برگزیدگان کتاب سال معرفی شدند

به گزارش صبا، مراسم پایانی چهلمین دوره جایزه «کتاب سال جمهوری اسلامی» و سی و یکمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور آیت‌الله ابراهیم رئیسی _ رئیس جمهور_،‌ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم درحالی برگزار شد که این جایزه نشست خبری نداشت و پیش از برگزاری هم اطلاع‌رسانی نشده بود. این مراسم به صورت آنلاین از شبکه اینترنتی کتاب پخش شد.

حجت‌الاسلام والمسلیمن حمیدپارسانیا _ دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال _ در این مراسم در سخنانی با ارئه گزارشی از روند برگزاری جایزه اظهار کرد:امسال بالغ بر ۶۰ هزار کتاب تالیف چاپ نخست منتشر شد، در یک غربالگری نخستین بیش از ۲هزار کتاب برگزیده و در داوری‌هایی که توسط در ۱۵ گروه و هیات علمی و مشارکت ۵۵۰ داور انجام شد، از میان ۲۵۰ اثر، ۶۰ اثر شایان تقدیر و برگزیده بودند که از میان‌ آنها ۹ اثر برگزیده شد. ‌سال گذشته ۱۲ هزار اثر داوری شد، اما امسال ۲۰ هزار اثر وارد داوری شد.

او سپس گفت: تقدیر از کتاب، تقدیر از علم است، علم انکشاف حقیقت است که وقتی که بر جان عالم وارد می‌شود از طریق قلم او ماندگار می‌شود.هر فرهنگ را به نوع مواجهه‌ای که با علم دارد و تعریفی که از علم می‌کند،‌ می‌توان شناخت و آینده‌ای را برای آن متصور بود.

پارسانیا ادامه داد:‌ عالمان علم را در کتاب ماندگار می‌کنند و نشر اثر است که علم را به قلمرو فرهنگ وارد می‌کند و عدالت را در حاشیه حقیقت ممکن می‌سازد، با حضور حقیقت عدالت ممکن است، با حضور عدالت نیز رهایی از ستم، آزادگی و حریت در جامعه بشری ممکن می‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – هم در این مراسم در سخنانی ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب تماماً فرهنگی است، اگر دلایل انقلاب‌های دیگر را باید در مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جست وجو کرد،‌ انقلاب ایران یک انقلاب تماما فرهنگی است. پیشگامان انقلاب اسلامی از بزرگترین نظریه‌پردازان فرهنگی اهل قلم و نویسنده بودند، امام راحل در سنین جوانی کتاب‌های ارزشمندی نوشتند که امروز و قرون آینده هم چراغ راه جویندگان علم و فضیلت است. رهبر عزیز انقلاب یک نویسنده و اهل کتاب حرفه‌ای هستند.

او در ادامه بیان کرد: جریانات اصلی حوزه کتاب در بخش‌های مقاومت، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی مرهون تشویق‌ها و پیگیری‌های شخص معظم‌له است، امروز در بسیاری از بخش‌ها در حوزه کتاب در منطقه و دنیا رتبه ممتازی را داریم. بیش از ۶۲ هزار کتاب چاپ اول منتشر شده است که با چاپ دوم و سوم به بیش از ۱۱۰ هزار اثر می‌رسد. در حوزه کتابخانه‌های عمومی ما بیش از ۴ هزار کتابخانه داریم که مهمترین شبکه فرهنگی کشور هستند، من در دورترین روستاها جریان حاضر فرهنگی را متعلق به حوزه کتابخانه‌ها دیدم. کشور ما به واسطه این مشی و سلوکی که حاصل انقلاب اسلامی و پیگیری‌های رهبران آن است به این ویژگی ممتاز آراسته شده است. همه جا کتاب و کتاب‌خوانی مسئله مهم مردم ایران است.

وزیر ارشاد با بیان این‌که در همه بخش‌های فرهنگی وقتی به حوزه کتاب می‌رسیم، درخشش خاصی در حوزه فرهنگ ایرانی دیده می‌شود،‌ گفت: در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی وظیفه خود می‌دانیم که تسهیل‌گری و حمایت از زیرساخت‌ها و کمک به حوزه نشر کتاب را در دستور کار داشته باشیم.

