پوستر جشنواره تئاتر فجر۴۱ رونمایی شد/ نکوداشت سعید تشکری و علی سلیمانی در افتتاحیه | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۲
گزارش صبا از نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر فجر۴۱

پوستر جشنواره تئاتر فجر۴۱ رونمایی شد/ نکوداشت سعید تشکری و علی سلیمانی در افتتاحیه

نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح ۲۷ دی در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز سه شنبه ۲۷ دی، با حضور کوروش زارعی دبیر جشنواره و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و همچنین مدیران و دبیران بخش های مختلف جشنواره در تالار رودکی بنیاد فرهنگی و هنری رودکی برگزار شد.

طراحی پوستر این دوره از جشنواره را محمد اسفندیاری و حسن موسی زاده برعهده داشتند که در این نشست رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم هوشنگ توکلی هنرمند با سابقه تئاتر گفت: گزارشی را قبل از کرونا خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادیم و اعلام کردیم سالانه یک میلیون فارغ‌التحصیل در عرصه تئاتر داریم که شگفت‌انگیز است. این گزارش پنهان مانده و علیرغم تأکید رهبری در این باره صحبت نشده است.

وی اظهار کرد: در انتخاب آقای رئیسی به ریاست جمهوری شاهد حضور و فعالیت جوانان در عرصه بودیم. وقتی هم کوروش زارعی دبیر جشنواره شد خیلی خوشحال شدم. امسال جشنواره خیلی پر بار است.

توکلی در ادامه با اشاره به اعدام علیرضا اکبری به‌عنوان یک جاسوس گفت: این اقدام گشایشی در حوزه دیدگاه‌های نظام ایجاد کرد. تا دلتان بخواهد از این جاسوس‌ها در ۴۰ سال داشته‌ایم. در عرصه فرهنگ و هنر هم از این جاسوس‌ها داریم که مورد رصد نیروهای امنیتی هستند. اتفاقات اخیر الفت و همراهی مردم را به خطر انداخته است.

وی یادآور شد: در دوران انقلاب کارهای زیادی در حوزه هنر و تئاتر انجام شده است. هنرمندان باید وظایف خود را انجام دهند و مخاطب تصمیم می‌گیرد که به تماشای آثار بنشینند. این تحریم‌های بچه‌گانه و احمقانه و اهانت‌هایی که به هنرمندان می‌شود رفتارهای آنارشیستی است.

هوشنگ توکلی در پایان صحبت خود گفت: خیلی خوشحالم که شاهد برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر هستم و امیدوارم جوانان اهل تئاتر ما در این جشنواره شرکت کنند و این چراغ را روشن نگه دارند.
همچنین او تاکید کرد که هنرمندان ما مثل بقیه مردم در فقر زندگی می کنند و باید به آن‌ها توجه کنیم تا به بی راهه کشیده نشوند.

٭٭٭تئاتر نیاز به حمایت دارد

در ادامه کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی از  کوروش زارعی دبیر جشنواره و تمام کسانی که در این چند وقت همراه با این جشنواره بودند تشکر کرد که در این شرایط سخت ایستادند تا جشنواره باشکوه برگزار شود.
وی در ادامه بر لزوم حمایت از تئاتر تاکید کرد و گفت: نیاز به حمایت از تئاتر هست و اگر این حمایت نشود اتفاقی رخ نخواهد داد.
در ادامه کاظم نظری، کوروش زارعی، هوشنگ توکلی، حسین پرستار، دکتر احمد جولایی و محمد فیلی برای رونمایی از پوستر بر روی صحنه رفتند و دو پوستر طراحی شده که یکی از آنان توسط محمد اسفندیاری و دیگری توسط حسن موسی زاده طراحی شده بود را رونمایی کردند.

