از «بیمارستان صبا» تا «خبرگزاری صبا»/ طنزپردازی سخت است! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۶
وحید کمالی‌زاده در گفتگو با صبا عنوان کرد؛

از «بیمارستان صبا» تا «خبرگزاری صبا»/ طنزپردازی سخت است!

وحید کمالی زاده گوینده و تهیه کننده برنامه های رادیویی درباره برنامه‌هایش گفت.

وحید کمالی زاده نویسنده، گوینده و تهیه کننده آثار رادیویی در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره «بیمارستان صبا» که این روزها از رادیو صبا پخش می شود و با نگاهی طنز به بیان موضوعات اجتماعی و فرهنگی روز جامعه می‌پردازد، گفت: من برای مخاطبان برنامه می سازم، الویت اولم شنوندگان هستند و الویت بعدی من شبکه است. بررسی می کنم تا ببینم شبکه در کدام بخش به چه چیز هایی نیاز دارد و به همین منوال برایش برنامه سازی می کنم. سال گذشته برنامه رادیویی «دکتر صبا» را داشتم و بازخوردها مثبت بود و مخاطبان دوستش داشتند برای همین طرح و ایده «دکتر صبا» را که به صورت تلفنی بود در بیمارستان فضاسازی کردم و اسمش را «بیمارستان صبا» گذاشتم. به این ترتیب هم مدت برنامه و هم تعداد بازیگران بیشتر شد، نا گفته نماند که اکنون مدت زمان «بیمارستان صبا» ۱۸ دقیقه است و بازیگر تمام آثارام خودم هستم و صفر تا صد کارهایم را خودم انجام می دهم و گاها از شهر دیگر برنامه هایم را به رادیو می فرستم.

وی ضمن بیان اینکه دغدغه ام از ساخت برنامه ها این است که کسانی که گوش می دهند، بخندند و لذت ببرند، عنوان کرد: کلا ما نویسندگان علاقمندیم متنی بنویسیم که مخاطبان دوست داشته باشند و آن سوژه برایشان ملموس باشد و در زندگی برایشان اتفاق افتاده باشد. بیشتر سوژه هایی که به آن ها می پردازم برای خودم یا اطرافیانم اتفاق افتاده است که به آن با نگاهی طنز پرداخته ام.

این تهیه کننده افزود: همیشه می گویم یک نویسنده طنز باید خودش بنویسد نه اینکه جک بگوید و از فضای مجازی استفاده کند، حداقل نباید عینا همان را استفاده کند و می تواند کمی الهام بگیرد. به شخصه برای هر ۱۵ دقیقه از برنامه هربار بیش از ۳ ساعت وقت می گذارم و سناریو را به گونه ای تقسیم می کنم که ممکن است ۳ یا ۴ داستان در یک قالب داشته باشد. نه که بگویم در نوشتن سوژه کم گیر میارم ولی گاهی که زیاد می نویسی ذهنت به سوی شاخه شاخه شدن می رود و فقط می توان گفت نویسندگی طنز سخت است.

کمالی زاده درباره مخاطبان رادیو تصریح کرد: مخاطبان رادیو باید تصویرسازی ذهنی کنند و وقتی متن ما طنز است اگر بازیگری هم به خوبی متن را منتقل کند و نقش را درست اجرا کند، مخاطب جذب برنامه می شود. با اینکه فضای مجازی و شبکه اجتماعی متعددی وجود دارد اما همچنان رادیو جایگاه خودش را دارد و بعضی وقت ها در ماشین هم ۱۰ دقیقه به رادیو گوش می دهیم، موضوعات مطرح شده برایمان جالب است اگر هم معضلات اجتماعی، اقتصادی با زبان طنز بیان شده باشد برایمان شیرین تر است. البته این نیست که ما فقط بخواهیم مخاطبان بشنوند و بخنند و آخر راهکاری برای مساله مطرح شده، ارایه می دهیم.

وی درباره موضوعاتی که به زودی در «بیمارستان صبا» به آن ها پرداخته می شود، گفت: معمولا موضوعات را یکشنبه و دوشنبه می فرستیم اما در کل دقت می کنم تا ببینم چه موضوعاتی در طول هفته اتفاق می افتد، مثل موضوعات فرهنگی و شهروندی که خیلی هم وسیع هستند البته اسفند ماه که نزدیک می شود بیشتر موضوعات به سوی آخر سال و حساب و کتاب و خانه تکانی می رود.

کمالی زاده درباره برنامه هایی که در سال ۱۴۰۱ داشت عنوان کرد: امسال برنامه «نی لبک» را درباره موسیقی ها سنتی و محلی داشتم که تا مهر ماه پخش شد. همچنین برنامه ای با عنوان «زندگی خصوصی مشاهیر» را داشتم که خیلی دوستش داشتم، به نظرم در ایران انسان های بزرگی داشتیم که همواره موثر بودند. «خبرگزاری صبا» نیز اکنون از رادیو صبا پخش می شود که به خبرهای روز با زبان طنز می پردازد و «بیمارستان صبا» هم تا آخر سال ادامه خواهد داشت و سال بعد هم قطعا طرح های جدید ارایه می دهم و سعی می کنم از سال قبلم بیشتر تلاش کنم.

وی در پایان درباره برنامه «خبرگزاری صبا» اظهار کرد: به اخبار با دید طنز پرداختن سخت است، در «خبرگزاری صبا» شخصیت اصلی داریم که خبر را می گوید و یک گزارشگر هم داریم که گاهی اشتباهات گزارشگر را از اتاق فرمان اصلاح می کنند. اول اخبار را پیدا می کنم و از زبان خودم شکل دیگری از آن در می آورم و شنوندگان خودشان متوجه می شوند که دقیقا به چه موضوعی پرداخت شده است. ما بخش اخبار کوتاه خارجی را در پایان بخش هایی نظیر اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و … داریم که در سال گذشته به عنوان بهترین برنامک رادیو صبا انتخاب شد.

«بیمارستان صبا» هر روز از شنبه تا چهارشنبه ۱۳:۳۰ به تهیه کنندگی و بازیگری وحید کمالی زاده پخش می‌شود.

شنوندگان با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۱۰۵۵ و تماس با شماره ۲۲۶۵۳۰۴۳ می توانند با این برنامه در تعامل باشند. این برنامه ساعت ۸ صبح تقدیم مخاطبان می‌شود.

رادیو صبا را روی موج FM ردیف ۱۰۵٫۵ مگاهرتز بشنوید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است