تلفیق صحنه‌های حماسی و تغزلی در «اتاقک گلی»/ سعی کردیم به واقعیت عملیات مرصاد وفادار باشیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۶
در نشست خبری «اتاقک گلی» مطرح شد؛

تلفیق صحنه‌های حماسی و تغزلی در «اتاقک گلی»/ سعی کردیم به واقعیت عملیات مرصاد وفادار باشیم

کارگردان «اتاقک گلی» گفت: ما پایان‌های مختلفی برای فیلم در نظر گرفتیم اما ارکان اصلی فیلم تصمیم گرفتند که به این پایان‌بندی برسیم.

به گزارش صبا، نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «اتاقک گلی» روز چهارشنبه ۱۹ بهمن در سانس دوم برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم و با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد. در این جلسه داوود صبوری تهیه‌کننده، محمدعلی عسگری کارگردان، پدرام کریمی نویسنده، حسن نجفی مدیر جلوه‌‌های ویژه بصری، محسن خدابخشی طراح صحنه، فاطمه صفری طراح لباس حضور دارند.

داوود صبوری تهیه‌کننده «اتاقک گلی» در ابتدا درباره وضعیت روحی خود بیان کرد: من دیشب اصلا نخوابیدم آنقدر که استرس داشتم و فکر می‌کردم خانواد‌های شهدا می‌آیند و چه نگاهی دارند.

محمدعلی عسگری کارگردان «اتاقک گلی» نیز بیان کرد: هرگونه صحبتی در حال حاضر پیوستی از حرف‌های من به فیلم است. معتقدم فیلم جای خود را مثل رود باز می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از جانب تهیه‌کننده پیشنهاد قصه به من داده شد، مطرح کرد: در اسفندماه سال گذشته پس از چند ماه به نسخه اولیه فیلمنامه رسیدیم. من به دعوت تهیه کننده فیلم پذیرفتم که این فیلم را با وجود سختی‌هایش کار کنم. ولیکن در حوزه سینما هرکاری در حوزه دستیاری داشتم، پروداکشن سنگینی داشتند و این باعث شد سمت چنین کارهایی بروم. البته بیگ پروداکشن بودن دلیل بر فیلم خوب بودن نیست اما علاقه من در این حوزه است.

پدرام کریمی نویسنده فیلم نیز درباره قصه بیان کرد: روزهای اول که با تهیه‌کننده صحبت می‌کردیم، تاکید داشتیم که یک کارگاه قالیبافی در فیلم باشد و مفهوم گره‌ها را در اتحاد برساند. خواستیم بگوییم این اتحاد، ایران را می سازد. یک نفر از من پرسید چه زمانی این فیلم را ساخته‌ایم و نظرش این بود به وقایع امروز می‌خورد اما این مفاهیم ابدی و ازلی است.

وی یادآور شد: ما دوست داشتیم داستان را از دوکوهه آغاز می‌کردیم اما بسیاری قومیت‌ها در آن منطقه حضور داشتند و این هم برای ما جالب بود که آن را نشان دهیم.

کارگردان «اتاقک گلی» در ادامه درباره قهرمان در فیلم عنوان کرد: قهرمان باید در این دسته از فیلم‌ها باشد اما قهرمانی که از جنس مردم است. ما گاهی قهرمان‌های دست نیافتی را می‌بینیم. اینجا همه تلاش اینگونه بود که «شاهو» که قهرمان قصه است به اندازه خودش فعالیت قهرمانانه انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: جنگ مقوله‌ای است که بشر همواره با آن درگیر بوده است درحالیکه دوست دارد در آرامش باشد. ما خواستیم در این فضا قهرمانی داشته باشیم که همانطور که گفتم از میان مردم باشد. همچنین درباره رنگ و تنوع شخصیت هم کار شد.

عسگری اضافه کرد: او تلاش می‌کند اهالی روستا را نجات دهد و بعد تلاش می‌کند وحدتی را ایجاد کند. ما تلاش کردیم که هیچ چهره مثبتی از منافقان نمایش ندهیم.

حسن نجفی مدیر جلوه‌‌های ویژه بصری نیز در سخنانی گفت: در این جشنواره فرصت بسیار کمی داشتیم اما سعی کردیم همزمان با گروه پیش رویم. کم و کاستی هایی هم حتما در کار بود که می‌توانست بهتر باشد.

