صحنه تئاترفجر۴۱ سرسبز بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۰
صبا گزارش می‌دهد؛

صحنه تئاترفجر۴۱ سرسبز بود

جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر در حالی روزهای پرشورش را پشت سر گذاشت که با وجود اوج‌ها و فرودها، همچنان به عنوان محفلی برای معرفی استعدادها از سراسر کشور و پیونددهنده علاقه‌مندان هنرهای نمایشی به صحنه تئاتر دارای جایگاهی ویژه است.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر شب گذشته یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ با معرفی برگزیدگان خود در تالار وحدت به کار خود پایان داد. این دوره از جشنواره با وجود برخی حواشی، کار خود را با ۲۳۲ اجرا در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و بین‌الملل پر قدرت پیش برد و تنوع ژانر، استقبال از گروه‌های استانی و بین‌المللی بر روند چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر و آثاری که در مدتی محدود و ناکافی آماده شده بودند، التیام بخشید و مخاطبان پروپاقرص هنرهای نمایشی به استقبال خود از آثار حضور یافته در این جشنواره ادامه دادند.

آثار بخش بین‌الملل نیز در استقبال مخاطبان بی تاثیر نبود چرا که مخاطبان اصلی تئاتر می‌دانستند که هر اجرا را فقط برای یک بار در مدتی محدود خواهند دید و با تنوع فرمت اجرایی و محتوا مواجه خواهند شد.

همچنین در بخش صحنه‌ای و خیابانی نیز حضور استعدادهای جوان و نو مانند ستاره‌ای در آسمان صاف چشمک می زد اما در برخی موارد توقع بیشتری از آثار راه یافته به بخش رقابتی می‌رفت و برخی از آثار در خور شان جشنواره تئاتر فجر و استانداردهای هرساله آن نبود.از دیدگاه برخی منتقدین نمایش های «هملت» به کارگردانی آرایرناجاکیان و «لیزای بیچاره» نوشته کارامزین به کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه و «طلقه‌ الرحمه» نمایش بی کلام و همراه با رقص محمد مؤید از کشور عراق در جایگاهی بالاتر قرار گرفتند و البته با استقبال مخاطب روبه رو شدند. در بخش صحنه‌ای نیز  «مکبث‌زار»، «ایرانیان»، «داستان اسف انگیز…»، «جن گیری آنه میشل» مورد توجه مخاطبان واقع شد.

ترکیب متفاوت هیات داوران تئاتر خیابانی در این دوره مورد تحلیل قرار گرفت. در این بخش آثاری چون نمایش های «یک کروموزوم بیشتر» و  «نمایش های کربلای آب» ،  «خان طلا» و  «مرغ همسایه غاز نیست» مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند.

«خواب‌هایم سراغ تو را می گیرند»، «لیدر»، «آسمان پا به ماه»، «اسب قاتلین»،  «پهلوان قلیچ»،  «لومییر»، «موکت بر»، «خاکستری»، «آکنی تاژ» و «الهه سنگ» نیز به شدت پیشنهاد می شد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری کوروش زارعی از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد.

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است