ترین‌های اسکاری کدامند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۲

ترین‌های اسکاری کدامند؟

در بین کسانی که در مراسم سالانه اسکار نامزد دریافت جایزه می‌شوند، برخی فیلم‌ها و هنرمندان توانسته‌اند بیشترین تعداد اسکار را به خانه ببرند.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، با وجود آنکه هر سال تعداد زیادی فیلم و هنرمند نامزد دریافت جوایز می‌شوند، اما همیشه شانس یار آنها نیست.

با این وجود، در تاریخ نود و چهار ساله این مراسم می‌توان نام‌ها و فیلمهایی را دید که بعد از نامزدی مجسمه طلایی اسکار را در دست گرفته و با خود به خانه برده‌اند. به اعتراف دوست و دشمن، تعداد این فیلم‌ها و افراد چندان زیاد نیست و حتی به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

جوایز آکادمی که با نام مختصر اسکار شناخته می‌شود، معمولا چندان دست و دل بازی زیادی از خود نشان نمی‌دهد و ظاهرا ترجیحش این است که مجسمه‌ها را هر سال بین تعداد بیشتری تقسیم کند و از تجمع آن در دست افرادی خاص پرهیز کند.

رسانه‌های گروهی (و اخیرا شبکه‌های اجتماعی که اهمیتی در حد رسانه‌های رسمی پیدا کرده‌اند) که همیشه مشتاق بازی با نام‌ها و تعداد نام‌هایی بوده‌اند که بیشترین اسکارها را از آن خود کرده‌اند، با نزدیک شدن مراسم اسکار به سراغ این موضوع رفته‌اند که کدام فیلم‌ها و کدام هنرمندان موفق به دریافت تعداد بیشتری جایزه اسکار شده‌اند.

فیلم:

در تاریخ پرفراز و نشیب مراسم اسکار فقط سه فیلم توانسته‌اند بیشترین تعداد جوایز اسکار از آن خود کنند. نکته جالب این که هر سه فیلم توانسته‌اند این موفقیت کلان را با دریافت یازده مجسمه اسکار جشن بگیرند و نمی‌توان آنها را شماره بندی کرد.

این فیلمها عبارتند از: «بن هور» محصول سال ۱۹۵۹٫ این درام تاریخی مذهبی پرهزینه با بازی چارلتون هستن، نامزد دریافت دوازده جایزه بود. گرچه خود هستن نتوانست اسکاری دریافت کند، اما خود فیلم جوایز اصلی هم چون بهترین فیلم سال و بهترین کارگردان (برای ویلیام وایلر) را کسب کرد.

«تایتانیک» جیمز کامرون در سال ۱۹۹۷ توانست موفقیت عظیم بن هور را بعد از چند دهه تکرار کند. البته این درام تاریخی دلهره آور که در زمان اکران عمومی تمام رکوردهای فروش را در جدول گیشه نمایش شکست و تا مدتها لقب پرفروش ترین فیلم کل تاریخ سینما را به خود اختصاص داده بود، در چهارده رشته نامزد دریافت اسکار شده بود.

تنها چند سال بعد از این موفقیت، «ارباب حلقه‌ها» (۲۰۰۳) از راه رسید تا در کنار دو فیلم دیگر بیشترین تعداد جوایز اسکار را از آن خود کند. این درام تاریخی قرون وسطایی در یازده رشته نامزد اسکار شد که توانست تمامی آنها را از آن خود کند و از این نظر، یک شگفتی تازه بیافریند و نام خود را به عنوان تنها فیلم تاریخ سینما و مراسم اسکار ثبت کند که هیچ جایزه‌ای را در رشته‌هایی که نامزد شده بود، از دست نداد.

بازیگر:

نام کاترین هپبورن با چهار جایزه اسکار در راس این فهرست می‌درخشد و جالب این که او هر چهار اسکار را به عنوان بهترین بازیگر زن نقش اصلی گرفت. اعضای آکادمی این جوایز را برای فیلمهای «صبح افتخار» (۱۹۳۴)، «حدس بزن چه کسی برای شام می آید» (۱۹۶۸)، «شیر در زمستان» (۱۹۶۹) و «روی برکه طلایی» (۱۹۸۲) به این هنرمند کلاسیک دادند.

در ردیف بعدی نام جک نیکلسن، دانیل دی لوئیس و والتر برنان دیده می‌شود که هر یک با سه اسکار به این موقعیت رسیدند. نیکلسن برای «دیوانه ای از قفس پرید» (۱۹۷۶) و «as good as it gets» (۱۹۹۸) اسکار بهترین بازیگر مرد را گرفت و «دوران مهرورزی» (۱۹۸۴) او را صاحب اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل کرد.

دی لوئیس برای سه فیلم «پای چپ من»، «خون به پا خواهد شد» و «لینکلن» محصول سالهای ۱۹۹۰، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ توانست اسکار بهترین بازیگر مرد را با خود به خانه ببرد.

والتر برنان برعکس دو همکار دیگرش هر سه جایزه اسکارش را طی چند سال پشت سر هم و برای ایفای نقش مکمل در فیلم‌های «بیا و بگیرش» (۱۹۳۶)، «کنتاکی» (۱۹۳۸) و «وسترنر» (۱۹۴۰) گرفت.

مریل استریپ دومین بازیگر زنی است که توانسته با سه اسکار، نام خود را وارد فهرست بیشترین دریافت کنندگان جایزه اسکار کند. او سال ۱۹۷۹ برای «کریمر علیه کریمر» اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را گرفت و دوبار برای «انتخاب سوفی» (۱۹۸۲) و «بانوی آهنین» (۲۰۱۱) موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد.

اما باید از یک نام مهم دیگر هم اسم برد که اگر چه در رشته های اصلی و مهم اسکار نیست، به عنوان یک فرد توانسته تعداد زیادی جایزه را از آن خود کند که اتفاقا بیشترین تعداد مجسمه‌های طلایی این مراسم را به خود اختصاص داده است. او والت دیزنی تهیه کننده معروف و موسس کمپانی قدیمی والت دیزنی است که در مجموع توانست بیست و دو بار این جایزه را برای محصولاتی که تولید کرده بود، دریافت کند. جالب این که این بیست و دو اسکار حاصل پنجاه و نه بار نامزدی در مراسم اسکار است! در عین حال او توانست چهار بار دیگر هم جایزه اسکار را در بخش های غیررقابتی بگیرد که با احتساب آنها، تعداد اسکارهایش به بیست و شش تا می‌رسد.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است