ثبت‌نام ۱۴۰ فیلم برای اکران در گروه «هنر و تجربه» / افزایش سینماهای نمایش دهنده و برنامه‌های ۱۴۰۲ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۰
سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه در گفت‌وگو با «صبا» مطرح کرد؛

ثبت‌نام ۱۴۰ فیلم برای اکران در گروه «هنر و تجربه» / افزایش سینماهای نمایش دهنده و برنامه‌های ۱۴۰۲

محمد طیب درباره برنامه‌های پیش‌رو، شیوه اکران، تعدد سالن‌ها و رویدادهای طراحی شده گروه هنر و تجربه در سال 1402 صحبت کرد. 
سرپرست گروه سینمایی «هنر و تجربه» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، با اشاره به افزایش تعداد سالن‌های سینما در این گروه گفت: تعداد سینماهای هنر و تجربه از آغاز دور جدید اکران ها در شهریورماه۱۴۰۱ از ۱۴ سالن به ۲۱ سالن افزایش یافته و در حال حاضر گستردگی بیشتری برای نمایش فیلم‌های این گروه ایجاد شده است.
طیب با اشاره به ثبت نام بیش از ۱۴۰ اثر برای اکران در گروه هنر و تجربه بیان کرد: از زمانی که فراخوان ثبت درخواست اکران فیلم‌ها در این گروه را منتشر کردیم، تعداد قابل توجهی اثر ثبت‌نام کردند. در حال حاضر نیز ثبت درخواست اکران از طرف صاحبان آثار ادامه دارد.
* بسته فیلم‌های کوتاه تا اکران پویانمایی‌ها، فیلم‌های خارجی و اکران آنلاین
طیب با اشاره به اینکه برای سال آینده هم فیلم‌های متعددی برای اکران در نوبت هستند گفت: آثار در نوبت اکران تا پایان سال مشخص است. با توجه به فیلم‌هایی که در اختیار داریم برای سال آینده نیز تعداد قابل قبولی فیلم برای نمایش وجود دارد.
این مدیر سینمایی در ادامه افزود: از آغاز سری جدید نمایش‌های هنر و تجربه، اکران فیلم‌های سینمایی در اولویت قرار گرفت و سپس فیلم‌های مستند هم به لیست اکران ها اضافه شدند. در نظر داریم در ماه های آینده علاوه بر فرصت نمایش به آثار سینمایی و مستند، فیلم‌های کوتاه و پویانمایی را در جدول اکران قرار دهیم که به‌زودی اسامی بسته‌های فیلم کوتاه اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین اکران فیلم‌های کوتاهِ انیمیشن که سال‌ها درخواست هنرمندان و فعالان این حوزه بوده نیز برنامه ریزی شده و دو بسته ویژه آماده اکران است. بعضی از فیلم‌های پویانمایی علاوه بر اکران عمومی با توجه به مضمون مناسب، قابلیت اکران برای کودکان و دانش‌آموزان را دارند که این آثار با همکاری آموزش و پرورش در «سینما اردو» نیز اکران خواهند شد.
طیب تصریح کرد: بحث دیگر، اکران فیلم‌های خارجی است. با توجه به اعلام خبر اکران فیلم‌های خارجی توسط رئیس سازمان سینمایی، در حال برنامه‌ریزی برای انتخاب آثار خارجی هستیم و امیدواریم آثار بین المللی از سال آینده در سبد اکران هنر و تجربه قرار گیرد.
او به چرخه اکران هر فیلم سینمایی در هنر و تجربه اشاره کرد و گفت: هر فیلمی که وارد چرخه اکران هنر و تجربه می‌شود بعد از اینکه اکران سینمایی را در بازه زمانی معین آن طی می‌کند، در صورتی که شرایط لازم را داشته باشد به صورت آنلاین نیز اکران می‌شود.
*برنامه‌های ۱۴۰۲
سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه ادامه داد: علاوه بر این یکی دیگر از اقداماتی قصد داریم در صوت مهیا شدن شرایط در سال ۱۴۰۲ انجام دهیم، برگزاری رویدادهایی است که در شهرهای مختلف خواهیم داشت. فیلم‌های موفق در اکران، مجددا در قالب هفته فیلم در شهرهای مختلف و عمدتا شهرهایی که سینمای هنر و تجربه به صورت ثابت ندارند نمایش داده می‌شود. دعوت از فیلمسازان و عوامل فیلم و برگزاری جلسات نشست نقد و بررسی با همراهی هنرمندان و انجمن سینمای جوانان هر شهر اتفاق خواهد افتاد.
طیب ادامه داد: برای آسیب شناسی اکران‌ها، فعالیت‌های دوره‌های قبل را مرور کردیم. از تجربه‌ دوره‌های گذشته استفاده کردیم. سانس‌بندی ها و ساختار جدول نمایش را بر این اساس تغییر دادیم. زمان اکران و سانس‌ها را منظم کردیم و برای هر فیلم حداقل دو هفته اکران منظم و برنامه‌ریزی شده در نظر گرفتیم که اگر فیلمی مخاطب داشت این فرصت نیز تمدید می‌شود. نکته قابل توجه این است از نظر آماری میانگین تعداد مخاطبان فیلم‌ها در این روش در مقایسه با شیوه‌ نمایشی در گذشته و در بازه‌های زمانی بلند مدت برابری می‌کند و حتی برخی فیلم‌ها به دنبال استقبال مخاطبان وارد هفته سوم و هفته های بعد می‌شوند و تعداد سالن‌های سینماهای نمایش دهنده برخی آثار (همچون فیلم ایمو) افزایش پیدا می‌کند.
طیب با اشاره به اینکه در پایان سال با بررسی روندها و شناسایی مواردی که نیاز به بازنگری دارند، به دنبال بهبود فعالیت ها خواهیم بود، افزود: بخش زیادی از علاقمندان و تماشاگران فیلم‌ها در سینمای هنر و تجربه کسانی هستند که فیلم مناسب ذائقه خود را در اکران بدنه پیدا نمی‌کنند و به دنبال مسائل جدی‌تری در فیلم‌ها علاوه بر سرگرمی صرف هستند.
* حفظ مخاطبان ثابت و شناسایی مخاطبان جدید
او افزود: هنر و تجربه قصد دارد با حفظ مخاطبان ثابت و شناسایی مخاطبان جدید آنها را ترغیب به تماشا و حمایت از سینمای پیش رو و متفکر کند. بدیهی است که در وهله اول تمایل ما به تماشای فیلم‌ها توسط مخاطبان، در سینما است. اما سایر ظرفیت‌ها و فرصت‌ها نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
او با اشاره به اینکه فیلم‌های گروه هنر و تجربه علاوه بر فرصت نمایش در سینماها، بخش زیادی از مخاطبانش را باید در خارج از سینما پیدا کند افزود: این فیلم‌ها با اکران در دانشگاه‌ها، فرهنگسراها، مراکز فرهنگی، اکران آنلاین در مناطقی که سالن سینما وجود ندارد و سایر ظرفیت‌ها باید به استقبال مخاطب برود.

طیب تصریح کرد: باید توجه داشت که این فیلم‌ها تجاری نیستند که با حضور چند چهره شاخص و هزینه‌های سنگین تبلیغات مخاطب را جذب کنند. زمانی که مخاطب با فیلم‌های این گروه سینمایی آشنا می‌شود در اصل با ذائقه جدیدی در سینما آشنا شده و به تدریج به این آثار گرایش می‌یابد.

گفت‌وگو: فائزه عباس‌پور

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است