کدام فیلم‌ها شانس بیشتری در اسکار ۲۰۲۳ دارند؟

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا،  در حالی که مراسم گلدن گلوب/ کره طلایی بهترین‌های سال 2022 را انتخاب کرده و انجمن‌های مختلف منتقدان آمریکا هم مشغول اعلام نام برگزیدگان خود هستند، این پرسش مطرح است که چه نام هایی از داخل پاکت های نامزدهای رشته‌های مختلف بیرون خواهد آمد.

اعضای آکادمی اسکار چند سالی است که تعداد فیلمهای نامزد شده در رشته بهترین فیلم را افزایش داده و در کنار آثار غیرمتعارف و هنری، چند فیلم عامه پسند و پرفروش را هم به این فهرست اضافه کرده اند. این کار با این هدف صورت گرفته که مراسم اسکار را مردمی و پربیننده تر کنند و این طور عنوان شود که حرف و درخواست عموم تماشاگران برای آکادمی اهمیت دارد. البته براساس شواهد موجود، هیچ وقت این فیلمها از حد نامزدی فراتر نرفته و موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم سال نمی شوند. با این وجود، هم منتقدان و هم تماشاگران از این اقدام آکادمی استقبال کرده و آنرا گامی مثبت در جهت فراگیرتر کردن این مراسم و جوایز آن ارزیابی کرده اند.

برای امسال هم پیش بینی ها بسیار زیاد است و تحلیل گران سینمایی در رابطه با تعدادی از فیلمها اشتراک نظر دارند و می گویند به احتمال بسیار زیاد، بالاخره نام این فیلمها از داخل آکادمی اسکار بیرون خواهد آمد. فیلمهایی که نگاه عمومی روی آنها قرار دارد و امید زیادی به حضورشان در فهرست نامزدهای اسکار پیش رو وجود دارد، به شرح زیر است:

تاپ گان: ماوریک

از همان روزهای نخست نمایش عمومی فیلم و قبل از آنکه این اکشن ماجراجویانه هوانوردی تبدیل به پرفروش ترین فیلم سال سینماهای آمریکا شود، بسیاری آنرا در سبد جوایز اسکار قرار دادند. تام کروز که از تهیه کنندگان فیلم است، آنرا با مشارکت دوستان قدیمی اش در کمپانی پاراموت تولید کرده است. بعد از سی سال که از اکران نسخه اصلی تاپ گان می گذرد، استقبال کلان عموم تماشاگران از ماجراجویی های هوایی کروز روی پرده سینما نشان داد که هنوز هم اشتیاق فراوانی در رابطه با این داستان وجود دارد و اعضای آکادمی نمی توانند خودشان را از تاثیر آن دور یا رها کنند. آیا ایثاری که کاراکتر تام کروز روی پرده کرده و راهی انجام ماموریتی غیرممکن می شود، آنقدر توان دارد که دل رای دهندگان آکادمی را بلرزاند و اسکاری نصیبش کنند؟ تحلیل گران با اندکی تامل به این پرسش جواب دلخواه را می دهند.

فبلمن ها

نام استیون اسپیلبرگ با مراسم و جوایز اسکار گره خورده است. اگر «آرواره های کوسه» او با وجود بلاک باستر شدن روی خوشی از سوی مراسم اسکار ندید، اسپیلبرگ بعدها توانست دوبار جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بگیرد. با این حال، او هنوز در آرزوی جایزه اسکار بهترین فیلم سال است. خود او در کنار دوستانش در کمپانی یونیورسال از تهیه کنندگان درام شرح حال گونه «فبلمن ها» است و بسیار دوست دارد در مقام تهیه کننده یکی از آن اسکارهای بهترین فیلم سال را در دستانش بگیرد و یک سخنرانی آتشین تحویل دهد. اما داستان زندگی نامه ای پسرکی که در دهه پنجاه آریزونا عشق به سینما و فیلمسازی را کشف می کند، تا چه اندازه می تواند روح رای دهندگان را به تسخیر خود درآورد؟

ارواح اینشیرین

مارتین مکداگ هنرمند ایرلندی تبار سینما حتی اگر دو جایزه بهترین فیلم و کارگردانی نصیبش نشود، باز هم یکی از برندگان اصلی مراسم های سینمایی امسال است. «ارواح اینشیرین» او توانسته عموم منتقدان و تماشاگران جدی و پیگیر سینما را در سراسر جهان مجذوب خود کند. این درام کم خرج ایرلندی که در پس زمینه جنگ داخلی ایرلند اتفاق می افتد، با داستان جذاب و سرراست خود به دل همگان نشسته است و همه از یک تجربه ناب سینمایی بعد از تماشای آن صحبت می کنند. ماجرای قهر دو دوست صمیمی در دل یک دهکده کوچک و پیامدهای آن، باعث خلق یکی از بهترین آثار سال 2022 دنیای سینما شده است. آیا رای دهندگان آکادمی به اشتیاق بالای منتقدان و تماشاگران اهمیتی خواهند داد؟

