مدعیان بهترین بازیگر اسکار ۲۰۲۳ چه کسانی هستند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۲

مدعیان بهترین بازیگر اسکار ۲۰۲۳ چه کسانی هستند؟

رقابت جذابی در رشته‌های بهترین بازیگران زن و مرد در نود و پنجمین دوره مراسم اسکار برای کسب مجسمه طلایی اسکار وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، در بین تمام رشته های اسکار دو رشته بهترین بازیگری زن و مرد، بیشترین محبوبیت را در بین تماشاگران سینما دارند. دلیل این موضوع هم بسیار ساده است. مردم عادی فیلمها را به واسطه بازی و حضور این بازیگران است که روی پرده تماشا کرده و دل به ماجراجویی های مختلف آنها می دهند.

ماجراجویی های امسال بازیگران سرشناس هم زمینه را برای موفقیت شان در مراسم پیش رو فراهم کرده است. اما برخی از این چهره ها شانس بیشتری برای نامزدی و دریافت جایزه اسکار را دارند.

در رشته بهترین بازیگر مرد رقابتها کمی فشرده است و در کنار بازیگران مولف، نام ستارگان مشهور هم به چشم می خورد. معروفترین این افراد تام کروز است که به واسطه «تاپ گان: ماوریک» توانسته موفقیت عظیمی کسب کند و روی اعضای آکادمی اسکار تاثیر بگذارد. اگر چه این اکشن ماجراجویانه توانسته رکوردهای فروش را بشکند و طرفداران بازیگر را راضی و خشنود کند، شاید نتواند چنین موفقیتی را در مراسم اسکار هم تکرار کند. با این وجود، حضور کروز در رقابتها رنگ و بوی خاصی به مراسم داده و می تواند تعداد بیشتری بیننده برای پخش تلویزیونی مراسم فراهم کند.

براندن فریزر که سه دهه قبل لقب یک ستاره را داشت، این روزها بیشتر حکم بازیگری فراموش شده را دارد. اما «نهنگ» به او کمک کرده تا دوباره در راس خبرها قرار گرفته و نامزدی اش برای رشته بهترین بازیگر مرد، به صورت امری جدی درآید. در این درام پرتنش او نقش معلم فرتوتی را دارد که به دنبال رستگاری است و تلاش دارد ارتباطی منطقی و دوباره با دختر نوجوانش برقرار کند. چند مراسم اهدای جوایز تا اینجا او را به عنوان بهترین بازیگر سال انتخاب کرده و همین نکته، شانس او را در اسکار پیش رو بسیار افزایش داده است.

کالین فارل تاکنون چند بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده و این بار برای کمدی درام سیاه «ارواح اینشیرین»، شانس زیادی برای نامزدی مجدد دارد. او در درام ایرلندی در قالب مرد تنهایی ظاهر شده که ناگهان با قهر دوست دیرینه اش روبرو می شود. تلاش های ناکام این مرد بخت برگشته برای احیای دوستی، بار عاطفی اصلی فیلم را به دوش می کشد.

نام تام هنکس با جوایز اسکار گره خورده است. او قبل از این دو بار جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرده و بارها نامزد دریافت آن شده است. این بار درام اجتماعی و خانوادگی «مردی به نام اوتو» قرار است او را نامزد کند. هنکس در نقش پیرمردی که بعد از مرگ همسرش در آستانه فروپاشی عصبی است و قصد پایان دادن به زندگی اش را دارد، از آن دسته کارهایی را ارائه داده که بسیار باب میل اعضای آکادمی اسکار است. این درام خانوادگی نسخه دوباره سازی شده انگلیسی زبان یک اثر موفق اروپایی است.

آستین باتلر جوان ترین بازیگر در مجموعه هنرمندانی است که قرار است امسال در قالب نامزدهای اصلی اسکار درآیند. او در «الویس» در نقش الویس پریسلی هنرمند افسانه ای تاریخ موسیقی آمریکا بازی کرده و توانسته تصویر خوب، دقیق و درستی از این چهره ارائه دهد. نام الویس پریسلی که کار بازیگری را هم تجربه کرده بود، به تنهایی می تواند توجه تمام محافل هنری و سینمایی را به خود جذب کند. باید منتظر ماند و دید اعضای کهنسال آکادمی اسکار، چه واکنشی به هنر بازیگری باتلر جوان از خود نشان خواهند داد.

بیل نیگی شاید گمنام ترین نام در بین بازیگرانی باشد که قرار است فهرست نامزدهای بهترین بازیگر مرد را تکمیل کند. او برای «زیستن» می تواند در این فهرست جای بگیرد. خود فیلم نسخه دوباره سازی شده انگلیسی زبان درام شاهکار کلاسیک آکیرا کوروساوای ژاپنی به همین نام است و نیازی به توضیح درباره آن دیده نمی شود!

در بین بازیگران زن هم البته رقابت سختی در جریان است. می توان بدون توجه به این نکته مهم که کیت بلانشت توانسته طی یک ماه اخیر در مراسم های سینمایی مختلف بدرخشد و جوایز بهترین بازیگر زن سال را با خود به خانه ببرد، از نام های دیگری هم یاد کرد که داعیه دریافت جایزه بهترین بازیگر زن را دارند.

میشل یو که اصلیتی آسیایی دارد، با «همه چیز همه جا بلافاصله» توانسته در سطح وسیعی مورد توجه منتقدان و سینما دوستان حرفه ای قرار بگیرد. او در این کمدی اکشن فلسفی نقش مادر خانواده ای را دارد که در چند دنیای موازی، باید با مشکلات خانوادگی و شغلی مقابله کند.

میشل ویلیامز در درام زندگی نامه ای «فبلمن ها» نقش مادر جوان استیون اسپیلبرگ را بازی می کند که سوژه فیلمسازی پسر نوجوانش می شود تا راه را برای یک افشاگری تلخ خانوادگی فراهم کند. شاید نتوان این نقش را نقش اصلی یک فیلم سینمایی قلمداد کرد اما همگان او را شایسته نامزدی در رشته بهترین بازیگر زن می دانند.

دانیله دیدوایلر تنها بازیگر رنگین پوستی است که شانس حضور در رقابتهای این بخش را دارد. او در درام زندگی نامه ای «تیل» در قالب امت لوئیس تیل مادر تنها و دردکشیده ای ظاهر شده که پس از قتل وحشیانه پسر نوجوانش توسط سفیدپوستان نژادپرست در می سی سی پی دهه پنجاه میلادی، به خونخواهی او برمی خیزد و یک مبارزه مدنی پرشور به راه می اندازد. منتقدان هم فیلم و هم بازی این هنرمند را ستایش کرده اند.

مارگوت رابی با «بابیلون» در کنار چند بازیگر معروف دیگر، در قالب کاراکتری بازی می کند که اوایل ظهور هالیوود تلاش دارد برای خود مقام و موقعیتی ویژه فراهم کند. لحن افشاگران فیلم از آن چیزهایی است که اسکاری ها خیلی دوستش دارند و باید دید در این میان، هم رابی چیست و چقدر می تواند باشد.

کیت بلانشت در «تار» نقش لیدیا تار اولین رهبر ارکستر فیلارمونیک آلمان را بازی کرده است. درباره فیلم و این نقش صحبتهای بسیار زیادی شده و بسیاری از حالا بلانشت را دریافت کننده اسکار بهترین بازیگر زن امسال می دانند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است