نمایش متفاوت رکورددار جوان‌ترین برگزیده و مسن‌ترین شرکت‌کننده تئاتر فجر!

به گزارش صبا، رضا صابری، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر است. این هنرمند از دهه پنجاه خورشیدی به بعد در عرصه تئاتر ایران حضوری چشمگیر داشته است. همچنین اولین حضور صابری در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دور دوم برگزاری این رویداد بزرگ هنری بازمی‌گردد.

«خانات»، «مظلوم پنجم»، «شنا در آتش»، «دریاچه قو»، «پشت دیوار قدیمی کشتارگاه»، «لونه شغال» و «خون رقصه» تنها بخشی از آثاری است که به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری در مقابل دیدگان مخاطبان تئاتر روی صحنه جان گرفته است.

او در سال 1382 موفق به دریافت گواهی‌نامه درجه‌یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

صابری رکورد جوان‌ترین برگزیده تئاتر بین‌المللی تئاتر فجر و مسن‌ترین شرکت‌کننده چهلمین دوره این رویداد هنری هم را به نام خود ثبت کرده است.

نمایش «ایرانیان» تازه‌ترین اثر رضا صابری است که در بخش بین‌الملل چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برابر با چهارم و پنجم بهمن‌ماه ساعت 20 در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

این هنرمند پرسابقه درباره نمایش «ایرانیان» می‌گوید: «نمایش «ایرانیان» تفاوت بسیاری با سایر آثاری که تاکنون کارگردانی کرده‌ام، دارد.»

او ادامه می‌دهد: «من در این اثر ایده‌ای دینی را که مردم با آن آشنا هستند، دستمایه نگارش نمایشنامه قرار داده‌ام.»

بازیگران فیلم‌هایی چون «گل سرخ»، «تولدی دیگر» و «فصل ممنوعه» می‌افزاید: «از آنجا که در تئاتر می‌توان هر پدیده و اتفاقی را از زوایای مختلف دید، من هم با نگاهی نو به زندگی حضرت امام رضا (ع) به نگارش این نمایشنامه پرداختم. در این اثر اتفاقاتی که در مسیر سفر امام هشتم از مدینه به خراسان برای‌شان پیش می‌آید به تصویر کشیده می‌شود.»

رضا صابری با اشاره به تعدد حوادث تاریخی که در این سفر رخ می‌دهد، می‌گوید: «پرداختن به حجم وسیع حوادث این برهه از تاریخ برای یک نمایش صحنه‌ای کار سختی بود اما من با کدنویسی فرازهای مهم، این حادثه را برای اجرا روی صحنه به نگارش درآوردم.»

کارگردان نمایش «ایرانیان» ادامه می‌دهد: «هر نمایشی زبان خودش را می‌طلبد و نمایش‌های تاریخی و بالأخص آثاری که مضمون دینی دارند، به ادبیات خاصی نیاز دارند. من سعی کرده‌ام تا نمایش «ایرانیان» هم مورد فهم زمانه امروز باشد و هم سبقه تاریخی اثر را به تماشاگر منتقل کند. در واقع زبان این نمایش ترکیبی از ادبیات محاوره و ادبیات کهن ماست؛ کاری که پیش‌ازاین نیز در آثار دیگرم تجربه کرده بودم.»

این هنرمند پیشکسوت تئاتر با اشاره به حضور نسل جدید در عرصه تئاتر و رقابت در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، می‌افزاید: «طبیعی است که نسل تئاتر در حال جابه‌جایی است و نسل جدید تئاتر از راه رسیده است اما این نسل برای پرداختن به تئاتر نیاز به انگیزه دارند. متأسفانه انگیزه آن‌ها برای کار در عرصه این هنر کمرنگ است.»

رضا صابری در پایان می‌گوید: «با هجمه رسانه‌های مجازی و آثار ماهواره‌ای اینکه بتوان انگیزه‌ای ناب و خاص را که متعلق به جوهره ایرانی باشد، در رگ‌های نسل جدید جریان داد، کار سختی است؛ اما غیرممکن نیست. در این زمانه هم می‌توان کاری کرد که ادبیات ایرانی در آثار نمایشی جایگاه ویژه‌ خود را داشته باشد.»

تازه‌ترین تجربه کارگردان پیشکسوت تئاتر و به‌تعبیری تاریخ شفاهی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تصویرگری روایت حقایق پنهان از کشتار زنان و کودکان علوی به دست هارون خلیفه عباسی تا به قدرت رسیدن پسرش مأمون عباسی است. این نمایش به دستور سفر اجباری حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) از مدینه به خراسان می‌پردازد. سفری عجیب و تأثیرگذار که فرجامش با نقش و جایگاه ویژه ایرانیان نابودی دسیسه‌های مأمون و یارانش است.

منبع: ایران تئاتر- نگار امیری