پیدا کردن سرمایه‌گذار برای فیلم تجربی سخت نیست، غیرممکن است! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۰
محمدرضا نوری در گفت‌وگو با صبا:

پیدا کردن سرمایه‌گذار برای فیلم تجربی سخت نیست، غیرممکن است!

محمدرضا نوری کارگردان فیلم «مسری» گفت: در شرایط موجود، پیدا کردن سرمایه‌گذار برای فیلم تجربی سخت نیست، بلکه غیرممکن است! اگر حمایت‌ها در گذشته نبود همین تعداد محدود فیلم‌ساز تجربی را هم نداشتیم.

محمدرضا نوری کارگردان فیلم «مسری» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره برخی حواشی به وجود آمده در جشنواره فیلم کوتاه تهران صحبت کرد و گفت: فیلم کوتاه «مسری» به‌تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزبیگی که در سال جاری مورد توجه انجمن سینمای جوان و اعضای فعال در حوزه فیلم کوتاه قرار گرفت، قصهٔ یک زوج جوان را کمی بعد از به قتل رسیدن دخترشان روایت می‌کند. چند هفته قبل از برگزاری جشنواره باخبری تعجب‌برانگیز روبرو شدم و دبیر جشنواره در یک نشست خبری اعلام کرد فیلم‌های با موضوع کودک‌کشی در جشنواره جایی ندارند… دلیل آن را سلیقه شخصی خود در این دوره جشنواره اعلام کرد که البته صرفا واژه کودک‌کشی را به کار برد و توضیح دیگری از سوی او ارائه نشد که چه تعبیری از فیلمسازی درباره کودک‌کشی را مدنظر دارد…

او در ادامه افزود: سال جدید میلادی را شروع پخش بین‌المللی فیلم قرار دادیم که البته حضور در جشنواره‌های داخلی هم با شور و شوق گذشته مدنظر بود که میسر نشد ولی امیدواریم با توجه به استقبال از فیلم بین عزیزانی که دیدند در جشنواره‌های دیگر حضور خوبی داشته باشیم.

نوری در ادامه درباره دید‌گاه خود از سینمای تجربی به صبا گفت: سینمای تجربی، سینمایی است که صرفا از ذوق فیلمسازها شکل می‌گیرد و تصاویر ذهنی آنها را نمایش می‌دهد و بیش از این برای من تعریفی ندارد. نکته‌ای که در مورد سینمای تجربی حائز اهمیت است، حضور فیلمسازهایی است که اغلب تجربه‌های نخست خود را می‌سازند که حتی با توجه به بودجه کم، تولید این فیلم‌ها در شرایط اقتصادی موجود، به سختی شکل می‌گیرد.

او ادامه داد: سینمای تجربی در شرایط کنونی برای از بین نرفتن‌ نیازمند حمایت همه‌جانبه از سوی دولت است. نمی‌دانم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اکنون به چه شکل کار می‌کند ولی چیزی که واضح است، فعالیت مرکز به قدرت قبل نیست. در شرایط موجود پیدا کردن سرمایه‌گذار برای فیلم تجربی سخت نیست، بلکه غیرممکن است! اگر حمایت‌ها در گذشته نبود همین تعداد محدود فیلم‌ساز تجربی را هم نداشتیم.

این کارگردان در رابطه با جایگاه فیلم کوتاه افزود: به نظر من نهایت و هدف از ساخت فیلم کوتاه رسیدن به سینمای بلند نیست. ساخت فیلم کوتاه برای فیلمساز به تصویر کشیدن قصه‌ای است که در ذهن او شکل گرفته… حال اگر این اتفاق با موفقیتی روبرو شود و انگیزه فیلمساز را بیشتر کند؛ می‌تواند به مسیرش ادامه دهد و این مسیر در صورت امکان به قصه‌های بلندتر ختم شود. با این حال در سینمای کوتاه فضایی را تجربه می‌کنیم که در ادامه مسیر فیلمسازی می‌تواند کمک‌مان کند.
محمدرضا نوری پیرامون پروژه‌های پیش روی خود گفت: در حال حاضر فیلمنامه کوتاهی جهت ساخت دارم ولی به خاطر مشغولیت به حرفه دستیاری و برنامه ریزی در سینما؛ متاسفانه یا خوشبختانه به دلیل پشت سر هم بودن پروژه‌ها زمان کافی برای تمرکز کامل را ندارم. همچنین وضعیت اقتصادی این روزها هم سد راه بزرگی برای کسانی است که می‌خواهند هنر شیرین سینما را ادامه دهند. امیدوارم در سال جدید تغییری در شرایط جامعه رقم بخورد و روحیه لازم برای ساخت و دیدن فیلم به وجود بیاید…

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است