبت به آن نقد دارد اعتراض کند با این هدف که به بهتر شدن شرایط کمک کند. البته لازمه نتیجه گرفتن از این اعتراض، وجود گوش شنوا است.

این کارگردان با اشاره به این که «بهتر است وضعیت به گونه‌ای نباشد که هر کسی که نسبت به یک موضوع نقد یا اعتراض کند، مورد غضب واقع شود» گفت: متاسفانه ادبیات مدیران سینمایی ما، گاهی به سمت خط و نشان کشیدن می‌رود که درست نیست. این که سخنان همواره با انگشت اشاره و تهدید همراه باشد، شایسته نیست. در زمینه اکران فیلم‌ها هم این که  بگویند ما تعیین می‌کنیم که هر فیلمی در چه زمانی اکران شود، ادبیات درستی نیست.

او با عنوان کردن این خواسته که باید در چنین تصمیماتی بازنگری صورت گیرد، گفت: به نظرم اکران فیلم‌های سینمایی یک امر صنفی است و اگر شورای صنفی نمایش به سمتی برود که فیلم‌های جشنواره، در اولویت اکران قرار گیرند، کلیت نمایش و اکران زیر سئوال می‌رود.

به گزارش صبا، اخیرا روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی اخیرا عنوان کرد: با توجه به جریان تولید سینما و ضرورت مدیریت صحیح چرخه تولید و عرضه، طی تصمیمات اخیر در سازمان سینمایی مقرر شد اولویت اکران سال ۱۴۰۲ با آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر باشد. در سیاست‌های اکران سال‌های قبل جشنواره فجر هم، این مسئله توسط محمدرضا فرجی مدیرسابق دفتر نظارت برعرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در رسانه‌ها مطرح شده بود، اما این طرح تصمیم گیری از سوی سازمان سینمایی قبلا منوط به اولویت‌های اکران‌های نوروزی بود که امسال این اولویت‌بندی گسترده‌تر به اکران‌های طول سال تعمیم داده شده است. اما به‌طور کل باید در نظر داشت که اتخاذ این تصمیم از سوی مسئولین دارای دولبه شمشیر متفاوت است. کارشناسان معقتدند که در حالت اول می‌تواند یک رویکرد تشویقی برای کسانی باشد، که در چهل و یکمین دوره از رویداد فجر شرکت کرده‌اند، اما از طرف دیگر، این تصمیم، می‌تواند روی تهیه کنندگان و کارگردانانی که در جشنواره فجر شرکت نمی‌کنند یا فیلم‌شان در جشنواره پذیرفته نمی‌شود، فشار وارد کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است