ملاقات تمام رخ با داعش | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۳
درباره سریال‌هایی که واقعیت گروهک تکفیری را افشا می‌کنند

ملاقات تمام رخ با داعش

استقبال از «تمام رخ» تاکید دوباره‌ای است تا تلویزیون همچنان به سوژه های استراتژیک بپردازد و در قالب آثار سرگرم کننده، حرف‌های مهم را بیان کند.

به گزارش صبا، یکی از مهم‌ترین مسائل منطقه در یک دهه اخیر، ظهور و بروز گروهک تکفیری داعش است. این گروهک با تفکرات سلفی افراطی و تروریستی در عراق و سوریه شکل گرفت و تبدیل به تهدیدی جدی برای کشورهای منطقه و حتی جهان شد. طی این سال‌ها مستندهای مختلفی با هدف تشریح اهداف شوم داعش ساخته شدند و فیلم‌هایی مثل «به وقت شام» سراغ این گروهک رفتند. این اتفاق در سریال‌سازی هم رخ داده است که «تمام رخ» جدیدترین تلاش در این زمینه محسوب می‌شود. استقبال از «تمام رخ» تاکید دوباره‌ای است تا تلویزیون می‌تواند به شکل اثربخش، به سوژه‌های استراتژیک بپردازد و در قالب آثار سرگرم کننده، حرف‌های مهم را بیان کند.

تمام رخ/ ۱۴۰۱

سریال تلویزیونی «تمام رخ» داستان دسیسه سرویس های جاسوسی خارجی با هدف به دام انداختن نخبه های ایرانی و تلاش نیروهای اطلاعاتی برای خنثی کردن نقشه‌های آن‌ها است. در این مسیر، اشاره ای روشن به داعش هم می شود و وجهی تازه از این گروهک را پیش چشم مخاطب قرار می دهد. طرح موضوعاتی چون استفاده برخی کشورهای به ظاهر صلح طلب مثل آلمان از داعش، رویکرد متفاوتی است که «تمام رخ» به آن پرداخته. در سریال به این مساله اشاره می شود که آمریکا و اروپایی ها برخلاف ادعای خود، از قدرت داعش در منطقه خشنود هستند و آن ها را نردبان تحقق اهداف خود می کنند. «تمام رخ» به کارگردانی محمود معظمی و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری، حرف های کلان و استراتژیک خود را در دل یک سریال جذاب خانوادگی – امنیتی می زند. با این فرمول، مخاطب جذب سریال می شود و به مرور پی به لایه های زیرین قصه می برد.

سقوط/ ۱۴۰۱

بتازگی پای داعش به شبکه خانگی هم باز شده است؛ با سریال «سقوط» به کارگردانی سجاد پهلوان زاده و تهیه کنندگی محمدرضا منصوری. این سریال در قسمت اول حکایت دلدادگی زن و شوهری جوان (ژاکان و آیسان) را به تصویر کشید و در قسمت دوم ماجرای جذب ژاکان به گروهک داعش را محور قرار داد. حالا او کشته شده است و قصه به تلاش ماموران امنیتی برای نجات زن ایرانی اختصاص یافته. دوربین «سقوط» در میان داعشی ها رفته و از نمای نزدیک منش آن ها را به تصویر کشیده است. این سریال می خواهد سبعیت داعش و انحراف آن ها به همراه مجاهدت ماموران امنیتی ایرانی را برجسته کند. چنین رویکردی قابل احترام است ولی اگر سراغ ریشه ها می رفت و چگونگی نفوذ اندیشه های خطرناک آن ها را مورد واکاوی قرار می داد، اثرش دوچندان می شد. شاید این اتفاق در قسمت های بعد رخ بدهد.

خانه امن/ ۱۳۹۹

«خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری دیگر سریال تلویزیونی است که داعش را محور بخشی از روایت خود قرار داده. این سریال چند داستان خانوادگی، اجتماعی و امنیتی (عملیات ضد تروریستی و مبارزه با مفاسد اقتصادی) را پیش می برد و در این راه به تفکر التقاطی داعش و نقشه های آن ها برای ناامنی ایران پرداخت. در سریال بوضوح این مساله تبیین شد که داعش محصول آمریکا و اسرائیل برای رسیدن به اهداف خاص خود در خاورمیانه است و حتی به طرح جو بایدن برای نامن کردن خانه امن ایرانی ها اشاره شد. مجاهدت شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان مبارزه با داعش و نیز دستاویز بودن این گروهک از سوی آمریکا و اسرائیل، موضوعات مهم دیگری بودند که در داستان به آن ها پرداخته شد. «خانه امن» همچنین خطر نفوذ داعش میان جوان های ایرانی را گوشزد کرد و یک کاراکتر فریب خورده را به عنوان نمونه ای عینی در داستان قرار داد. سریال همچنین راوی تلاش داعش برای انجام عملیات تروریستی در ایران و جان فشانی نیروهای اطلاعاتی کشورمان برای مقابله با آن ها بود.

پایتخت/ ۱۳۹۷

فصل پنجم «پایتخت» با سرمایه گذاری سازمان اوج به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری ساخته شد. سریال دارای دو بخش کلی بود: ابتدا نقی و خانواده اش سرخوشانه در ایران و ترکیه مشغول زندگی بودند. در ادامه آن ها راه را گم می کنند و گرفتار داعشی ها می شوند. «پایتخت» با بهره گیری از جذابیت های کمدی توانست مخاطب را با خود همراه سازد و در نهایت آن ها را به تماشای شمایل مخوف داعشی ها دعوت کند. این سریال کاری به ریشه های شکل گیری گروهک تکفیری نداشت و بیش از همه بر یک «خطر» تاکید داشت. حرف «پایتخت» این بود که اگر داعش به ایران نفوذ کند چه اتفاق شومی رخ می دهد. در عین حال این اطمینان خاطر را به مخاطب داد که نیروهای امنیتی و مدافعان حرم، حواس شان هست.

سریال بعدی با چه رویکردی سراغ ابعاد داعش خواهد رفت؟

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/299/513/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/683/755/500
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500