عوامل یک فیلم با زلزله‌زدگان خوی همدردی کردند/ احتمال نرسیدن دو فیلم دیگر به سینمای رسانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۳
حاشیه‌نگاری صبا از هشتمین روز جشنواره فجر؛

عوامل یک فیلم با زلزله‌زدگان خوی همدردی کردند/ احتمال نرسیدن دو فیلم دیگر به سینمای رسانه

هشتمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم‌های «های‌پاور» و «اتاقک گلی» به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، هشتمین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم‌های «هایپاور» و  «اتاقک گلی» و برگزاری نشست‌های خبری، به کار خود پایان داد.

«هایپاور» به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه کنندگی اباذر جوکار و مهدی عظیمی، چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ در نوبت اول سینمای رسانه روی پرده رفت.

در نشست خبری این فیلم سینمایی، هادی محمدپور (کارگردان)، اباذر جوکار و مهدی عظیمی (تهیه‌کنندگان)، امیر شایان‌مهر (نویسنده)، عارف نامور (تصویربردار)، سعید خیلی (مدیر جلوه‌های ویژه بصری)، محمدرضا مرتضایی (صدابردار)، اتابک نادری، فرزاد حسنی و مجید پتکی از جمله بازیگران این فیلم در این نشست حضور داشتند.

کارگردان این اثر اهل خوی بود و در این نشست خبری بیشتر از هر نشست و هر کس دیگر یادآور مردم زلزله زده خوی و خواستار کمک‌رسانی به آن‌ها شد.

از نگاه مخاطبان شخصیت پردازی ها در این فیلم به درستی صورت نگرفته بود و سردرگمی در فیلمنامه آن مشهود بود که جوکار تهیه کننده فیلم تاکید کرد: آیا با دیدن این فیلم پیام تلاش پدافند به مخاطب نرسیده است؟ اگر این اتفاق رخ داده که ما کار خود را انجام داده‌ایم.

امیر شایان‌مهر نویسنده فیلم درباره ایده شکل‌گیری طرح فیلمنامه این اثر توضیح داد: کارگردان فیلم به من ایده‌ای را پیشنهاد داد و من هم استقبال کردم‌. فیلم «هایپاور» در ژانر بیوگرافی نیست بلکه ما کاراکتری به نام امانی را خلق کردیم و داستان را از ذهن او پروراندیم‌ و به شهید ستاری اشاره کردیم و توانستیم با آن در روایت فیلم به تاریخ وفادار باشیم.

وی افزود: من بعضی وقت‌ها کار سفارشی می‌گیرم؛ نویسنده هستم و توانمندی آن را دارم. ولی این بار سخت بود چون هر چی تخیل می‌کردیم دوستان می‌گفتند این واقعیت ندارد. این اثر حتی سلام علیک کردن کاراکترها هم برخی ملاحظات داشت که ما باید رعایت می‌کردیم. امروز هم موقع تماشای فیلم سینمایی در سالن رسانه، متوجه شدم که برخی سکانس‌ها حذف شده و فکر می‌کنم به دلیل همین ملاحظات بوده است‌.

همچنین فرزاد حسنی در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره عدم حضور بقیه همکارهایتان و بازیگران در این فیلم چیست و آیا این را بی‌احترامی به اهالی رسانه نمی دانید، گفت: من سالیان سال در همین جشنواره حضور داشتم. سالهای پرفراز و نشیب و جلسه‌های خبری را گردانده‌ام.امسال هم که فیلم دارم وظیفه دارم که در مقابل شما حاضر باشم و به سوالات شما پاسخ دهم.

پس از به پایان رسیدن نشست مطبوعاتی «هایپاور»، ساعت ۱۹ فیلم «اتاقک گلی» اکران شد. این فیلم که ساخته محمدعلی عسگری و تهیه کنندگی داود صبور است مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و به نظر می‌رسد از فیلم‌هایی باشد که از اختتامیه با جوایز بیرون رود.

نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «اتاقک گلی» که سرمایه گذار آن موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران بود، پس از تماشای فیلم توسط اصحاب رسانه و جامعه منتقدان با حضور عوامل فیلم و با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد. در این جلسه داوود صبوری تهیه‌کننده، محمدعلی عسگری کارگردان، پدرام کریمی نویسنده، حسن نجفی مدیر جلوه‌‌های ویژه بصری، محسن خدابخشی طراح صحنه، فاطمه صفری طراح لباس حضور داشتند.

محمدعلی عسگری کارگردان «اتاقک گلی» آنقدر به کار خود مطمئن بود که بیان کرد: هرگونه صحبتی در حال حاضر پیوستی از حرف‌های من به فیلم است. معتقدم فیلم جای خود را مثل رود باز می‌کند.