اسماعیلی با اشاره به تلاش‌های دولت در حوزه کاغذ گفت:‌ در حوزه تامین زیرساخت‌ها در حوزه کاغذ اتفاق مهمی رخ داده است،‌ با دستور رئیس جمهور و پیگیری‌های معاون اول نزدیک به ۷۰ درصد کتاب‌های درسی سال آینده آموزش و پرورش را با کاغذ ایرانی چاپ خواهیم کرد که قرارداد آن بسته شده است. علاوه بر آن ماهی هزار تن کاغذ نیز در اختیار وزارت ارشاد قرارمی‌گیرد.

وزیر ارشاد با اشاره به راه‌اندازی مجموعه‌های جدید تولید کاغذ در کشور گفت:‌ با راه‌اندازی این مجموعه‌ها در کشور، ما سال آینده همه نیازهای داخلی صنعت چاپ، نشر و مطبوعات را از کاغذ ایرانی تامین خواهیم کرد.

در ادامه برگزیدگان به این شرح معرفی شدند:

دین
سیره
۱. موسوعه ابی‌طالب (علیه‌السلام)، تألیف گروه مؤلفان، تصحیح گروه محققان، کربلاء: مجمع الامام الحسین علیه‌السلام العلمی للتحقیق تراث اهل البیت علیهم‌السلام؛ قم: عطار، ۱۴۰۰، ۲۰ ج.

زبان
زبان‌های باستانی
۲. فرهنگ زبان پهلوی (پهلوی‌ـ‌فارسی‌ـ‌انگلیسی)، تألیف یدالله منصوری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۴۰۰، ۵ ج.

علوم خالص
آمار
۳. ریاضیات تصادفی، تألیف عین‌الله پاشا، تهران: دانشگاه خوارزمی، ۱۴۰۰، ۲۹۴ ص.

علوم کاربردی
علوم پزشکی تخصصی و فوق‌تخصصی
۴. کتاب مرجع مراقبت‌های ویژه، تألیف کیوان گوهری‌مقدم و امیر واحدیان عظیمی، با همکاری گروه مؤلفان، تهران: آناطب، ۱۴۰۰، ۶۷۱ ص.

مامایی
۵. بارداری و زایمان، تألیف گروهی از مؤلفان، سرویراستار: معصومه سیمبر، ویراستاران: سهیلا نظرپور، سیما نظرپور و فرزانه رشیدی فکاری، تهران: جامعه‌نگر، ۱۴۰۰، ۴ ج.

ادبیات
پژوهش ادبی
۶. قرن‌های بی‌زمان: درآمدی تحلیلی ـ معرفت‌شناختی بر منطق‌الطیر عطار، تألیف مهدی محبتی، تهران: هرمس، ۱۴۰۰، ۸۵۴ ص.

متون قدیم
۷. کلیات اشرف مازندرانی (۱۰۳۷ـ۱۱۲۰ق)، تألیف محمدسعید بن محمدصالح، تصحیح و تحقیق هومن یوسفدهی، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار؛ سخن، ۱۴۰۰، ۸۸۲ ص.

تاریخ و جغرافیا
مستندنگاری
۸. سازمان سیاسی بهائیت ۱۹۷۹ـ۱۸۹۲‏‫، تألیف حمیدرضا اسماعیلی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و پژوهش‌های سیاسی‏‫،۱۴۰۰، ۶۱۶ ص.

کودک و نوجوان
علوم و فنون

۹. خزندگان ایران: با محوریت گونه‌های نسبتاً فراوان، بومزاد، تهدیدشده، تألیف هادی فهیمی، ناهید احمدی، ویراستاران علمی: باربد صفایی‌مهرو، هانیه غفاری، تهران: شرکت انتشارات فنی ایران، کتاب‌های نردبان، ۱۴۰۰، ۱۳۹ ص.

بخش سپاسی

ـ موسوعه العلامه الشیخ‌ التسخیری، تدوین و تحقیق: المعهد العالی للدراسات ‌التقریبیه، التابع للمجمع ‌العالمی للتقریب بین ‌المذاهب ‌الاسلامی، مقدمه: حمید شهریاری، تهران: ‏‫مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی‏‫، ۱۴۰۰، ۱۲ ج.