روز شلوغ سینمای رسانه در نهمین روز جشنواره فیلم فجر | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۰

روز شلوغ سینمای رسانه در نهمین روز جشنواره فیلم فجر

فیلم‌های «در آغوش درخت»، «غریب»، «وابل» و «گل‌های باوارده» در نهمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می روند.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی خود رسیده است و قصد دارد روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ در روز نهم خود در چهار نوبت، فیلم‌های «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه کنندگی سجاد نصر‌الهی‌نسب، «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی حامد عنقا، «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی و تهیه کنندگی سپهر سیفی و «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید سعدی را در سینمای رسانه به نمایش بگذارد.

پیشتر از این قرار بود فیلم «گل‌های باوارده» در هفتمین روز این جشنواره اکران شود اما به دلیل مشکلات فنی روی پرده نرفت و حال زمان دیگری برای به نمایش گذاشتن آن انتخاب شد.

سانس اول؛ «در آغوش درخت»

فیلم  «در آغوش درخت» نخستین فیلم بابک خواجه‌پاشا یکی از آثار حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است. این اثر  که به نویسندگی و کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی سجاد نصرالهی‌‌نسب است در نهمین روز جشنواره فیلم فجر ساعت ۱۳ روی پرده سینما رسانه می رود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواجشان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را برهم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.»

«در آغوش درخت» با نمایش قاب‌هایی خارج از فضای تهران در شهر ارومیه به تولید رسیده و با خلق داستانی شاعرانه، آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد.

مارال بنی‌آدم، جواد قامتی، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل می‌دهند.

این فیلم حاصل مشارکت سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

سانس دوم؛ «غریب»

محمدحسین لطیفی در دومین تجربه فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس به سراغ زندگی شهید بروجردی رفته است تا با ساخت «غریب» ادای دینی به شهیدی کند که مردم کردستان او را مسیح کردستان می‌نامند. این فیلم سینمایی پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ در سانس دوم جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود.

فیلم «غریب» محصول سازمان سینمایی اوج است. حامد عنقا که پیش از این تجربه تهیه‌کنندگی سریال «آقازاده» با سرمایه سازمان اوج را داشته است، این بار به سراغ تهیه‌کنندگی اثری رفته است که بخشی از خاطرات دفاع مقدس را در قالب زندگی شهید بروجردی به تصویر می‌کشد.

«غریب» شمایلی است از وقایع کردستان در سال های ۱۳۵۸ که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شد.

حامد عنقا فیلمنامه آن را با استفاده از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌ا… محمودزاده نوشته است. در این اثر بابک حمیدیان بازیگر نقش شهید بروجردی نیز به واسطه این فیلم، بار دیگر بازی در نقش یک شهید را تجربه می‌کند.

بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، هژیرسام احمدی، حسام محمودی و سامیه لک در  «غریب» ایفای نقش کرده‌اند.

بابک حمیدیان پس از فیلم «روز بلوا» محصول سال ۹۸ و پس از ۲ سال غیبت در سینما، جلوی دوربین «غریب» رفته و نقش شهید بروجردی را ایفا کرده است. این بازیگر که چهره گریم‌پذیری دارد و تا به حال در نقش‌های مختلف با گریم‌های گوناگون دیده شده، در فیلم جدید لطیفی نیز با چهره جدیدی ظاهر شده است. بابک حمیدیان پیش از «غریب» هم تجربه بازی در آثار دفاع مقدسی را داشته و در فیلم‌هایی مانند «مزرعه پدری» ساخته رسول ملاقلی‌پور، «طبل بزرگ زیر پای چپ» اثر کاظم معصومی، «چ» کاری از ابراهیم حاتمی‌کیا، «پنجاه قدم آخر» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر بازی کرده است.

حمیدیان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد برای فیلم  «چ» و  «روز رستاخیز» را از سی و دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم  «سرو زیر آب» از این جشنواره شده است.

همچنین محمدحسین لطیفی کارگردان «غریب» برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم  «روز سوم» در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر شده و  سیمرغ بلورین بهترین فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» را در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در کارنامه خود دارد.

سازمان اوج نیز در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دو فیلم  «سرهنگ ثریا» و  «غریب» را روانه پرده کرده است.

سانس سوم؛ «وابل»

همچنین فیلم «وابل» جدیدترین ساخته تورج اصلانی فیلمبردار مطرح سینمای ایران است که داخل این اثر در مقام کارگردان حضور دارد. این فیلم به تهیه کنندگی سپهر سیفی در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ حاضر است و در روز نهم، ساعت ۱۹ روانه پرده سینما رسانه می شود. تورج اصلانی دومین فیلمبردار بعد از فرشاد گل‌سفیدی کارگردان «هفت بهار نارنج» است که در این دوره از جشنواره وسوسه کارگردانی شده است.

در خلاصه داستان فیلم وابل آمده است: «اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند اما اتفاقی، مسیر حوادث را تغییر می‌دهد.»

آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجاد حسینی و رامین راستاد از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

نوید پورفرج امسال در فیلم «اتاقک گلی» که در فضای کردستان ساخته شده، بازی کرده است و در کارنامه هنری خود چندین دوره نامزدی برای فیلم‌های «مغز استخوان»، «زالاوا» و «مغزهای کوچک زنگ زده» را دارد.

«وابل» به معنی باران تند است و اصطلاحی است که در منطقه لرستان برای باران‌های سیل‌آسا استفاده می‌شود.

سانس چهارم؛ «گل‌های باوارده»

فیلم «گل های باوارده» ساخته مهرداد خوشبخت به تهیه کنندگی سعید سعدی در روز نهم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این سینمایی پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲ در سانس چهارم اکران می‌شود.

معنای «گل‌های باوارده» همان گل‌های کاغذی است که در فیلم هم به آن اشاره شده است.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «در سال ۱۳۵۹ همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان در تلاش هستند با امکانات و تجهیزاتی که در داخل انبارهای آن است، پالایشگاه‌های دیگر را ترمیم کنند.»

بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی نیک، نادر سلیمانی، یاسین مسعودی بازیگران «گل‌های باوارده» هستند.

«باوارده» تماما در آبادان جلوی دوربین رفته است. عوامل سازنده این فیلم را به آبادانی‌ها تقدیم کرده‌اند.

مهرداد خوشبخت، کارگردان فیلم در کارنامه خود سابقه کارگردانی یک فیلم دفاع مقدسی و در فضای جنوب کشور دارد که «آبادان یازده ۶۰» نام داشت که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فجر ۱۲ تا ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000