اردوغان سال ۲۰۲۳ را به اسم مولانا نامگذاری کرد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۲
ضربتی دیگر بر پیکر فرهنگ و ادب و تاریخ ایران!

اردوغان سال ۲۰۲۳ را به اسم مولانا نامگذاری کرد!

دفتر ریاست جمهوری ترکیه با اتنشار بخش‌نامه‌ای سال ۲۰۲۳ را به عنوان «سال مولانا جلال الدین محمد بلخی» شاعر برجسته ایرانی نام‌گذاری کرد.

 به گزارش صبا، رسانه‌های ترکیه از انتشار بخش‌نامه رجب طیب اردوغان درباره نام‌گذاری سال ۲۰۲۳ به عنوان «سال مولانا» خبر دادند. در این بخش‌نامه آمده است: مولانا با مثنوی که آمیزه‌ای از علم و خرد است، شعور و آگاهی را در سرزمین آناتولی احیا کرد. در همین راستا، در هفتصدوچهل‌ونهمین سالگرد وفات مولانا، به منظور بزرگداشت این شخصیت ارزنده به عنوان «سال مولانا» نام‌گذاری شد.


به این مناسبت قرار است با هماهنگی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی ذیربط مراسم متعددی در داخل و خارج ترکیه برگزار شود.

این اتفاق درحالی افتاده که جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، شاعر فارسی‌زبان متولد ۳۰ سپتامبر ۱۲۰۷در ولایت بلخ افغانستان که آن سال‌ها بخشی از امپراطوری خوارزمشاهیان بود متولد شد. نام کامل او «محمد بن محمد بن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده و در دوران حیات به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده می‌شده‌است.



گذشته از این، مولانا در اغلب دوران زندگی‌اش مقیم سرزمین ایران بوده و شاهکارش، مثنوی معنوی را به پارسی سروده است.با وجود این ترکیه سال‌هاست این شاعر ایرانی را از مشاهیر خود قلمداد می‌کند!

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است