٭٭٭نکوداشت‌های افتتاحیه

در ادامه مدیران بخش های گوناگون جشنواره با همراهی دبیر بر روی صحنه حاضر شدند تا توضیحاتی در مورد نحوه برگزاری جشنواره ارائه دهند.
در ابتدا کوروش زارعی صحبت خود را آغاز کرد و گفت: روز شنبه همراه با مراسم افتتاحیه، مراسم اختتامیه بخش رادیو تئاتر، بخش نمایشنامه نویسی و بخش پژوهش را خواهیم داشت و همچنین نکوداشت دو هنرمند فقید خوب ایران علی سلیمانی بازیگر و کارگردان نام آشنای تئاتر و سعید تشکری درام نویس مطرح با حضور خانواده های این دو عزیز برگزار خواهد شد و اجراها از روز اول تا ۱۱ بهمن ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: ما امسال بخش اتحادیه تئاتر اسلام را داشتیم که نزدیک به ۳۰ مدیر کشورهای اسلامی از کشورهای مختلف خواهند آمد.  به دلیل اینکه بیشتر مدیران این بخش عرب زبان هستند میخواستیم چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را امسال در خوزستان برگزار کنیم و چندین اجرا به زبان عربی را نیز در آنجا داشته باشیم که به دلیل شرایط اقتصادی محیا نشد‌.

٭٭٭ آماری از این دوره جشنواره

تعداد آثاری که به اجرا خواهند رفت به شرح زیر است: ۳۷ نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران، ۳۱ اثر در بخش خیابانی، ۲۳ نمایش در بخش مسابقه بین الملل، ۲ اثر در بخش ویژه و ۱۳ نمایش در رادیو تئاتر به رقابت خواهند پرداخت.
زارعی از حضور جوانان مستعد در جشنواره امسال یاد کرد و گفت: امسال سال درخشش شهرستان ها است و ۸۰ درصد اجراها مربوط به شهرستان ها است.
در ادامه داریوش نصیری، مدیر بخش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گزارشی در مورد بخش خود توضیحاتی ارائه داد.
وی گفت: تعداد آثار رسیده ۱۱۵ از آثار رسیده از ۴۸ شهر ایران که ۹۳ کارگردان مرد و ۲۲ کارگردان زن را داشتیم و بیشترین آثار را شهرهای تهران و کرمانشاه داشتند.
بعد از بازبینی های مختلف ۳۱ اثر به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کردند‌ که بیشترین آثار مربوط به آذربایجان شرقی و اصفهان هستند.
اجراها از پهنه رودکی مقابل تالار رودکی از ۱ بهمن از ساعت ۱۴:۳۰ شروع خواهد شد و تا ۱۰ بهمن ادامه خواهد داشت.
سپس حسن رونده مدیر بخش استان های اداره کل هنرهای نمایشی توضیحاتی در مورد بخش خود ارائه داد و گفت: ۷۶۳ اثر به دییرخانه ارسال شد و ۲۶۰ به جشنواره های استانی راه پیدا کردند و ۶۷ اثر به جشنواره تئاتر منطقه ای که پس از ۷ سال دوباره توسط آقایان نظری و زارعی احیا شد راه پیدا کردند.
۱۷ اثر از چهار منطقه به چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد.
بعد از آن ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایش نویسی آماری در خصوص بخش خود ارائه داد و گفت: ۳۲۰ اثر در طی زمان مشخص شده به بخش نمایشنامه نویسی چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر رسید که باعث حیرتمان شد و ۲۴ اثر کاندید نهایی این بخش شدند.
در ادامه ایوب آقاخانی تاکید کرد که اگر برای این همه استعداد و این همه تنوع در حوزه نمایشنامه نویسی فکر جدی نشود ما این استعدادها را از دست خواهیم داد.
بعد از آن امین رهبر مدیر بخش رادیو تئاتر صحبت خود را آغاز کرد و گفت: ۸۳ اثر از مراکز استان ها به دبیرخانه ارسال شد و ۱۱ اثر توسط داوران برای این بخش پذیرفته شد و ۲ اثر از جشنواره مقاومت مستقیم معرفی شد که جمعا ۱۳ اثر کار خود را شروع کردند. بیشترین اثر مربوط به بخش مازندران بود که با ۸ اثر در صدر استان ها قرار گرفت.