فاطمه صفری طراح لباس عنوان کرد: من ابتدا دستیار در گروه صحنه بودم. در نهایت شبانه‌روزی توانستم لباس را به صحنه برسانم.

محسن خدابخشی طراح صحنه نیز در سخنانی اظهار کرد: ما یک روستا را بازسازی و یک روستا را به طور کامل ساختیم. ادوات زیادی استفاده کردیم که به نوعی در پروژه های دفاع مقدس رکوردشکن بود. حدود چهار ماه بازسازی فضا طول کشید و من ۹ ماه در این پروژه بودم. ما مقطعی به لحاظ امنیتی نمی‌شد، در منطقه‌ای که حضور داشتیم، تیراندازی کنیم و به لحاظ لجیستیکی مجبور شدیم از جلوه‌های ویژه استفاده کنیم.

کارگردان «اتاقک گلی» در ادامه درباره اینکه چگونه بدون استفاده از بازیگران چهره اثر خوبی ساخته است، توضیح داد: همه تلاشم این بود که بازیگران مستعدی را پیدا کنم که بازی درخشانی داشته باشند و به سینما معرفی شوند. ماحصل آن را می‌توان در فیلم‌هایی که با کارگردان‎‌‌ها همکاری داشتم، دید.

عسگری تاکید کرد: اینجا بازیگری داشتیم که تورج الوند که پیش تر او را در فیلم «نگهبان شب» به رضا میرکریمی معرفی کردم و حالا اینجا هم از او بهره گرفتم. البته اعتقاد دارم فیلم خوب را مجموعه‌ای از عوامل تشکیل می‌دهند. ترجیح دادم از بازیگرانی استفاده کنم که چهره شناخته شده‌ای در سینما نباشند. علی رغم اینکه که الوند قبلا کار کرده و حتی آناهیتا افشار هم همینطور بود. برخی از بازیگران هم به دلیل شباهت به برخی شهدا از میان بازیگران تئاتر انتخاب شدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه سکانسی را از فیلم مجیدی وام گرفته است یا خیر، گفت: مگر می‌شود دانش آموخته استادی بود و از او تاثیر نگرفت. همکاری با مجید مجیدی و رضا میرکریمی در من اثرگذار بوده اما اینگونه نبوده است که بخواهم از آثارشان به صورت مشخص استفاده کنم.

کارگردان «اتاقک گلی» در پاسخ به سوالی درباره پایان‌بندی فیلم عنوان کرد: ما پایان‌های مختلفی برای فیلم در نظر گرفتیم اما ارکان اصلی فیلم تصمیم گرفتند که به این پایان‌بندی برسیم. تلفیق صحنه‌های حماسی و تغزلی نگاه ما بوده است.

عسگری در جواب به انتقادی درباره نمایش صحنه‌های خشونت در فیلم عنوان کرد: مگر می‌شود خشونت را در جنگ نشان نداد. اگر این اتفاق نیفتد، خشونت جنگ درنمی‌آید. فکر می‌کنم اگر خشونت به میزان کافی نباشد، اصلا فیلم باورپذیر نمی‌شود.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برخی ایرادهای فیلم گفت: ما در برهه‌‍ای از التهابات کشور قرار گرفتیم که محدودیت‌هایی برای تولید فیلم داشتیم و شاید برخی از ایرادها مثل شلیک گلوله را خودمان می‌دانستیم. اگر جایی غلوآمیز بوده است، اصلاح می‌کنم.

نویسنده «اتاق گلی» هم درباره خشونت یادآور شد: اگر ما می‌خواستیم کاری را که منافقین کردند، در فیلم نمایش دهیم، اصلا قابل پخش نبود پس تعدیل کردیم تا بتوان نمایش داد. آنها چشم یک شهید را درآورده بودند یا کارهای بدتر که نمی‌شد نشان داد. ما نمونه‌های داشتیم که دوربین سمت منافقان می‌رود و اینها برای مخاطبان سمپات می‌شود اما ما نمی‌خواستیم اینگونه شود.

کریمی درباره اینکه چقدر فیلمنامه با واقعیت عملیات مرصاد نزدیک بوده است، گفت: سعی کردیم به واقعیت عملیات مرصاد وفادار باشیم. سعید غلامعلی رجبی همان ابتدای ماجرا در واقعیت شهید می‌شوند ولی ما دوست داشتیم به ایشان بیشتر بپردازیم.

