از استقبال میلیونی تا نشست‌های تخصصی در جشنواره قصه‌گویی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۲

از استقبال میلیونی تا نشست‌های تخصصی در جشنواره قصه‌گویی

بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر در روز نخستِ بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، از طریق پیام‌رسان «شاد» در جریان برنامه‌های این رویداد فرهنگی قرار گرفتند.

به گزارش صبا، پخش و انتشار برنامه‌های بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی از برنامه‌های کاربردی و سایت‌های آپارات و شاد، مخاطبان میلیونی پیدا کرد.

در شروع این رویداد بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰هزار بازدیدکننده در جریان برنامه‌های مختلف این رویداد فرهنگی از طریق نرم‌افزار «شاد» قرار گرفتند. از این میان، ۱۲۱هزار و ۶۰۰نفر به‌طور مستقیم تماشاگر برنامه‌های روز نخست جشنواره قصه‌گویی شدند.

علاقه‌مندان برای دیدن این برنامه‌ها از پیام‌رسان شاد، می‌توانند به نشانی https://shad.ir/kanoonparvaresh مراجعه کنند.

برنامه‌های مختلف جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی  کانون از طریق آپارات هم پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای هم‌زمان این برنامه‌ها برای بخش ملی، بین‌الملل و برگزیدگان به صفحه پخش زنده کانال اصلی کانون به نشانی www.aparat.com/kanoonparvaresh/live، بخش آیینی‌سنتی به کانال جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به‌نشانی www.aparat.com/ghesehgooei/live  و برای تماشای نشست‌های علمی تخصصی دانشگاه نیز به کانال کانون استان یزد به نشانی www.aparat.com/kanoon.yazd/live  مراجعه کنند.

 

*** نشست علمی تخصصی «بررسی اهمیت و جایگاه قصه و داستان و تاثیر بر مخاطب با نظری بر آیات قرآن»

نشست علمی تخصصی «بررسی اهمیت و جایگاه قصه و داستان و تاثیر بر مخاطب با نظری بر آیات قرآن»  با سخنرانی فاطمه یوسفی، استاد دانشگاه برگزار شد.

او در این نشست که در دانشگاه پردیس فرهنگیان شهیدان پاک‌نژاد برگزار شد، درباره اهمیت و جایگاه قصه گفت: «خداوند حکیم است و قصه را ترجیح می‌دهد تا حکم را بیان کند. یکی از اسامی خداوند نیز رب است که به معنای مربی و آموزش دهنده است. مربی کارش آموزش است و خداوند از راه رب بودن وارد می‌شود، چون می‌خواهد به بنده آموزش دهد. بنابراین کتاب قرآن، کتاب تشریع و قانون است و درباره عقاید، اخلاق و احکام صحبت می‌کند.»

این مشاور و پژوهشگر دینی ادامه داد: «فرزندم، وقتی به تماشای فیلم می‌نشیند، انگار غذا را با سرنگ به او می‌دهم. در این حالت او برای خوردن تلاشی نمی‌کند، چرا که همه چیز برای او آماده است. اما وقتی قصه گفته می‌شود، انگار غذا را جلوی او گذاشته‌ای و حالا باید خودش تلاش کند و آن را بخورد.»

یوسفی افزود: «قصه‌گویی برای کودک ایجاد تخیل می‌کند و خداوند نیز در قصه‌هایش، همه چیز را مطرح نمی‌کند. بنابراین مربی باید بیاموزد که چه چیزی را می‌خواهد عنوان کند. مادران همیشه مربی هم هستند و باید توجه کنیم کودک ما در هر سنی به چه چیزی نیاز دارد و متناسب با آن این خوراک را فراهم کنیم. وقتی می‌خواهید مبحثی را القا کنید، یکی از روش‌هایش استفاده از قصه است، چرا که محسوس است و سخت‌ترین مطالب عقلی را هم اگر بخواهید منتقل کنید با قصه زودتر هضم می‌شود. خداوند خالق من و شماست و می‌داند که چه چیزی را خلق کرده و می‌داند که ما از شنیدن قصه لذت می‌بریم، بنابراین از طریق قصه، پیام خدا به بنده‌اش منتقل می‌شود. قصه، آیینه گذشتگان است و عبرت‌آموزی برای مخاطب به همراه دارد.»

