رونق گیشه‌ها نتیجه ظهور رویکردی جدید در سازمان سینمایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۲
گیشه زمستان ۱۴۰۱

رونق گیشه‌ها نتیجه ظهور رویکردی جدید در سازمان سینمایی

موفقیت نسبی فیلم‌های اکران شده در هفته‌های اخیر و رکوردشکنی در جذب مخاطب پس از ماه‌ها رکود را، می‌توان به عنوان دستاورد مهم سازمان سینمایی در اکران ۱۴۰۱ ثبت کرد.

به گزارش صبا،  با شروع فصل پاییز و بروز نا آرامی‌های اخیر، تعداد مخاطبان سینماها افت فاحشی پیدا کرد، بطوری که در بسیاری از سانس‌ها، تعداد بلیط‌های فروخته شده برای هر سالن به پنج نفر هم نمی‌رسید و بدین ترتیب در برخی مواقع بسیاری از این فیلم‌ها، حتی رنگ پرده را به خود نمی‌دیدند. تداوم این وضعیت سبب شد تا صدای صاحبان سینما و شرکت‌های پخش کننده فیلم بلند شده و از مدیران سازمان سینمایی بخواهند برای وضع موجود چاره ای جست و جو کنند. در نخستین گام، سازمان سینمایی از تهیه کنندگان فیلم های کمدی درخواست کرد کارهای خود را با شرایط ویژه روانه سالن‌های سینما کنند. قرار بر این شد تا برای جبران خسارت فیلم هایی که در شرایط نامطمئن پاییز اکران می شوند، سازمان سینمایی تسهیلاتی در نظر بگیرد. از جمله اینکه زمان اکران فیلم ها طولانی تر باشد. با چنین ترفندی فیلم کمدی «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی در اواخر آبان ماه به اکران رسید و طلوعی تهیه کننده این اثر اعلام کرد طبق توافق با سازمان سینمایی، قرار بر این شده است که این فیلم در ایام نوروز همچنان روی پرده باقی مانده و تا آخر ماه رمضان همچنان نمایش آن ادامه پیدا کند. تا به امروز حدود هفتصد هزار نفر در سینما به تماشای این فیلم نشسته اند و این اثر بیش از بیست و دو میلیارد تومان فروش داشته است. با آغاز فصل زمستان، فروش فیلم‌هایی که مدتی از پخش آن‌ها می‌گذشت با افتی شدید رو به رو شد و مدیران سینمایی تصمیم تازه ای برای چینش جدید فیلم ها گرفتند. این بار دو فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و «چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی سر از سالن‌های سینما درآوردند. دو فیلمی که هر یک به نحوی دچار مشکلات عدیده بوده و در مقاطعی با اکران آنها مخالفت شده بود. کمدی «چپ راست» که سه سال پیش تولید شده بود، به دلیل محتوای سیاسی اش در محاق توقیف بود و فیلم اجتماعی امید شمس نیز پس از نمایش در جشنواره سال گذشته، با اصلاحیه های فراوانی رو به رو شده و با شرایط پیچیده ای برای دریافت پروانه نمایش مواجه بود.   «چپ راست» با بازی پیمان قاسم خانی، رامبد جوان، سروش صحت، ویشکا آسایش و سارا بهرامی، با بیانی کنایی برخی از تفکرات جریان‌های اصول گرا و اصلاح طلب در فضای سیاسی را به باد انتقاد می‌گیرد. هنوز مشخص نیست این فیلم برای اکران تا چه اندازه دچار ممیزی شده است. اما با مشاهده نسخه فعلی مشخص می شود، فیلم دارای محتوای چندان حساسیت برانگیزی نبوده و معلوم نیست چرا تا کنون با اکران آن مخالفت می شده است. اکران این دو فیلم سبب شد تا در این هفته رونق به سالن های سینما بازگردد و برای نخستین بار در ماه های اخیر، تعداد مخاطبین سینما از روزهای پایانی شهریور ماه (روزهای پیش از بروز ناآرامی های اجتماعی)، بیشتر شود. به نظر می‌رسد شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی فعلی و عدم تمایل مخاطب به حضور در برنامه‌های فرهنگی سبب شده، مدیران فرهنگی و متولیان سینمایی رویه‌ای تازه در خصوص آثار ملتهب در پیش گرفته و برای رونق بخشیدن به برنامه های هنری با عرضه بسیاری از این آثار خصوصا در حوزه هنرهای نمایشی و سینما موافقت کنند. رویه ای که قطعا نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت و نمایش آن ها می تواند مدیران را متقاعد کند که مواجه مخاطب با این آثار به اصلاح حساسیت برانگیز، چالش جدی برای بدنه دولت به دنبال نخواهد داشت و چه بسا به گفتمان‌های سازنده میان طیف های دارای تفکرات مختلف نیز منجر شود.

بر اساس آخرین گزارش مندرج در ایرنا، دی‌ماه، ۹۵۰ هزار نفر به سینما رفتند که این آمار، افزایش ۲۳ هزار نفری مخاطبان سینما نسبت به آذرماه را نشان می‌دهد. برای این تعداد مخاطب، ۵۱ هزار و ۱۵۰ سانس تعریف شد که نسبت به آذرماه، بیش از ۲۶۰۰ سانس افزایش را نشان می‌دهد. گیشه دی‌ماه سینماهای کشور، حدود ۲۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که نسبت به گیشه آذرماه، حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رشد را نشان می‌دهد. این افزایش راندمان سینما در تمامی شاخص‌ها به دلیل تمام شدن مناقشات اجتماعی و البته اکران ۲ فیلم پرمخاطب طی این ماه بوده است. رویکردی که انتظار می‌رود با افزایش تبلیغات و البته تداوم اکران فیلم‌های جدید، مخاطبان بهمن‌ماه را به بیش از یک میلیون نفر برساند. در دی‌ماه، بخارست بیشترین میزان اقبال را داشت و با ۳۳۰ هزار مخاطب، ۱۰ میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان فروخت.دومین فیلم پراقبال این‌ ماه، ملاقات خصوصی است که با آن‌که از سیزدهم دی‌ماه به روی پرده رفت اما توانست با جذب ۱۳۸ هزار مخاطب، ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بفروشد. لوپتو نیز ۱۶۰ هزار مخاطب داشت و توانست گیشه ۴ میلیاردی را برای خود محقق کند.

کمدی سیاسی چپ، راست با آن‌که تنها در ۱۰ روز این ماه به روی پرده بود اما خوش درخشید و بدون هیچ تبلیغی، با جذب ۶۵ هزار مخاطب و گیشه ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیونی، چهارمین فیلم‌ پراقبال دی‌ماه لقب گرفت‌.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000