رقابت خبرنگاران با وزیر بر سر اعلام خبرهای فجر! / پارادوکس فجازی به اوج خود رسید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۳

رقابت خبرنگاران با وزیر بر سر اعلام خبرهای فجر! / پارادوکس فجازی به اوج خود رسید

رقابت خبرنگاران برخی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی برای زدن خبر دست اول درباره جشنواره فیلم فجر، نشان از علاقه خبرنگاران سینمایی به قرار گرفتن در شوروحال جشنواره‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، امسال هم مانند هر سال، رقابت بر سر اعلام خبرهای دست اول از جشنواره فیلم فجر خودنمایی می‌کند. مهم نیست این خبرها کذب‌اند یا درست. این که حقیقت را بروز و ابرها را از ماه و خورشید عبور می‌دهند یا صرفا مخاطبان‌شان را کنجکاو می‌کنند. نکته مهم تلاش برای ایجاد شور و حال جشنواره‌ای است. مثل هر سال. مثل همیشه.
یادمان هست که این جذابیت در خبررسانی باعث شد که یک روزنامه‌نگار قدیمی هم روزی اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ را در یکی از دوره‌های جشنواره، در روزنامه تحت سردبیری خود بزند. خب آب هم از آب تکان نخورد.
یادمان هست روزی روزگاری یکی از آخرین ادوار جشنواره در دهه هشتاد و دومین دوره برپایی این رویداد در برج میلاد، نتایج جشنواره از پله‌های برج سر از یک سایت سینمایی درآورد و…
خبر اختصاصی از جشنواره زدن، در همه سال‌هایی که گذشت، گاهی نیاز به منابع رسمی هم نداشت. کافی بود یک نفر به یک نفر، نصف خبر را بگوید! درست مثل ماجرای انتخاب فیلم نماینده ایران در اسکار که از وسط جلسه درز پیدا کرد و به استوری و پست و خبر بدل شد. از این خبرها در فجر هم بود. و هنوز هم هست.
اما امسال عشق فجازی‌ها به فجر، با یک پارادوکس روبه‌رو شده است.
گفتند جشنواره فیلم فجر نمی‌رویم اما اسم نوشتند. گفتند نروید، اما از صبح تا شب در حال نوشتن برای چیزی هستند که ظاهرا قرار است درباره‌اش ننویسند. بعضی‌ها هم با هیجان دست‌به‌یکی می‌کنند تا بلکه افراد اسم‌شان را حین به اشتراک گذاری خبرها ببینند. برخی‌ها استراتژی جدیدشان را با فعل معکوس انتخاب کرده‌اند: روی ابرها خبر می‌نویسند و منبعش را می‌زنند رسانه‌های رسمی! و بعد…

در روزهای اخیر درباره بلیت‌فروشی سینماها، اعضای هیات انتخاب و… خبرهای تایید‌نشده‌ای منتشر شده و احتمالا اسامی فیلم‌های سودای سیمرغ هم به‌زودی قبل از اعلام رسمی، درست یا نادرست رسانه‌ای خواهد شد.
هر مدلی بخواهیم تفسیر کنیم، این‌ها نشانه شور و علاقه است. شور جشنواره‌ای تازه شروع شده است. امسال تا این لحظه بیشترین خبر درباره جشنواره فیلم فجر از سوی وزیر ارشاد در نشست‌ها و حضورهای در جمع رسانه‌ای شده. در چند روز اخیر، او رقبای تازه‌ای پیدا کرده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است