نهاد ملی سینما و تامین معیشت دوهزار نفر از اهالی سینما در سال سخت | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۵

نهاد ملی سینما و تامین معیشت دوهزار نفر از اهالی سینما در سال سخت

احمدرضا منبتی | تامین معیشت حرفه‌ای اهالی سینما در سالی سخت توسط نهاد ملی سینما، اتفاق جالب‌توجهی است که با یک تدبیر مدیریتی به وقوع پیوسته است.

به گزارش صبا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرهایش از تولید ۲۳ فیلم توسط بنیاد سینمایی فارابی و احتمال رسیدن و انتخاب شدن نیمی از این فیلم‌ها در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر خبر داد. جدای این که این فیلم‌ها از چه کیفیتی برخوردارند و چرا در موردشان در شش، هفت ماه اخیر سکوت شده و البته سوای این تحلیل که آیا جمع‌شدن شوراهای دست‌وپاگیر از این بنیاد در تسریع تولید کمی آثار نقش داشته یا نه، باید به یک موضوع مهم اشاره کرد که پرداختن به آن در حاشیه‌های پررنگ سال ۱۴۰۱ سینمای ایران، گم شده است و آن حرکت پرشتاب چرخه تولید و نقش آن در تٲمین امنیت شغلی اهالی سینماست.

به عبارتی دیگر، در سالی سخت و دشوار به ویژه در فصل تولید [شهریور تا آذر] تولید انبوه فیلم سبب شده تا بخش عمده‌ای از اهالی سینما اعم از گروه‌های هنری و فنی درگیر پروژه‌ها باشند. اگر در هر فیلم هفتاد تا صد نفر در سمت‌های مختلف مربوط به تولید و پساتولید حضور داشته باشند، در ۲۳ پروژه اشاره شده توسط وزیر، چیزی حدود متوسط ۲۰۰۰ نفر از اهالی سینما فعال بوده‌اند و ایجاد این فرصت شغلی حیرت انگیز برای دست اندرکاران سینما خود پاسخ به همه جریاناتی است که از مشکلات معیشتی سینماگران می‌گویند و از نظرشان حمایت، به معنای دادن پول صدقه‌ای است و نه ایجاد فرصت حرفه‌ای و شغلی.
آنچه این اتفاق را مهم‌تر جلوه می‌دهد، فعالیت اهالی سینما در مقطعی از تاریخ سینمای ایران است که اتفاقات غیرسینمایی موجب توقف چرخه اکران شده و بخش خصوصی نمی‌توانست ریسک تولید فیلم جدید را در این اوضاع و احوال بپذیرد.
در این احوال، اتخاذ این تدبیر و استراتژی درست، سبب شده تا فیلم تولید شود و هنرمندان و دست‌اندرکاران سینما سر صحنه باشند و به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهند. موضوعی که شاید در هیچ دوره‌ای نظیر آن را ندیده بودیم و این بار فعلیت شعارهای حمایتی معمول توسط بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران، به چشم آمده و دیگر مثل گذشته در حد شعار و حرف و آمارسازی متوقف نشده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است