او در ادامه با اشاره به این‌که وقتی شما برای کودک، هنگام خواب قصه می‌گویید، به ضمیر ناخودآگاه او نفوذ پیدا می‌کنید، گفت: «در چنین شرایطی، قصه اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. ما برای خودمان یک شخصیت محوری و الگو داریم تا طبق او کارهایمان را انجام دهیم و این از طریق قصه‌ها به کودکان القا می‌شود. خداوند نیز در قصه‌هایش همین شیوه را پیش می‌برد. او به جای ذکر جزییات احکام به شکل مستقیم، در قالب داستان به عقاید و اخلاق می‌پردازد. وقتی نویسنده در کتاب «لینالونا» درباره حجاب  صحبت می‌کند، در ذهن کودک به راحتی قابل درک است. حال گاهی اوقات این قصه‌گو خداوند است و گاهی نیز فرد و ما به واسطه گزینه خلیفهالهی آن را در قصه‌های‌مان استفاده می‌کنیم.»

 

*** نشست «دین و معنویت با رویکرد قصه، قصه‌گویی و قصه‌پردازی از منظر قرآن کریم»

نشست «دین و معنویت با رویکرد قصه، قصه‌گویی و قصه‌پردازی از منظر قرآن کریم»، با سخنرانی سیدمحمدجواد صداقت‌کشفی، در سالن کنفرانس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدان پاکنژادِ شهر یزد برگزار شد.

صداقت کشفی، نشست را با قصه‌ای از حضرت موسی(ع) آغاز کرد و گفت: «من بحث خودم را به صورت غیرکلیشه‌ای آغاز کردم، چرا که ما عادت کرده‌ایم از یک ابتدایی شروع ‌کنیم، مقدمه و فراز و فرودی داشته باشیم و در نهایت نتیجه‌گیری ‌کنیم، در حالی‌که قصه‌ای که من از سوره بقره برای شما تعریف کردم، از بخش میانی شروع می‌شود. در واقع خداوند، فضای زمانی و عادت‌ها را در قصه‌گویی می‌شکند و از تقدم و تاخر استفاده می‌کند. این می‌تواند ده‌ها دلیل از بعد هنر داشته باشد، ما فکر می‌کنیم به خاطر جلب توجه بوده است اما شاید دلایل دیگری هم داشته باشد. این یک نمونه از زیبایی‌های قصه‌گویی در قرآن کریم با استفاده از فهمی است که مخاطب می‌تواند داشته باشد.»

او ادامه داد: «هرکدام از قصه‌های قرآن، موضوعیت دارند. در قرآن کریم از شیوه‌های مختلف قصه‌گویی استفاده می‌شود و شیوه روایت همیشه یک جور نیست. در کتاب‌های متعدد از قصه‌های قرآنی صحبت شده و در تفاسیر نیز وقتی به آیات و قصص می‌رسیم، توضیحاتی درباره قصه‌های قرآنی مطرح می‌شود.»

این استاد دانشگاه افزود: «قرآن کریم به قصه اهمیت می‌دهد، همانطور که در سوره حضرت یوسف (ع) می‌فرماید ما برای تو بهترین قصه را مطرح می‌کنیم. حال اختلاف نظری درباره این «بهترین قصه» وجود دارد که منظورش در کل قرآن است یا این‌که صرفا در همین سوره است. این‌که کل قرآن قصه است به معنای لغوی آن مطرح شده، یعنی مجموعه به‌هم پیوسته‌ای که می‌توان دنبال کرد.»

صداقت کشفی در ادامه توضیح داد: «ما کلا دو هنر نمایشی ویژه داریم. یکی تئاتر است و یکی سینما که مجموع این دو را هنرهای نمایشی می‌گویند. این دو شباهت‌هایی با هم دارند و هر کدام ویژگی‌های متفاوتی هم دارند. نمایشنامه مبتنی بر گفتار است و برخی داستان کوتاه و برخی دیگر داستانک که تلنگری به قصه کوتاه می‌زند. برخی قصه‌های قرآن بلند هستند و نمی‌توان به آنها رمان گفت. اما قصه حضرت موسی (ع) و قصه حضرت یوسف (ع) هر دو قصه بلند هستند. حالا تفاوت بین این دو قصه در قرآن این است که قصه حضرت یوسف (ع) یک‌جا بیان شده و در یک سوره است که از نظر فنی و حرفه‌ای قصه خاصی است، اما قصه حضرت موسی(ع) متراکم است و بخش‌هایی از آن در یک سوره و بخش‌های دیگر نیز در سوره‌ای دیگر که در برخی جاها نیز به نحوهای مختلف تکرار می‌شود.»

او ادامه داد: «داستان‌های کوتاهی در قرآن داریم، مانند قصه عزیر نبی (ع) در سوره بقره که خداوند او را می‌میراند و دوباره زنده می‌کند، در حالی که فکر می‌کند در حد یک چرت روزانه کوچک بوده است که کل آن در یک آیه ذکر می‌شود. گاهی نیز گفت‌وگوهای دو یا چند نفره در قرآن کریم دیده می‌شوند، مانند قصه حضرت ابراهیم(ع) و نمرود که با هم بحث می‌کنند، آن هم در یک آیه است که جذابیت‌های داستانی دارند. تاکید مفسران بر این است که قصه‌های قرآنی واقعی است و تخیلی نیست.»

