شیراز ۱۴۰۲؛ تولدی در نمایشنامه‌نویسی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۴
همایون علی آبادی در نشست جشنواره تئاتر منطقه‌ 4 در فارس عنوان کرد؛

شیراز ۱۴۰۲؛ تولدی در نمایشنامه‌نویسی

همایون علی‌آبادی، منتقد و مدرس تئاتر گفت: «در جشنواره شیراز امسال اتفاق خوبی در زمینه نمایشنامه‌نویسی افتاده است و می‌توان گفت جشنواره شیراز تولدی در نمایش نویسی رقم زده است.»

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر، نشست نقد و بررسی نمایش‌های اجرا شده در دومین روز برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه ۴ با حضور همایون علی‌آبادی منتقد و مدرس تئاتر به همراهی جمعی از هنرمندان، در تالار ابوریحان شیراز برگزار شد. نمایش‌های «صنم»، «تاکسیدرمی»، «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» و «آوازهای غمگنانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان»، «گریه‌های باد و گات سینه»، «بازماندگان با مرگ نفس می‌کشند» و «آن نیمروز طولانی زهرا» در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نشست نقد و بررسی نمایش‌های اجرا شده در دومین روز برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه ۴ با حضور همایون علی‌آبادی منتقد و مدرس تئاتر، اصغر گروسی کارگردان و مجری کارشناس تئاتر، به همراهی جمعی از هنرمندان، در تالار ابوریحان شیراز برگزار شد.

در این نشست، ۷ اثر نمایشی «صنم»، «تاکسیدرمی»، «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» و «آوازهای غمگنانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان»، «گریه‌های باد و گات سینه»، «بازماندگان با مرگ نفس می‌کشند» و «آن نیمروز طولانی زهرا» مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.

**شیراز تولدی در نمایش‌نامه‌نویسی

همایون علی‌آبادی، منتقد و مدرس تئاتر در جلسه نقد و بررسی آثار نمایشی اجرا شده روز دوم جشنواره تئاتر در آغاز این مراسم گفت: «در جشنواره شیراز امسال اتفاق خوبی در زمینه نمایشنامه‌نویسی افتاده است و جشنواره این دوره جشنواره نمایشنامه‌نویس‌ها بود.»

علی آبادی با بیان اینکه در جشنواره امسال خلأ نداشتن نمایش‌نامه نویسی پُر شده است، افزود: «درام‌ها و نمایش‌نامه‌های خوبی در این جشنواره شرکت کرده بود و می‌توان گفت جشنواره شیراز تولدی در نمایش نویسی رقم زد.»

او، با اعتقاد به اینکه در تئاتر حرف آخر را کارگردانان نمی‌زنند، گفت: «با ارتباطات بین‌شهری که در این جشنواره ایجاد شده رویکردهای فرهنگی و هنری خوبی شکل گرفته است.»

***نمایش «صنم»؛ اثری به یادماندنی

نمایش «صنم» به کارگردانی ارسلان مهدوی و بازیگری تک شخصیتی بهناز دوستی(نویسنده نمایش) که در روز نخست جشنواره روی صحنه رفت نخستین نمایشی بود که در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

صنم، داستان زوج پزشکی است که در دوران کرونا در مناطق روستایی(در این نمایش چهاردانگه) مشغول خدمت هستند که به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی، همسر به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست می دهد.

پس از این غمنامه دردناک، زن دچار جنون شده و به بیمارستانی و مرکز نگهداری منتقل می شود و در این مرکز باقی نمایش ادامه خواهد داشت. نمایش صنم در این جشنواره با استقبال بسیار زیادی مواجه شد که برخی از حاضران و هنرمندان علت این موضوع را ناشی از پرداختن به مسائل روز با بن‌مایه هویت‌بومی دانستند. نقاط قوت صنم را باید نمایشنامه‌ای بومی، طراحی صحنه، پرداختن به مسائل روز و موسیقی آن دانست که توانست مخاطب را به طور کامل مجذوب کند.

علی‌آبادی در رابطه با این نمایش گفت: «صنم یک مونولوگ است؛ امروزه کمتر شاهد مونولوگ در عرصه هنرهای نمایشی هستیم چراکه این کار بسیار دشوار است. مونولوگ کار کردن تصاویر نمایشی و تصویرهای دراماتیک می‌خواهد.»

او ادامه داد: «نمایش صنم از تصاویر و موسیقی‌ بسیار زیبایی برخوردار است. بازیگر این نمایش بازی بسیار خوبی ارائه داد و امیدوارم این نمایش خوب از چشم داوران جشنواره پنهان نماند.»

این منتقد تئاتر با بیان اینکه مازندران از دیرباز تئاتر بسیار خوبی داشته است، اضافه کرد: «این مونولوگ یکی از به یادماندنی‌ترین مونولوگ‌هایی است که تا مدت‌ها با ما خواهد ماند. این نمایش توانست مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند. البته موسیقی در بخش‌هایی از این نمایش زیاد بود و لزومی نداشت که از موسیقی تا این حد در نمایش استفاده شود.»

***نمایش «تاکسیدرمی»؛ موقعیت‌های کمدی بسیار زیبا

نمایش «تاکسیدرمی» به کارگردانی مهدی حشمتی از دیگر آثاری بود که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت؛ نمایشی که قصد دارد با استفاده از داستان حیوانات روایتی جدید از جنگ و وضعیت جنگی ارائه بدهد. این نمایش پنج اپیزود جدا از هم دارد که شخصیت حیوانات در آن متفاوت است و ربط داستانی با هم ندارند؛ نمایش تاکسیدرمی از تمثیل استفاده کرده است و همین باعث شده تا نمایش چندلایه، معنادار و عمیق باشد.

علی‌آبادی درباره این نمایش گفت: «تاکسیدرمی از تمثیل استفاده کرده است و موقعیت‌های کمدی بسیار زیبایی دارد و می‌توان گفت این نمایش یک نوع طنز موقعیت است‌ که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.»

منتقد و مدرس تئاتر ادامه داد: «من از تماشای این نمایش بسیار لذت بردم؛ متن این نمایش بسیار زیبا بود و بازیگران اجرای قدرتمندی را ارائه دادند. همان‌گونه که گفتم این نمایش یک کمدی واقعیت با بیان طنز و با زبانی درست و زیبا بود. برای

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است