حمایت ساترا از تولیدات بومی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۴
در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» مطرح شد؛

حمایت ساترا از تولیدات بومی

سردبیر ماهنامه خبری تحلیلی کُد با تاکید بر پیشینه تاریخی بلند و قهرمانان مذهبی کشور گفت: آن‌طور که باید به این موضوع پرداخته نشده و ظرفیت‌های خوبی بلا استفاده مانده است اما در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی رویکرد بسیار مثبت و تسهیل‌گرایانه‌ای نسبت به تولیدات بومی وجود دارد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)؛ برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی رقیه‌زهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «وضعیت تولید» و با فاطمه فراهانی مدیر توسعه کسب‌و کار پلتفرم دیجیتون و دکتر محمدرضا محمدی سردبیر ماهنامه خبری تحلیلی کُد از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

فاطمه فراهانی درابتدای این برنامه درباره رسانه «دیجیتون» گفت: ما رسانه «دیجیتون» را از سال ۹۵ راه‌اندازی کردیم. اولین کار تولیدی ما یک سریال عروسکی ۶۰ قسمتی بود؛ بعد از آن به ساخت انیمیشن روی آوردیم.

وی در ادامه درخصوص انتخاب سوژه گفت: اولین چیزی که در این حوزه ضروری است، توجه به ذائقه مخاطب است. ابتدا باید ذائقه مخاطب را پیش رو گذاشت و براساس آن تولید محتوا کرد. هرچند یکسری پارامترها براساس فرهنگ و قوانین کشور وجود دارد که باید آن را رعایت کرد. اما نکته جالب توجهی که وجود دارد این است که کار کودک یک پایه یکسان در جهان دارد. ما برای شناخت بهتر ذائقه مخاطب تلاش کردیم، محتواهای دیگر را بررسی کردیم تا بفهمیم که کاربران کدام محتوا را می‌پسندند و به آن توجه نشان می‌دهند.

محمدرضا محمدی در ادامه برنامه با تاکید براینکه حوزه کودک پیچیدگی‌های خاصی دارد، بیان کرد: باید بپذیریم که تولید در این حوزه کار پردردسری است. از طرفی برای کشوری مثل ایران با پیشینه تاریخی بلند و قهرمانان مذهبی، تولیدات خوبی می‌توان داشت؛ هر چند آن‌طور که باید به این موضوع پرداخته نشده است و ظرفیت‌های خوبی بلااستفاده مانده است.

وی افزود: من معتقدم پلتفرم‌ها می‌توانند طی یک برنامه بلند مدت، مسیری را ترسیم کنند و به سمتی بروند که حداقل سالانه دو محصول بومی فاخر با محوریت قهرمانان ملی و مذهبی تولید کنند. به هر حال ذائقه در کشور ما متنوع است و می‌توان آن را یک فرصت تلقی کرد. هر چند تنوع زیادی در تولیدات و تکنولوژی غربی وجود دارد که باعث می‌شود برخی از آن‌ها جذابیت‌های بصری زیادی داشته باشند.

فراهانی درباره کیفیت و توجه به مولفه‌های مختلف محتوا در پلتفرم دیجیتون توضیح داد: بحث مناسب‌سازی برای ما اولویت است. در حوزه دوبله ما یک تیم داخلی و یک تیم خارجی داریم. تیم داخلی براساس پارامترها محتوایی را انتخاب می‌کند و بعد از آن تیم‌های بیرونی ما کار دوبله را انجام می‌دهند. بعد از ترجمه محتوا چک می‌شود تا الفاظی که داخل ترجمه استفاده شده، الفاظ مناسبی برای بچه‌ها باشد. صداگذاری‌ها انجام می‌شود و درنهایت مجدد چک می‌شوند تا اگر نکته‌ای بود رفع شود. در کنار این موارد ما یک‌سری خط قرمز‌ها در پلتفرم خودمان داریم؛ مثلا در پلتفرم ما محتوایی را پیدا نمی‌کنید که در آن خشونت یا قطره خون باشد.

سردبیر نشریه کد در ادامه سخنان مدیر توسعه کسب و کار دیجیتون گفت: رویکرد  بسیار مثبت و تسهیل‌گرایانه‌ای نسبت به تولیدات بومی در ساترا وجود دارد. اینکه تولیدات کمتر هستند منحصرا تولیدکنندگان را هدف قرار می‌دهد. تسهیل‌گری در حوزه تولیدات بومی در کشور ما توسط ساترا بسیار بیشتر از تولیدات غربی است. تمام تلاش ما این بوده است که از تولیدات بومی حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه کودک، حوزه بسیار حساسی است بنابراین بایستی رویکردهایی که نسبت به تولیدات فضای مجازی برای کودکان درنظر گرفته می‌شود متفاوت باشد. این موضوعی است که در جهان به عنوان یک دغدغه مطرح شده است. من از طرف ساترا تضمین می‌دهم که قطع به یقین رویکرد ساترا درمورد تولیدات کودک مثبت و تسهیل‌گرایانه است و کاملا از پلتفرم‌هایی که تلاش کنند معیارهای ایرانی-اسلامی ما را برجسته کنند، حمایت کنیم.

فراهانی در پایان برنامه عنوان کرد: بازار کودک، بازار وسیعی است؛ به‌ویژه در این دوران که آینده کودکان برای والدین اهمیت زیادی پیدا کرده است، به همین دلیل این فضا قابل رشد است. اما از نظر محتوایی کارهای بسیار کمی تولید شده است. در فضای فیزیکی هم مانند اسباب‌بازی‌ها ظرفیت‌های زیادی وجود دارد. شاید بتوان گفت فقط ۱۰ درصد در بازار دیجیتال حوزه کودک کار شده است. باید وقت و انرژی گذاشت تا اتفاقات خوبی برای این حوزه بیفتد. طبیعتا باید برای آن برنامه‌ریزی شود و اقداماتی صورت بگیرد که نتایج خوبی را به‌همراه داشته باشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است