از وعده‌های حمایتی دوره کرونا خبری نشد!/فقط نامه‌نگاری کردیم

 

علی رویین‌تن، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بانک‌زده‌ها» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینما صبا اظهار کرد: سازمان سینمایی قول داده بود تا فیلم‌هایی که در ایام کرونایی آسیب دیده بودند مورد حمایت قرار گیرند اما بعد از یک سال‌و‌نیم با نامه‌نگاری‌های که انجام دادیم هنوز خبری از کمک‌هایی که قول داده شده بود، نیست.

تهیه کننده فیلم سینمایی «بانک‌زده‌ها» در خصوص مشکلات اکران فیلمش، گفت: این اثر سینمایی در بدترین شرایط ممکن روی پرده رفت. ابتدا اینکه شرایط کرونایی نمایش فیلم را به تعویق انداخت. همچنین درست زمانی که دو هفته از اکران فیلم نگذشته بود ناآرامی‌های جامعه پیش آمد و عملاً سینما تعطیل شد وگرنه اگر شرایط مناسب بود مطمئن باشید این فیلم می‌توانست بین مخاطبان مقبولیت داشته باشد. من این فیلم را تاثیرگذار در سینمای ایران می‌دانم که شاید چند سال بعد قدر و بهای آن دانسته شود.

کارگردان فیلم سینمایی «دلشکسته» همچنین برخورد تلویزیون با آثار سینمایی را نادرست توصیف کرد و گفت: سوالی دارم که امیدوارم مسئولان سیما به آن پاسخ دهند. اگر قرار نباشد تلویزیون از محصولات فرهنگی حمایت کند پس قرار است کجا این تولیدات تبلیغ شوند؟ آیا باید کارمان را در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ کنیم؟ جدا از عدم همیاری تلویزیون باید از شهرداری نیز انتقاد داشته باشیم چون آنها نیز در بحث تبلیغات هیچ یاری به فیلم نرساندند. فیلم سینمایی «بانک‌زده‌ها» در جشنواره فیلم فجر به نمایش درنیامد. البته این امر با اصرار من انجام شد چون معتقدم به دلیل مضمونی که این کار داشت اگر فیلم در فجر روی پرده می‌رفت مطمئناً برای اکران عمومی آن با مشکل مواجه می‌شدیم. نکته دیگر اینکه این فیلم شاید اگر قرار بود در قالب غیر طنز ساخته شود کاری بسیار تلخ می‌شد، زیرا واقعیت‌هایی را بیان می‌کند که در جامعه وجود دارد و زبان طنز کمی از زهر موضوع ‌می‌کاهد.

رویین‌تن با بیان اینکه در زمان ساخت این فیلم سختی‌های بسیاری را متحمل شده‌اند، گفت: درست در اوج کرونا این فیلم جلوی دوربین رفت حتی کارگردان نیز مبتلا به این بیماری شد و ما مجبور شدیم برای مدتی که او در حال درمان است از وجود دستیارش به عنوان کارگردان بهره بریم زیرا به دلیل محدودیت بودجه نمی‌توانستیم صبر کنیم تا اردکانی (کارگردان) بهبود یابد. همچنین فوت علی‌رضا انصاریان یکی دیگر از اتفاقات تلخ برای فیلم بود که همه ما را در اندوه فرو برد.

او درباره حضور علی انصاریان در فیلم سینمایی «بانک زده‌ها» بیان کرد: این بازیگر پاکی و زلالی خاصی داشت همین موضوع باعث می‌شد نقشش را باور پذیر نشان دهد. او با تمام وجود برای فیلم زحمت کشید. آنچه در فیلم می‌بینیم گوشه‌ای از شخصیت همیشه خندان علی انصاریان است. لازم به ذکر است قرار بود در این فیلم بهمن مفید نیز بازی داشته باشد اما متاسفانه هر اندازه تلاش کردیم موقعیت برای حضور ایشان فراهم نشد. دیگر بازیگران این فیلم جز یک نقش، همگی انتخاب‌های اول کارگردان بودند. برای مثال بیژن بنفشه خواه و نسرین مقانلو بازیگرانی بودند که کارگردان روی حضور آنها تاکید ویژه داشت.

رویین‌تن تاکید کرد: جدا از بازیگران نام‌آشنای فیلم کارگردان روی حضور جوانان با استعداد از جمله الناز عبدی در کارش تاکید داشت. درباره حضور سحر قریشی نیز باید اعلام کنم که به هیچ وجه او را برای گیشه انتخاب نکردیم بلکه توانایی‌های او ما را بر این امر وا داشت. گواه این ادعا را در فیلم می‌بینیم که چگونه او دو نقش را به زیبایی بازی کرده است. درباره دیگر بازی‌ها هم اضافه کنم که اکثر هنرمندان حاضر در «بانک زده‌ها» بهترین بازی کارنامه خود را در این کار ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه قاسم زارع با یک فکر ویژه برای بازی در این فیلم انتخاب شده بود، بیان کرد: اکثر مردم تصوری که از این بازیگر دارند مثبت و ارزشی است برای همین ما روی این پس زمینه حساب کردیم تا در نقطه پایانی با تغییر شخصیت زارع، بیننده دچار شوکه شود. این اتفاق خوبی بود که به نظرم بر جذابیت کار افزود.