 

*** اجرای  ۲۷ قصه در دو بخش بین‌الملل (۲۱ قصه) و زبان اشاره (۶ قصه) در سومین روز

۲۷ قصه در دو بخش بین‌الملل (۲۱ قصه) و زبان اشاره (۶ قصه)، در سومین روز از بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا خواهد شد.

در بخش بین‌الملل که شامل شرکت‌کنندگان خارجی و داخلی است، شش قصه‌گو از کشورهای هند (دو نفر)، لبنان، ترکیه، مالزی و کلمبیا شرکت دارند.

سالن هلال احمر یزد | در نوبت صبح از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰، محسن کریمی از قم با قصه «به دنبال بخت»، مرضیه پولادی از اصفهان با قصه «عینک»، سیما موک‌هرجی از هند با قصه «افسانه رنگین‌کمان» (به صورت آفلاین)، سوسن حیاتی از بوشهر با قصه «قصه کریم و اوس کریم» اجرا خواهند داشت.

از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲، افه الماس از ترکیه با قصه «تولد تالیسین»، مصطفی جعفری‌خوزانی از اصفهان با قصه «حرف باد»، زینب موسوی از خوزستان با قصه «تویزه»، فاطمه غفاری سروستانی ازهرمزگان با قصه «کرم سه نقطه» به قصه‌گویی می‌پردازند.

در نوبت عصر از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۱۵، سحر شحادی از لبنان با قصه «خنده‌های پنهان جوراب‌ها»، لیلا خلیفه سقا از اردبیل با قصه «اتل متل هفت قصه»، نور اظهر اسحاق از مالزی با قصه «چگونه مورچه‌خوارها پولک‌دار شدند»، شبنم سیدی از کرمان با قصه «کک به تنور»، دیویا سرکار از هند با قصه «آهنگی برای فروش» و شادی پاکزاد از آذربایجان غربی با قصه «واقعا جدی جدی» قصه‌ها را اجرا می‌کنند.

همچنین از ساعت ۱۷:۴۵ تا ۱۹:۳۰، محمود خرقانی از استان خراسان رضوی با قصه «شغال دم‌کنده»، مهری خسرویان از کرمان‌ با قصه «افسانه گیل‌گمش»، محسن وظیفه از اردبیل با قصه «آراز چوپان »، مائوریتسیو پاتینو از کلمبیا با قصه «شاهزاده دانا» به روی صحنه می‌روند.

سالن ارشاد یزد | اجراهای بخش زبان اشاره، از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰، در این سالن روی صحنه خواهند رفت.

سپیده ابراهیمی از چهار محال وبختیاری با قصه «شادترین روز زندگی»، فرزانه قاسمی از زنجان با قصه «چگونه لباس ساخته می‌شود؟»، غزل محمدنژاد از کرمانشاه با قصه «ننه کلاغ و روباه»، مرضیه منصوری از خوزستان با قصه «چه فکر خوبی»، المیرا پارسا از تهران با قصه «خوب شد بد شد» و ایمان رنگ‌آمیز طوسی از خراسان رضوی با قصه «خانه سالمندان»، در این بخش اجرا می‌کنند.

مخاطبان این اجراها، دانش‌آموزان مدرسه باغچه‌بان هستند.

 

***نشست‌های علمی و نقد و بررسی

در بخش نشست‌های علمی و تخصصی که صبح سه‌شنبه ۲۷ دی در دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدان پاکنژاد برگزار خواهد شد، از ۱۰:۱۵ تا ۱۱، نشست «ادبیات و هنر با رویکرد قصه، قصه‌گویی و قصه پردازی (درنگی بر تعامل قصه و معماری)» با حضور محمدرضا اولیا و از ساعت ۱۱ تا ۱۱:۴۵ «واکاوی نقش تربیتی و آموزشی قصه و قصه‌گویی در کودکان و نوجوانان» توسط عالیه مهرابی برگزار خواهد شد.

کارشناس-مجری این برنامه مهدی محمدیان است.

همچنین از ساعت ۲۰ تا ۲۲، جلسه نقد و بررسی همه اجراها در طول روز با حضور وحید خسروی، سعید حسام‌پور و صادق کیانی برگزار خواهد شد.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان از ۲۵ دی آغاز شده است و تا بیست‌ونهم همین ماه در شهر یزد ادامه خواهد یافت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است