کارگردان فیلم درباره بازیگران اثر نیز تصریح کرد: برخی بازیگران از همان ابتدا انتخاب شدند و انتخاب اول ما بودند.

تهیه‌کننده «اتاق گلی» در ادامه درباره برخی دیالوگ‌‍های طولانی در جنگ که در فیلم نمایش داده شده است، اظهار کرد: در جنگ باید در لحظه تصمیم گرفت و اقدام کرد. در فیلم شاید نباید بسیار دیالوگ داشت اما در صحنه و جنگ باید آنقدر دیالوگ شود تا مخاطبان قانع شوند. ما سعی کردیم موضوع مورد نظر را انعکاس دهیم.

کارگردان این فیلم سینمایی نیز درباره بخشی از درام داستان عنوان کرد: بزرگترین داستانی که در بخش دوم فیلم وجود دارد، این است که عده‌ای رزمنده بروند و اهالی روستا را نجات دهند. در خلال این عملیات، ایثار و فداکاری را می‌بینیم.

نویسنده «اتاقگ کلی» درباره کارهای شاخص سینمایی جهان عنوان کرد: در برخی فیلم‌های شاخص همه طرح‌ها ساده است مانند «نجات سرباز رایان» که طرح اصلی ساده است با این حال ما در این کار چند داستان داریم و آنچنان هم ساده نیست.

کریمی با بیان اینکه علاوه بر فعالیت در حوزه اجرا، در فیلمنامه‌نویسی نیز فعالیت دارد مطرح کرد: کار اصلی من فیلمنامه‌نویسی است که البته براساس رشته‌ام باید نمایشنامه‌نویسی باشم اما چون پول ندارد سمت سینما آمده ام (می خندد) وگرنه حوزه اصلی‌تر کاری من اجراست.

تهیه‌کننده فیلم در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سهم مشارکت نهادها در فیلم گفت: یک فیلم اجتماعی در حداقلی‌ترین شرایط با یک تک بازیگر زیر ۱۵ میلیارد تمام نمی‌شود. من یک قرارداد ناهار و شام با ۴۵ هزار تومان بستم اما ظرف سه ماه ۹۵ هزار تومان شد.

وی در ادامه عنوان کرد: یقینا فیلم‌های دفاع مقدسی به دلیل فضای معنوی نیاز دارد، هزینه‌ها به درستی صورت گیرد. من تمام تلاشم را کردم که از ظرفیت استان کرمانشاه بهره بگیرم. به جرات می‌توانم بگویم این پروداکشن، در نقطه مرزی کشور، با حدود ۷۵ دستگاه ادوات جنگی در تاریخ دفاع مقدس بی‌سابقه است. همچنین این ارزان ترین فیلمی بوده است که من ساخته‌ام. من این کار را با لطف موزه دفاع مقدس که زیرمجموعه بنیاد حفظ آثار است، شروع کردم. بعد دوستان گفتند که باید مشارکت بیاورم. بنیاد روایت فتح ادوات مختلفی را در اختیار ما گذاشت و من هم از آن‌ها خواهش کردم که از ما پول نگیرند.

کارگردان «اتاق گلی» در پایان سخنان خود درباره غنای فیلمنامه گفت: ما از کودکی قصه را دوست داریم. قصه‌گویی در فرهنگ شرق همواره بوده است و به نظرم فیلم‌های که داستان فقیری دارند، شکست خورده‌اند.

تهیه‌کننده فیلم نیز درباره تابلویی که در نشست خبری به نمایش گذاشته شد، بیان کرد: من با این تابلو به نهادها می‌رفتم و با تصویری که به نوعی از واقعیت در آن وجود دارد، سعی داشتم برای ساخت فیلم کمک بگیرم و با این تابلو چهار ماه در نهادها چرخیدم.

وی در پایان درباره نگرانی از اینکه فیلمش همانطور که خواسته نمایش داده شده و تخریب نشده است؟ خاطرنشان کرد: فیلم من مربوط به شهداست. شهدا هیچ گاه تخریب نمی‌شوند. فیلم مربوط به عطا بحیرایی یا شهیدان مظفر، غلامعلی رجبی است. هیچ نگرانی نداریم و باز هم از این آثار خواهیم ساخت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است