ویژگی‌های جشنواره شعر فجر در دوره ۱۷ | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۵
دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره بین‌‌المللی شعر:

ویژگی‌های جشنواره شعر فجر در دوره ۱۷

دبیر هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: هفدهمین‌ دوره برگزاری جشنواره شعر فجر با چند تفاوت نسبت به سال‌های قبل همراه شده است.

به گزارش صبا، دبیر هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: هفدهمین‌ دوره برگزاری جشنواره شعر فجر با چند تفاوت نسبت به سال‌های قبل همراه شده که به نوعی وجه تمایز آن هم به حساب می‌آید. «محفل ادبی ویژه شعر نو» یکی از آنهاست، این نشست به شاعرانی اختصاص یافته که شعر نو یا سپید می‌خوانند. اما یکی دیگر از تفاوت‌های این دوره را می‌توان در برگزاری نشست دانشگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد دانست که طی روزهای آینده شاهد برپایی آن خواهیم بود، اقدامی برای آن که راه ورود ادبیات به دانشگاه‌ها باز شود. از این طریق جامعه دانشگاهی با ادبیات انقلاب پیوند بیشتری برقرار خواهد کرد و تعامل بیشتری شکل می‌گیرد. در این نشست میزبان استادان دانشگاه و جمعی از دانشجویان علاقه‌مند به شعر و ادبیات خواهیم بود.

او درباره آثار این دوره گفت: تعداد آثار منتشر شده در حوزه نقد و پژوهش‌های ادبی با ۳۲۷ عنوان کتاب، آماری امیدوارکننده است. در بررسی آماری متوجه اتفاق مبارک دیگری شدم، اینکه در زمان یاد شده و حوزه قالب نیمایی و سپید، ۱۲۰۰ عنوان کتاب منتشر شده که تعداد قابل توجهی است. از آمار مذکور می‌توان اینگونه برداشت کرد که شاعران نسل جوان به قالب‌های نو علاقه بیشتری دارند.

رضا اسماعیلی در ادامه، درباره سطح کیفی آثار بررسی شده در این جشنواره گفت:
آن امیدواری و تغییری که در بحث کتاب‌های منتشر شده در حوزه نقد و پژوهش ادبی شاهد بودیم در ارتباط با اشعار چندان مشهود نبود. یکی از گرفتاری‌های شعر امروز که بخشی از آن در شعر فجر هم دیده می‌شود تشابه بسیار میان سروده‌های شاعران است. دستیابی به شعری متمایز در میان شعرهای بررسی شده جشنواره امسال کار راحتی نیست. هم سطحی و مشابهت آثار یکی از نقدهای وارده به آنهاست. نه فقط فرم و ساختار، بلکه حتی گاهی مضمون‌شان نیز بسیار نزدیک است، البته از جهت توانمندی شاعران، بویژه جوانان با افرادی ماهر و صاحب تجربه روبه رو هستیم. با این حال حتی سروده‌های شاعران زن و مرد نیز تفاوت زیادی ندارند که این نیازمند بازنگری است و آسیب محسوب می‌شود.

او گفت: نکته مهم ‌دیگر درباره تفاوت‌های جشنواره امسال با دوره قبل در برنامه‌ریزی برای این دوره بوده تا از این طریق محافل ادبی‌ و برنامه‌های هفدهمین دوره تنها به شعرخوانی محدود نشود، تا جایی که شرایط جلسات اجازه بدهد مباحث نظری متناسب با نیاز روز و نقد و بررسی نیز مورد توجه خواهند بود

منبع: روزنامه ایران

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است