انتقاد «علی قوی‌تن» از بی‌توجهی رسانه‌ها به دریافت جایزه بهترین کارگردانی جشنواره داکا | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۳
در گفت‌وگو با صبا عنوان شد؛

انتقاد «علی قوی‌تن» از بی‌توجهی رسانه‌ها به دریافت جایزه بهترین کارگردانی جشنواره داکا

«علی قوی‌تن» که به تازگی برای فیلم «زندگی و زندگی» در بخش آسیای بیست و یکمین فستیوال فیلم داکا 2023 [که از 12 تا 22 ژانویه برگزار شد] جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرده است، از بی‌توجهی رسانه‌های داخلی در انعکاس خبر دریافت این جایزه انتقاد کرد.

علی قوی‌تن نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «زندگی و زندگی» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا گفت: در طول برگزاری فستیوال داکا استقبال خوبی داشتیم و رسانه‌هایشان از مطبوعات تا تلویزیون مرتب مصاحبه‌های ما را پخش می‌کردند و نیز کسانی که فیلم را دیده بودند از من تشکر می‌کردند، حتی چند نفر از داوران بعد از اختتامیه گفتند به‌خوبی مشخص است که ساختن این فیلم سخت و زمان‌بر بوده، و نیز از تکنیک آن سخن گفتند. در جشنواره داکا فیلم‌های کشورهای مختلف را دیدم. آثاری که بسیار خوب بودند و واقعا انتظار نداشتم که جایزه بهترین کارگردانی را به من بدهند.

او با بیان اینکه فستیوال داکا یکی از جشنواره های معتبر آسیایی است و هر سال پیشرفت می‌کند و با کیفیت‌تر برگزار می‌شود ادامه داد: من سال ۲۰۱۸ برای فیلم «پل سفید» در بخش کودک و نوجوان جایزه بهترین فیلم را از داکا گرفتم.

قوی‌تن در پاسخ به این پرسش که از دیدگاه جهانی فیلم‌تان چه معیارهایی برای دریافت جایزه داشت، توضیح داد: معتقدم من سینمای واقع گرایانه و خیلی ساده را دنبال می‌کنم و در آثارم به مسائل اجتماعی و انسانی می‌پردازم. همین رویکرد برای محافل جهانی دارای اهمیت است.
این کارگردان درباره اکران عمومی فیلم زندگی و زندگی  در ایران گفت: من به اکران عمومی داخلی فیلم‌هایم فکر نمی‌کنم و معتقدم فیلم‌هایم مانند سفیری هستند که از ایران‌ در فستیوال‌های دیگر کشورها نمایش داده می‌شود. احساس می‌کنم به فیلم‌هایم در دیگر کشورها بیشتر توجه می‌کنند و بیشتر از نوع فیلمسازی من استقبال می‌شود. حدود ۱۰ سال است که فیلم‌هایم در جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشده‌اند اما در این مدت فیلم‌هایی که ساخته‌ام در بیش از ۵۰ فستیوال دنیا حضور داشته‌اند و تا کنون ۶ جایزه بین‌المللی دریافت کرده‌ام. البته جایزه برایم آنچنان مهم نیست و همین اکران‌ها برای مردم دنیا برایم اهمیت بیشتری دارد.
وی اضافه کرد: در ایران سینماها درست مدیریت نمی‌شود و فضای اکران‌ها استراتژیک درست و علمی نیست، به همین دلیل فیلم‌سازان مستقلی چون من آسیب جدی می‌بینند.
قوی ‌تن ضمن گله از اهالی رسانه بخصوص خبرنگاران گفت: از آنها انتظار دارم که وقتی خبری را از زبان دیگری می‌شنوند حداقل برای صدق و صحت خبر تماس بگیرند و بدون اطلاع صاحب فیلم در خبرگزاری‌ها کپی پیست نکنند. دو روز پیش خبری متتشر شده بود که در آن خیلی ناشیانه نوشته بودند فلان فیلم، بهترین فیلم داکا شد و بعد زیر خبر آورده شده بود قوی‌تن بهترین کارگردانی بخش آسیا شد و …در حالی که هیچ‌کدام از صاحبان آن فیلم در فستیوال داکا نبودند و نمی‌دانند که بهترین فیلم داکا نداریم، فستیوال داکا تشکیل شده از بخش آسیا، بخش فیلمسازان زن، بخش کودک و نوجوان،  بخش پانوراما، که بخش آسیا مهم ترینش است چرا که جایزه آن همراه با حمایت مالی است و دیگر بخش‌ها مهمان هستند. حالا چرا صاحبان این فیلم اصرار داشتند که خبر فیلم من را بدون اجازه زیر خبر خودشان درج کنند، عجیب است. آیا می‌خواستند بگویند جایزه ما بهتر از جایزه فیلم زندگی و زندگی است و یا می‌خواستند بگویند پوران درخشنده جزو داورانی که به فیلم ما نظر دادند نبوده؟ من کاری به این ندارم کسی بگوید من جایزه دنیا را گرفته‌ام، من می‌گویم وقتی خبر از فیلم خودتان می‌دهید چرا از فیلم دیگری می‌گویید؟ خبرنگاران اختیار دارند که خودشان از سایت جشنواره مورد نظر با عکس و موثق، خبر را در مورد فیلم‌های دیگران اطلاع‌رسانی کنند و ما هم ممنون می‌شویم.

گفت‌وگو: مریم ضیغمی محمدی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است