عیار بین‌المللی جشنواره پژواک | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۸

عیار بین‌المللی جشنواره پژواک

برگزیده نخستین جشنواره پژواک گفت: این رویداد از فراخوان تا اختتامیه دارای برنامه‌ریزی منسجم و دقیق است، به ویژه این جشنواره که در دوره نخست، درعیار جشنواره‌های بین‌المللی برگزار شد.

 به گزارش صبا، «جلال قربانی» از استان لرستان که با اثر «مال کنون» در بخش گردشگری برگزیده نخستین جشنواره پژواک شد، با اشاره به ویژگی‌های این اثر می‌گوید: مستند رادیویی مال کنون روایت کوچ مردمان لر بختیاری شهرستان الیگودرز در استان لرستان است که کوچ بهاره آن‌ها از گرمسیر به سردسیر را روایت می‌کند. این سفر حدود ۴۰ شبانه‌روز به طول انجامید و سختی‌های ویژه خودش را داشت. مستند مال کنون داستان لحظه به لحظه این کوچ است که به صورت کاملا سنتی صورت می‌گیرد. کوچ بخش سختی از زندگی عشایر لرستان که با مخاطرات فراوانی همراه است و گاه جان عشایر کوچ را به خطر می اندازد، اما کوچ بخشی از جریان زندگی عشایر است.

٭٭ بهترین تدبیر در ساخت مستند رادیویی

وی افزود: دوست دارم در این دوره از جشنواره پژواک شرکت کنم و یک طرحی در حال آماده‌سازی به نام «حاجی باریک آو» دارم.

قربانی معتقد است: بهترین تدبیر در ساخت مستند رادیویی رعایت اصول مستند سازی رادیویی است، البته انتخاب سوژه بکر، زیبا و پردازش هنرمندانه آن نیز حائز اهمیت است.

٭٭فضای رقابتی سبب ارائه بهترین برنامه‌ها می‌شود

وی با تاکید بر اینکه جشنواره‌ها محل ظهور و بروز ایده‌ها و تفکرات ناب هستند، گفت: جشنواره‌های رادیویی محل ظهور و بروز طرح‌ها، ایده‌های نوین و بسیار بر ارتقای سطح برنامه سازی تاثیرگزار است. فضای رقابتی باعث می‌شود تا برنامه‌سازان در صدد ارائه بهترین برنامه‌هایشان باشند که این امر باعث ارتقاء کیفی برنامه‌ها خواهد شد. حقیقتا نوع نگاه به جشنواره‌‌ها به ویژه در جشنواره پژواک دچار تغییر اساسی و مثبت شده است. جشنواره پژواک از فراخوان تا اختتامیه دارای برنامه‌ریزی منسجم و دقیق است، به ویژه این جشنواره که درعیار جشنواره‌های بین‌المللی برگزار شد.

برگزیده جشنواره پژواک در پاسخ به این سوال که جشنواره‌ها چه تاثیری برهم‌افزایی‌ها و افزایش همگرایی میان مدیران، برنامه‌سازان و مخاطبان دارد؟ گفت: این جشنواره باعث نزدیکی گروه صف (برنامه‌سازان) با گروه ستاد (مدیران) می‌شود که اتفاق خوبی است، اما می‌تواند شکل بهتری داشته باشد. ارتباط مستمر در طول سال، برگزاری کلاس‌های عملی، جلسات دیدار و گفتگو بین برنامه‌سازان‌ و مدیران می‌تواند به این مهم کمک کند.

٭٭قالب جذاب و بیان مناسب، باعث جذب مخاطب می‌شود

وی با بیان ناگفته‌هایی از دنیای مستندسازی می‌افزاید: مستند رادیویی ناگفته‌هایی در قالب مستندهای رادیویی بیان می‌شود و به دلیل برخورداری از قالب جذاب و بیان مناسب، موجب جذب مخاطب و تاثیرگذاری بیشتر است. مستندهای رادیویی از پرشنونده‌ترین برنامه‌های رادیویی است که باعث همراهی شنونده با رادیو می‌شود.

برگزیده برتر جشنواره پژواک با بیان راهکارهایی برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو تصریح کرد: آموزش در همه حوزه‌ها باعث پیشرفت می‌شود. برگزاری کلاس‌های تئوری با حضور برگزیدگان، داوران و اساتید حوزه مستندسازی می‌تواند باعث رشد و تعالی مستند سازی رادیویی شود. کلاس‌های عملی فصلی بسیار موثر است و علاوه بر این؛ حمایت‌های مالی از طرح‌ها و ایده‌های نو می‌تواند راهگشا باشد.

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این جشنواره قرار است با شعار «صدای واقعیت، پژواک حقیقت» کار خود را آغاز کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است