فیلم «هوک» | باشگاه اخلاق | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۰
یادداشت | جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

فیلم «هوک» | باشگاه اخلاق

فیلم «هوک» با تمام میزانسن‌ها و نماهای فتوژنیکش‌ نیل درستی به سمت تلویزیون دارد. هوک برای ارائه ساخته شده است نه آشکارسازی نه رسیدن از بیرون به درون. از خلال تمام ترفندهای تکنیکال و سینمایی تنها «ارائه» است نظر مخاطب را جلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، فیلم «هوک» به کارگردانی حسین ریگی در چهارمین روز از اکران‌های جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد.

برای درک و دریافت فیلم «هوک» می‌توان لفظی صریح و دوستانه را به کار برد؛ سینما. سینما یعنی فرم و هژمونی حرکت، نور، روایت و در نهایت میزانسن. عناصری که در یکدیگر حل می‌شوند و بر احساسات مخاطب رخنه می‌کنند. سینما با ضعف و هدف شخصیت معنا پیدا می‌کند‌. سینما زمانی سینما (هنر) می‌شود که ماده خام داستان به مطلع معنا و مضمون منتج شود. هنگامی که همذات‌پنداری معلول لذت است و کاراکتر علت سمپاتی. به عبارتی دیگر تمهیدات سبکی و روایی می‌توانند مشخصه‌های اخلاقی و اجتماعی را به بار آورند. پس می‌توان از این رویکرد شکل‌گیری ساختارهای عینی (بیرون) و رسیدن به الگوهای ذهنی (درون) را نتیجه گرفت.

از طرفی دیگر تلویزیون به مثابه یک رسانه جمعی برای عرضه مشخصه‌هایی همچون اخلاق، پروپاگاندا و یا مشخصه‌های ظاهری کاملا مناسب است. وقتی در مدیوم تلویزیون فعالیت می‌کنیم، چهره‌ اخلاق و کردار مستقیما و بی‌پرده مقابل دیدگان مخاطب ترسیم می‌‌شود. تلویزیون همانطور که گفته شد در ساحت رسانه تعریف می‌شود. بر محور ارائه و عرضه می‌چرخد. حال این ارائه می‌تواند داستان باشد می‌تواند تبلیغ یک رستوران باشد.‌

فیلم «هوک» با تمام میزانسن‌ها و نماهای فتوژنیکش‌ نیل درستی به سمت تلویزیون دارد. هوک برای ارائه ساخته شده است نه آشکارسازی نه رسیدن از بیرون به درون. از خلال تمام ترفندهای تکنیکال و سینمایی تنها «ارائه» است نظر مخاطب را جلب می‌کند. ارائه معرفت، منش و مرام. فیلم هوک ساخته حسین ریگی می‌خواهد خیر را از شر متمایز کند. در باشگاهی اخلاق مدار پهلوان پرورش دهد نه مبارز. مولفه‌های اخلاقیِ هوک از استاد و شاگرد گرفته تا خانواده و دوست، در کلمات و دیالوگ‌ها جاری می‌شوند نه در شاخصه‌های سینماتیک.

در نهایت فیلم هوک می‌تواند بستر درستی باشد برای مخاطبانی که به اخلاص در رفتار و گفتار توجه دارند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است