پیرامون ما سرشار از سوژه‌های ناب برای مستندسازی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۳
مدیر تولید صدای مرکز آبادان:

پیرامون ما سرشار از سوژه‌های ناب برای مستندسازی است

مدیر تولید صدای مرکز آبادان گفت: اطراف ما سرشار از سوژه‌های ناب برای مستند سازی است و برای جذابیت بیشتر مستندهای رادیویی، بهتر است سوژه‌های جذاب انتخاب شود. سوژه‌هایی که با جریان زندگی مردم در ارتباط باشد.

به گزارش صبا، «عبدالصالح رایگانی» مدیر تولید صدای مرکز آبادان با بیان ویژگی‌های یک مستند رادیویی خوب گفت: در تهیه یک مستند رادیویی باید به ثبت و ضبط لحظه ها و اتفاقات واقعی توجه داشت. اتفاقاتی که شاید در لحظه بیفتند و دیگر تکرار نمی شوند یا به ندرت تکرار می شوند. یک مستند ساز خوب ابتدا باید یک مشاهده گر خوبی باشد و سپس روایت‌گر خوبی باشد.

او ادامه داد: برای جذابیت بیشتر مستندهای رادیویی بهتر است سوژه‌های جذاب انتخاب شود. سوژه هایی که با جریان زندگی مردم در ارتباط باشد. سوژه‌هایی که مخاطب با آنها ارتباط برقرار می‌کند. (سوژه‌های خاطره انگیز، سوژه‌های مطالبه‌گرانه و…)

نسبت به اتفاقات محیط پیرامون خود حساس و ریزبین باشند

مدیر تولید صدای مرکز آبادان با تاکید بر اینکه مستندسازان سعی در یادگیری اصول اولیه باشند، افزود: توصیه من به دوستان مستند ساز این است که با توجه به اینکه مستند سازی قدمت زیادی در رادیو ندارد، سعی در یادگیری اصول اولیه آن داشته باشند. انواع مستند را بشناسند. نسبت به اتفاقات محیط پیرامون خود حساس و ریزبین باشند. محیط اطراف ما سرشار از سوژه های ناب برای مستند سازی است.

به گفته رایگانی؛ این دوره از جشنواره می تواند آغازی باشد بر نهضت مستند سازی و بخصوص بخش مردمی می تواند در زمینه استفاده از استعدادهای جوان خارج از سازمان مفید باشد.

مدیر تولید صدای مرکز آبادان با بیان پیشنهاداتی برای تقویت مستندسازی و برگزاری اینچنین جشنواره‌هایی افزود: برای تقویت مستندسازی می‌شود، پیش از آغاز به کار این جشنواره دوره های ابتدایی و پیشرفته مستندسازی را در مراکز برگزار کرد تا تهیه‌کنندگان با بار علمی بیشتر به کار ساخت مستند بپزدازند و جشنواره، غنای بیشتری داشته باشد.

او تاکید کرد: پیشکسوتان و اساتید مجرب می‌توانند با ویرایش، چکش کاری متن و موضوع و همچنین ارائه پیشنهاد در زمینه زاویه دید مناسب به موضوعات مختلف، می توانند به برنامه سازان و مستندسازان جوان کمک کنند.

رایگانی با پاسخ به این پرسش که علت جذابیت جشنواره مستند برای مستندسازان و مخاطبان چیست؟ افزود: علت استقبال از جشنواره به نظر من در ژانری که برای آن تعریف شده است. ژانر مستند که قابلیت ارائه موضوعات مختلف و با زوایای دید مختلف را برای برنامه ساز فراهم می کند.

مدیر تولید صدای مرکز آبادان در پایان متذکر شد: آموزش حرف اول و آخر را در برنامه سازی و بخصوص مستندسازی می‌زند.

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است