حمایت مدیر رادیو نمایش از طرح‌های خلاقانه در رادیو تئاتر | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۵
صبا گزارش می‌دهد؛

حمایت مدیر رادیو نمایش از طرح‌های خلاقانه در رادیو تئاتر

محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش از پذیرفتن طرح ها و ایده های خلاق در رادیو تئاتر خبر داد و درباره بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در حاشیه چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در ویژه‌برنامه رادیویی «تئاتر چهل و یک» که از رادیو تئاتر پخش می شود، درباره این دوره از جشنواره و پایان بخش رادیو تئاتر آن عنوان کرد: امسال در بخش رادیو تئاتر جشنواره تئاتر فجر شاهد اتفاق خوب و رو به جلویی بودیم. این محفل بسیار گرم و صمیمانه بود و با استقبال مواجه شد، همچنین کارها از یک ارتقای کیفی محسوسی برخوردار بودند و از ویژگی شاخص آن می توان به تنوع قومیتی سرزمین ما که قابل توجه و با شکوه و شگفت انگیز است، اشاره کرد. درواقع امسال، اولین سالی بود که ۱۲ اثر از نقاط مختلف کشورمان و فقط یک اثر از تهران داشتیم. گروه ها با گویش های محلی کارها را روی صحنه می بردند و در طراحی صحنه و لباس از مولفه های بومی بهره برده بودند و توانستیم شاهد یک پازل از قطعات قابل توجه و زیبای تنوع قومیتی بر صحنه رادیو تئاتر باشیم.

وی اظهار کرد: رادیو تئاتر آینده دار و آتیه دار است چرا که به قول فرهنگی ها یک هنر مینیمالیستی یا کمینه گرایی و ساده گرایانه است و این قاعده ای است که این مجال را به هنرمندانی که دارای نبوغ و خلاقیت، با هزینه کم اما با کیفیت هستند می دهد، سادگی و سرعت نیز دو مزیت رادیو تئاتر نسبت به تئاتر صحنه ای و یا زمینه های دیگر محسوب می شود. رادیو تئاتر زمینه تجربی تر و امکانات خوبی برای نسل جوان دارد که بیایند و خلاقیت ها و ایده هایشان را در این آوردگاه به عرصه ظهور برسانند.

مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش خاطرنشان کرد: از همین دریچه با افتخار عرض می کنم این هم افزایی که در برنامه «تئاتر چهل و یک» صورت گرفته است، اتفاق مبارکی میان صدا و سیما است و این آمادگی را ما داریم که با آغوش باز پذیرای طرح‌ها و ایده ‌های خلاقانه برای تولید در رادیو تئاتر باشیم و از پویایی و جریان سازی حمایت کنیم.

وی اظهار کرد: برای حمایت و هدایت استعدادهای جوان در عرصه رادیو تئاتر قولنامه ای را با دکتر کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی امضا کردیم و یکی از بخش های آن مبحث رادیو تئاتر است و خیلی از کشورهایی که صاحب گیشه هستند و کمی حرفه ای تر به مقوله صحنه نگاه می کنند، وارد رادیو تئاتر شده اند و با بلیت ۴۰ تا ۵۰ دلاری مورد استقبال قرار می گیرد. من فکر می کنم در ایران هم این ظرفیت وجود دارد و با کمک دکتر امین رهبر دبیر رادیوتئاتر فجر و کاظم نظری در مجموعه تئاترشهر قول هایی گرفتیم تا رفته رفته وارد چرخه گیشه و حضور حرفه ای تر شویم.

سوهانی تصریح کرد: ما در عصری زندگی می کنیم که این جهان شبکه ای شده، فلسفه زیست خاص خودش را دارد و سبک مصرف مخاطبان هنر و رسانه آن تغییر کرده است و این یک واقعیتی است که باید بپذیریم و ضرورت است که متناسب با آن سیاستگذاری کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: عرصه های ساده نگرانه و مینیمالیستی در دنیای مدرن جایگاه ویژه‌ای در تمام هنرها و عرصه هایی نظیر معماری و صنایع خلاق دارند و رادیو تئاتر عرصه ای است به خاطر کوتاه، مختصر، مفید و سریع بودنش و عوامل و مزیت هایی که دارد، می تواند در سبد هنردوستان و تماشاگران تئاتر جایگاه ویژه داشته باشد و امیدواریم که بتوانیم زمینه ساز این موضوع باشیم. هنرمندان ما به تمام معنا هنوز نتوانستند این عرصه را مال خود کنند اما رفته رفته این اتفاق دارد می افتند و صدا یک ستون و رکن مهم و حتی جسارت است که بگویم شاید ستون اصلی هنرهای نمایشی است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است