همه چیز همه جا بلافاصله

درامی کم خرج با داستانی بسیار ساده اما غریب درباره زنی که همزمان در چند دنیای موازی زندگی می کند و باید مشکلات مربوط به نگهداری و حفظ مغازه کوچکش را در چنین شرایط دشوار و غیرقابل توضیحی پشت سر بگذارد. مشخص نیست داستانی با چنین حال و هوای غریب و غیرمتعارفی، چقدر می تواند توجه اعضای آکادمی اسکار را به خود جلب کند. فیلم حال و هوایی آسیایی دارد و از وجود بازیگران آسیایی بهره گرفته است. با توجه به تغییراتی که در چند سال اخیر در عضوگیری اعضای آکادمی اسکار رخ داده و هنرمندانی از اقلیتهای قومی و رنگین پوستان به این جمع اضافه شده اند، شانس موفقیت «همه چیز همه جا بلافصله» چقدر خواهد بود؟

تار

تاد فیلد برای درام اجتماعی تازه اش به سراغ مضمونی غریب و بسیار متفاوت رفته است. داستان شرح حال گونه فیلم در دنیای موسیقی کلاسیک و نوازندگان و رهبران ارکستر رخ می دهد.لیدیا تار یکی از رهبران ارکستر شناخته شده بین المللی است که داستان زندگی اش دستمایه فیلم تاد شده است. خانم تار به عنوان اولین رهبر ارکستر فیلارمونیک آلمان، زندگی پرپیچ و خم و خاصی دارد که در این درام مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

الویس

این فیلم هم حال و هوایی موزیکال و شرح حال گونه دارد و به زندگی الویس پریسلی خواننده معروف چند دهه قبل موسیقی آمریکا می پردازد. داستان الویس در دهه پنجاه میلادی و با کودکی این خواننده آغاز می شود و او را تا رسیدن به قله های موفقیت و شهرت دنبال می کند و البته نیم نگاهی هم به شیرین کاری های کلنل تام پارکر مدیدبرنامه شیطان او و تضادهایشان دارد.

آواتار: روش آب

جیمز کامرون قبل از این با تایتانیک تاثیر خودش را روی مراسم اسکار گذاشته است. دومین قسمت «آواتار» او می رود تا رکوردهای تازه ای در جدول گیشه نمایش سینماهای سراسر جهان بگذارد و با این وجود، فیلمساز گوشه چشمی هم به مراسم اسکار و جوایز اصلی آن دارد. قسمت دوم این اکشن علمی تخیلی، در دنیای پاندورا و ده سال بعد از ماجراهای نسخه اصلی اتفاق می کند. جیک سالی و نیتری حالا دو فرزند دارند و باید همراه بقیه هم ولایتی هایش با نیروهای متخاصمی مبارزه کنند که قصد نابودی تمدن و سرزمینش را دارند.

گفتگوهای زنانه

سارا پولی فیلمی کارگردانی کرده که انگ فیلمهای اسکاری را با خود دارد. اعضای آکادمی اسکار همیشه دوستدار و طرفدار فیلمهایی از این دست بوده اند. گفتگوهای زنانه در دسته محصولاتی جای می گیرد که کم خرج و ساده ساخته شده اند و داستانی ساده و معمولی را به ساده ترین شکل ممکن تعریف می کنند. در سال 2010 گروهی از زنان یک جامعه منزوی مذهبی، واقعیتهایی را درباره زندگی و محیط پیرامون خود کشف می‌کنند که آنها را وادار به یک انتخاب سخت می کند. منتقدان بشدت گفتگوهای زنانه را پسندیده‌اند و برایش پیش بینی موفقیت های زیادی می کنند.

بلک پنتر: واکاندا برای همیشه

این اکشن ابرقهرمانانه در کنار تاپ گان 2 و آواتار 2، جزو محصولات عامه پسندی است که خود را داخل فهرست های اسکاری جا کرده اند. رنگین پوست بودن ابرقهرمان داستان می تواند به آن حال و هوایی ضد استعماری و ضد تبعیض نژادپرستانه بدهد و ادعاهای روشنفکرانه مطرح کند. با این حال، بلک پنتر 2 اکشنی تجاری است که با هدف سرگرم کردن عموم تماشاگران ساخته شده است. نسخه اصلی هم چند سال قبل در فهرست نامزدهای اسکار بهترین فیلم سال قرار داشت که البته مشخص بود شانسی برای موفقیت ندارد.

در جبهه غرب خبری نیست

این درام ضد جنگ محصول صنعت سینمای آلمان است اما بقدری در آمریکا سروصدا بپا کرده که بعید نیست نامش درفهرست نامزدهای اولیه رشته بهترین فیلم قرار گیرد. قبل از این هم چند فیلم غیرانگلیسی زبان به چنین موقعیتی دست پیدا کرده اند و حتی جایزه هم گرفته اند. اهل فن هنوز درام ضدجنگ ایتالیایی «زندگی زیباست» (1997) روبرتو بنینی و موفقیتهای پیش بینی نشده اسکاری آنرا از یاد نبرده اند. آیا قرار است تاریخ دوباره تکرار شود؟

نود و پنجمین دوره مراسم اسکار در 12 مارس در دالبی تئاتر لس آنجلس برپا می شود. این مراسم به صورت زنده از شبکه آ بی سی پخش خواهد شد. آکادمی در تاریخ 24 ژانویه نام نامزدهای رشته های مختلف این دوره را اعلام می کند.