شبکه نمایش خانگی و نیاز به قانون مدون / حرکتی که رو به رشد است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۲
در گفت‌وگو با صبا عنوان شد؛

شبکه نمایش خانگی و نیاز به قانون مدون / حرکتی که رو به رشد است

«جبار آذین» کارشناس رسانه با اشاره به حرکت رو به رشد محصولات ارائه شده در پلتفرم‌ها گفت: نیاز است تا پلتفرم‌ها قانون مدون داشته باشند تا گرفتار سلیقه شخصی مدیران نشوند.

جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، پیرامون فضای حاکم بر تولیدات پلتفرم‌ها گفت: با توجه به اینکه شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌ها مدتهاست که از قیمومیت وزارت ارشاد خارج شده‌ و به رسانه ملی (ساترا) سپرده شده است در مدیریت جدید رویکرد تازه به محصولات داده شود هر چند هنوز قانون مدون فرهنگی و حقوقی مناسب به شرایطی فرهنگی جامعه برای تولیدات شبکه نمایش خانگی تصویب نشده است.
او افزود: نبود قانون مدون در این رابطه باعث شده برخی تصمیم‌گیر‌ی‌ها در ساترا سلیقه‌ای رخ دهد ولی با این وجود تولیدات شبکه نمایش خانگی به لحاظ مضمون و محتوا حرکت تازه‌ای را نشان می‌دهد. امروز دیگر کمتر شاهد تقلید از کارهای ترکی و فیلمفارسی‌ها هستیم. کارهای این روزهای پلتفرم‌ها بیشتر معطوف به کارهایی است که در آن مسائل ایران در داخل و خارج از کشور مطرح می‌شود پس من حرکت رو به رشدی را در شبکه نمایش خانگی شاهد هستم.
این کارشناس سینما تصریح کرد: حرکت جدید و تازه پلتفرم‌ها اگر با مدیریت صحیح و هماهنگ پیگیری شود و از زیر سلطه نگاه سلیقه‌ای درآید تا هنرمندان بتواند با شرایطی بهتر کار خود را انجام دهند شاهد حضور قوی‌تر و تاثیرگذار‌تر اجتماعی و فرهنگی این تولیدات خواهیم بود.
او درباره برخی نقدها که معتقدند در سریال‌های شبکه نمایش خانگی تصویرسازی درستی از خانواده رخ نمی‌دهد، بیان کرد: در کارهایی که موضوع آن خانواده هستند دو معیار اصلی وجود دارد. ابتدا اینکه خانواده محور باشد همچنین از الگوهای اجتماعی در کارهای فرهنگی استفاده شود. این ویژگی به صورت مطلوبی در کارهای اینچنینی لحاظ نمی‌شود چون اکثراً نگاهی یک جانبه به موضوع دارند.
آذین تاکید کرد: یک جانبه‌نگری به خانواده در کارهای شبکه نمایش خانگی یا تلویزیون نیز به دو صورت رخ می‌دهد. ابتدا اینکه صرفا نگاهی تاریک و منفی به خانواده می‌شود. یعنی اکثر تصویرسازی‌ها به از هم‌گسیختگی خانواده اشاره دارند و مشکل دیگر اینکه خانواده به دور از واقعیت‌ها به‌صورت رویایی تصویر می‌شوند.
این کارشناس در انتها تاکید کرد: یک از راهکارهای برای پرداخت صحیح به موضوعات خانوادگی تکیه بر باورهای اعتقادی و ایمانی است که در آحاد جامعه وجود دارد. پرداختن به شاخصه‌های اعتقادی نیز نباید شکلی سلیقه‌ای داشته باشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500