این بخش در حال حاضر در حال برگزاری است و برگزیدگان همزمان با افتتاحیه جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.
در بخش دیگری از این نشست، مرتضی منصوری، مدیر بخش بین الملل توضیحاتی درباره حضور گروه‌ها و هنرمندان خارجی ارائه کرد.
وی گفت: ۱۸۰ اثر نمایشی از ۴۶ کشور در سراسر جهان به دبیرخانه رسید و در نهایت ۱۰ اثر نمایشی از ۸ کشور انتخاب شدند. کشور برزیل ۱ نمایش، کشور روسیه ۲ نمایش، کشور عمان ۱ نمایش، کشور اسپانیا ۱ نمایش، کشور عراق ۲ نمایش، کشور تونس ۱ نمایش، کشور اردن ۱ نمایش و کشور ارمنستان ۱ نمایش در جشنواره حضور دارند.
وی در ادامه گفت: نوآوری در پیشرفت تئاتر کشورهای مختلف در قاره های مختلف از اولویت های بخش بین الملل امسال است.
چهار ورکشاپ بین الملل با حضور استادانی از ایرلند جنوبی، صربستان، الجزایر و روسیه برپا خواهد شد.
وی ادامه داد: روز هفتم و هشتم بهمن ماه در راستای شکل گیری اتحادیه تئاتر جهان اسلام، ۲۰ مقاله از ۱۰ کشور ارائه می شود.
به گفته منصوری، ۷ تن از مدیران جشنواره‌های خارجی، ۲۵ هنرمند مهمان و بیش از صد هنرمند که اعضای گروه های نمایشی هستند، از جمله هنرمندان بخش بین الملل به شمار می آیند.
بعد از آن صادق رشیدی مدیر بخش بین الملل توضیحات خود را ارائه داد و گفت: ۳۰ مقاله دریافت کردیم که از بین این مقالات ۹ اثر برای انتشار برگزیده شده است.
از دو کتاب ارزنده و یک نمایشنامه در کنار این مقالات در جشنواره رونمایی خواهد شد.
نصراله قادری مشاور ارشد جشنواره در ادامه گفت: برگزاری جشنواره امسال با توجه
sanaz: به شرایط موجود راه رفتن در میدان بود ولی با این حال با حمایت علاقه مندان سر پا ایستاد.
همیشه در جشنواره ها بخش پژوهش و نمایش نویسی مهجور می مانند ولی ما سعی کردیم به این بخش ها توجه ویژه ای شود‌.
زارعی در ادامه این نشست بیان کرد با توجه به اسنکه بعضی از گروه ها خواهان تغییر تاریخ اجرای خود شدند، جدول تنظیم شده دست خوش تغییرات خواهد بود و طی روزهای آتی این تغییرات اعلام خواهد شد.
زارعی در ادامه به تهدیداتی که از سوی تعدادی از هنرمندان برای جلوگیری از فعالیت دیگر همکارانشان در حوزه تئاتر و ممانعت از حضور آن‌ها در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود اشاراتی کرد و تشکر کرد که از تمام کسانی که عاشقانه پای این رویداد ایستادند.
وی در ادامه گفت: هر چه تئاتر را تحریم کنید تئاتر به راه خود ادامه می‌دهد. تئاتر هنری نیست که هیچ‌وقت و هیچ زمانی متوقف شود. با این کار تنها خودتان و مخاطبانتان را از آثار محروم می‌کنید.

زارعی در پرسش به سوال یکی از خبرنگاران درباره بودجه جشنواره گفت: برآورد ما ۲۲ میلیارد تومان بود. اما تا به امروز این عدد به شکل کامل به جشنواره اختصاص پیدا نکرده و تنها مبلغی را برای برداشتن گام‌های نخست دریافت کرده‌ایم. هنوز خودمان نمی‌دانیم که تا چه حد از این مبلغ به دست ما می‌رسد.
وی افزود: این در حالی است که خود مسئولانی که به‌تازگی به شکل مستقل کار برآورد جشنواره را برعهده داشتند به برآوردی بالای ۳۰ میلیارد تومان دست پیدا کرده‌اند و امیدواریم که برآورد ارائه‌ شده ما درنهایت از سوی مسئولان به شکل کامل به این رویداد اختصاص پیدا کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    116/456/613/000
  • بی‌بدن
    29/124/595/500
  • سال گربه
    22/990/893/000
  • آپاراتچی
    4/487/940/000
  • مست عشق
    4/412/845/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/740/683/000
  • پرویزخان
    3/334/649/500
  • نوروز
    3/241/621/000
  • آسمان غرب
    3/219/361/000