فیلم «یادگار جنوب» | ساختار شبکه‌ای و یک حضور مرموز | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۶
یادداشت | جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

فیلم «یادگار جنوب» | ساختار شبکه‌ای و یک حضور مرموز

بسیاری از مخاطبان در راهروی خروجی فیلم را با یکدیگر دوره می‌کردند تا بتوانند نقش صابر ابر را پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار سینما صبا فیلم «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری در دومین روز از اکران‌های جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. یادگار جنوب با پیرنگ حسرت و انتقام سعی در ایجاد فضایی ملتهب و جذاب داشت. در این حین نکته قابل توجه و پرسش‌برانگیز یادگار جنوب حضور صابر ابر بود. 

بسیاری از مخاطبان در راهروی خروجی فیلم را با یکدیگر دوره می‌کردند تا بتوانند نقش صابر ابر را پیدا کنند. بیش از غور و دقت بر این مسئله شایسته است، به اثر مشترک دوماری و پورامیری توجه داشته باشیم. این دو کارگردان با بهره‌مندی از ساختارهای شبکه‌ای سعی داشتند چندین خره‌روایت را به یکدیگر متصل کرده تا سرانجام در مقطعی تمام سوال‌های شکل‌گرفته برای مخاطب را پاسخ دهند. رویکرد آن‌ها به شکلی خودکار به خود ضربه می‌زند. چرا که در چنین ساختاری کنش نقش اصلی را بازی می‌کند نه دیالوگ! به همین سبب تعدادی از خرده‌روایت‌های به کار رفته در پلات فیلم «یادگار جنوب» هدر می‌رود و فیلم در سطح بیرون پلات می‌ماند.

و اما صابر ابر؛ گریم سنگین و متفاوت صابر ابر با تغییر صدای خودش درآمیخته شده و به اصطلاح مخاطب را گول می‌زند. اما حضور او در همین چند نکته خلاصه نمی‌شود. صابر ابر با نفس‌های سنگین ریزکنش‌های دلبرانه و تیکه‌کلام‌ مختص به کاراکترش تیپاژی منحصر به فرد را خلق می‌کند و به نمونه‌های خارجی سینمای هالیوود چنگ می‌اندازد. نمونه‌های لَوندی که تام کروز و متیو مک‌کانهی پیش از این بازی کرده بودند. صابر ابر کوتاه اما با کیفیت از بخش‌های جذاب فیلم «یادگار جنوب» بود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است