انتخاب در فجر۴۱ با یک ترکیب خاص سینمایی / برخلاف تصور ساده‌پسند و سفارش‌پذیر نیستند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۳

انتخاب در فجر۴۱ با یک ترکیب خاص سینمایی / برخلاف تصور ساده‌پسند و سفارش‌پذیر نیستند!

احمدرضا منبتی | ترکیب هیات‌انتخاب جشنواره چهل‌ویکم خاص و سینمایی چیده شده اما اتفاقا اعضای این هیات، برخلاف تفاسیر موجود، زیاد هم ساده‌پسند و سفارش‌پذیر نیستند.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، برخلاف ادوار اولیه جشنواره فیلم فجر که در آن کم‌تر می‌شد سراغی از حضور پررنگ سینماگران گرفت و ادوار میانی چهل دوره جشنواره که ترکیب این هیٲت، تلفیقی از سینماگران و کارشناسان با وزن بیشتر مدیران دولتی بود، در سال‌های اخیر تلاش شده تا این ترکیب بیشتر سینمایی باشد تا نظارتی و مدیریتی. اتفاقی که در آن تخصص و سلیقه سینمایی و شناخت از مدیوم سینما حرف اول را بزند.
انتخاب ترکیب هیٲت‌انتخاب و داوران در هر دوره جشنواره، با دو چالش روبه‌روست. اول این که فرد موردنظر از بین آثار تولیدشده در یک سال سینمایی، در اثری حاضر نباشد و مشارکت نداشته باشد و دوم این که درگیر پروژه‌ای که مانع از حضور او در پروسه بازبینی و انتخاب می‌شود، نباشد. به این دو فاکتور، می‌توان تخصص و تمایل شخصی را هم اضافه کرد چرا که بسیاری از اهالی و کارشناسان سینما، شاید از نظر وزن حرفه‌ای، دارای جایگاه باشند اما ترجیح می‌دهند در چنین جایگاهی قرار نگیرند…
با این اوصاف، در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز این ترکیب خاص‌ و سینمایی چیده شده است.
محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده خوشنام سینماست که از تجربه‌های مدیریتی برخوردار است.
پرویز شیخ‌طادی نویسنده و کارگردان سینمای ایران در ترکیب هیٲت‌انتخاب دوره چهل و یکم به عنوان یکی از چهره‌های سینمایی خودنمایی می‌کند.
همچنین حبیب احمدزاده که فردی پرنفوذ بین طیف‌های مختلف سینمایی است و به عنوان یک نویسنده و البته سینماگر، یکی از اعضای اثرگذار این هیٲت بوده است.
روح‌الله سهرابی نویسنده و کارگردان سینمای ایران گرچه مدتی است به عنوان مدیر کل نظارت بر عرضه آثار در سازمان سینمایی فعالیت دارد اما جزو چهره‌های سینمایی این ترکیب محسوب می‌شود.
محمدرضا عباسیان به‌واسطه حضورش در موسسه رسانه‌های تصویری و دبیری دوره ۳۱ جشنواره فیلم فجر، برای اهالی سینما، یک چهره شناخته‌شده است، ضمن آن که خود به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان تحسین‌شده سینمای مستند در محافل داخلی و خارجی فعالیت داشته و همچنان فعال است. او یکی از تئوریسین‌های سینمای استراتژیک نیز محسوب می‌شود.
دو چهره دیگر این هیٲت انتخاب هم دور از عرصه سینما و هنر نبوده‌اند. محمدحسین نیرومند مدرک درجه یک هنری دارد و سال‌ها مدیریت در تلویزیون، مرکز هنرهای تجسمی و معاونت سینمایی حوزه هنری را در کارنامه دارد و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور بوده ضمن آن که به عنوان مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت‌های مختلف فعالیت داشته است.
او در کنار شرف‌الدین سابقه مدیریت در انجمن سینمای انقلاب دفاع مقدس را هم در کارنامه دارند.
اما دکتر رضا پورحسین که علاوه بر تجارب مدیریتی‌اش در صداوسیما، دکترای تخصصی روانشناسی دارد و در زمینه روان‌شناسی و سینما به عنوان یک متخصص، فعالیت آموزشی داشته است.
شاید در نگاه اول انتخاب آثار جشنواره چهل‌ویکم که بخش عمده‌ای از آنها در بخش دولتی تولید شده، کار ساده‌ای به نظر بیاید اما قطعا حضور چهره‌های متخصص و صاحب‌نگاه و البته سفارش‌ناپذیر در این ترکیب، سبب شده تا نتوان به راحتی پیش بینی کرد که نام چه فیلم‌هایی از این ترکیب سینمایی بیرون خواهد آمد. اگر از نزدیک حبیب احمدزاده، محمدرضا عباسیان و پرویز شیخ‌طادی را بشناسید، قطعا به این می‌رسید که چه جدل‌ها و چالش‌هایی در جریان انتخاب آثار این دوره وجود داشته است ضمن آن که محمدحسین نیرومند هم چهره‌ای نیست که به سادگی تن به سفارش‌ها و سهم‌خواهی‌ها بدهد چنانچه سال پیش هم این ماجرا برای همگان ثابت شد!

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است