سینمای مستند ما سینمای فقیری است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۸
کارگردان مستند سینمایی «غیرمسکونی»

سینمای مستند ما سینمای فقیری است

متأسفانه سینمای مستند در ایران سینمای فقیری است. ما حدود چهارصد میلیون تومان در مجموع هزینه کرده ایم

به گزارش صبا، مسعود زارعیان، کارگردان، پژوهشگر و تدوینگر سینما، متولد ۱۳۶۳ در مشهد و دانش آموخته دانشکده صدا و سیما در گرایش مستندسازی است. وی فعالیت خود در عرصه مستندسازی را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده و تاکنون فیلم های مستندی مانند «خسوف، پروانگی، مرهم، علی ممد، ایمان، چی بپوشم و حاج آقا» را ساخته است. وی مدرس دوره فیلمسازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، جهاد دانشگاهی مشهد و دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در مشهد بوده است. به بهانه حضور مستند سینمایی «غیرمسکونی» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، خبرنگار صبا با این کارگردان به گفت و گو نشسته است.

ایده اولیه اثر از کجا و چگونه شکل گرفت؟

سال‌ها است که در حاشیه شهر فعال هستم و دوست داشتم کار مؤثری برای صنف روحانیت انجام دهم. با موقعیتی مواجه شدم که در آن یک روحانی در حاشیه شهر مشغول فعالیت بود. درواقع دو دغدغه اساسی من به هم رسیدند و به دلیل اینکه موقعیت خاصی هم آنجا حاکم بود، تصمیم گرفتم که برای ساخت این اثر اقدام کنم.

ماجرای این مستند درباره چیست؟

روایت یک روحانی جوان است که در حاشیه شهر مشغول فعالیت‌های مختلفی است. تلاش می‌کند برای خانم‌های آن منطقه اشتغال زایی کند و برای کودکان شان یک زمین فوتبال تهیه کند. در خلال این فعالیت‌ها دچار یک بحران شخصی و خانوادگی می‌شود. اثر درواقع فیلم همین امروز و همین امسال است. فیلمی است که تلاش می‌کند یک نگاه عادلانه و واقعی از صنف روحانیت داشته باشد و یک پنجره بدون قضاوت به سمت روحانیت باز بکند.

چه مدت زمانی صرف تحقیق و پژوهش این اثر شده است؟

حدود شش ماه درگیر تحقیق و پژوهش بودیم. اما در خلال فیلمبرداری هم این پژوهش‌ها کامل می‌شدند.

ساخت اثر به طور کلی چقدر زمان برده است؟

درکل حدود دو سال طول کشید.

اثر شما در چه شهر و مناطقی فیلمبرداری شده است؟

تمام ماجرا در حاشیه شهر مشهد مقدس است.

برای فیلمبرداری از چه دوربینی استفاده کردید و دلیل انتخاب تان چه بود؟

از سونی آلفا ۳ استفاده کردیم. موقعیت‌هایی که با آن مواجه بودیم روز و شب بود. بعضی از سکانس‌ها را باید در تاریکی مطلق می‌گرفتیم و طبیعتاً باید دوربینی را انتخاب می‌کردیم که قابلیت فیلمبرداری در این شرایط را داشته باشد.

اثر شما در کدام نوع مستند دسته بندی می‌شود؟

از حیث ایده، شخصیت درگیر کننده است؛ و در انواع مستند در دسته مستند‌های مشاهده گر قرار می‌گیرد.

بودجه اثر چقدر بوده و از چه منابعی تأمین شده است؟

متأسفانه سینمای مستند در ایران سینمای فقیری است. ما حدود چهارصد میلیون تومان در مجموع هزینه کرده ایم. از آن جایی که به تنهایی نمی‌توانستم از پس هزینه‌ها بربیایم از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی کمک خواستم و خداروشکر پشت کار آمدند و از اثر حمایت کردند.

فکر می‌کنید اثر شما چه اندازه و چه شانس‌هایی داشته باشد؟

«غیرمسکونی» در جشنواره تخصصی سینما حقیقت، مهم‌ترین جایزه که جایزه بهترین کارگردانی است را گرفته است. طبیعتاً خوش بین هستیم که در این جشنواره هم دیده شود.

 

منبع: روزنامه صبا

گفتگو از مصطفی کزازی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است