پدرام کریمی نویسنده فیلم نیز درباره قصه بیان کرد: روزهای اول که با تهیه‌کننده صحبت می‌کردیم، تاکید داشتیم که یک کارگاه قالیبافی در فیلم باشد و مفهوم گره‌ها را در اتحاد برساند. خواستیم بگوییم این اتحاد، ایران را می سازد. یک نفر از من پرسید چه زمانی این فیلم را ساخته‌ایم و نظرش این بود به وقایع امروز می‌خورد اما این مفاهیم ابدی و ازلی است.

کارگردان «اتاقک گلی» در ادامه درباره قهرمان در فیلم عنوان کرد: قهرمان باید در این دسته از فیلم‌ها باشد اما قهرمانی که از جنس مردم است. ما گاهی قهرمان‌های دست نیافتی را می‌بینیم. اینجا همه تلاش اینگونه بود که «شاهو» که قهرمان قصه است به اندازه خودش فعالیت قهرمانانه انجام می‌دهد.

این کارگردان که در اثر خود از بازیگران تئاتر بهره برده بود، گفت: اینجا بازیگری داشتیم که تورج الوند که پیش تر او را در فیلم «نگهبان شب» به رضا میرکریمی معرفی کردم و حالا اینجا هم از او بهره گرفتم. البته اعتقاد دارم فیلم خوب را مجموعه‌ای از عوامل تشکیل می‌دهند. ترجیح دادم از بازیگرانی استفاده کنم که چهره شناخته شده‌ای در سینما نباشند. علی رغم اینکه که الوند قبلا کار کرده و حتی آناهیتا افشار هم همینطور بود. برخی از بازیگران هم به دلیل شباهت به برخی شهدا از میان بازیگران تئاتر انتخاب شدند.

وی درباره نگرانی از اینکه فیلمش همانطور که خواسته نمایش داده شده و تخریب نشده است؟ خاطرنشان کرد: فیلم من مربوط به شهداست. شهدا هیچ گاه تخریب نمی‌شوند. فیلم مربوط به عطا بحیرایی یا شهیدان مظفر، غلامعلی رجبی است. هیچ نگرانی نداریم و باز هم از این آثار خواهیم ساخت.

تهیه کننده این اثر در پایان درباره برآورد هزینه‌های ساخت فیلم خاطرنشان کرد: فیلمَ‌های اجتماعی تک بازیگر زیر ۱۵ میلیارد تومان نمی توانند کار را جمع کنند، اثر ما که دفاع مقدسی بود، ۷۵ دستگاه ادوات جنگی و بزرگترین ناوگان جابه جایی ادوات و ۱۵۰ نفر عوامل داشتیم و سه ماه درگیر تولید بودیم، خودتان محاسبه کنید.

در این نشست یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس که ۷۰ درصد جانبازی داشت همراه عوامل «اتاقک گلی» در نشست خبری حاضر شد.

همچنین در روز هشتم جشنواره فیلم فجر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به همراه مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره، با خانم ژوئانا گاه و یوئان شیا مدیران برنامه‌ریزی جشنواره فیلم مالزی دیدار کردند. ایجاد همکاری‌های بین جشنواره‌ای، تولیدات مشترک و برگزاری هفته‌های فیلم و گسترش فعالان سینمایی دو کشور مهمترین محورهای صحبت این مدیران سینمایی بود.

جلیله المهدی مدیر اداره تئاتر و سینمای وزارت فرهنگ، ورزش و جوانان عمان و یوسف البلوشی کارگردان سینما و تئاتر عمان نیز با مجتبی امینی دبیر جشنواره و رائد فریدزاده مدیر بخش بین المل چهل و یکمین دوره جشنواره بین اللملی فیلم فجردیدار کردند. همچنین الکساندر سولومونو تهیه کننده و عضو اتحادیه فیلمسازان روسیه و مدیربرنامه ریزی جشنواره‌های بین‌المللی فیلم در این کشور همراه با نمایندگان اتحادیه فیلمسازان روسیه با مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر جلسه ای ترتیب دادند.

جشنواره فیلم فجر در حالی روزهای پایانی خود را می‌گذراند که تا کنون اثر بسیار قابل توجهی را به مخاطبان خود در سینمای رسانه ارایه نکرده است. همچنین شائبه‌هایی درباره نرسیدن فیلم‌های «وابل» و «سینما متروپل» به اکران مطرح می‌شود که باید ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

در روز هشتم، محمدقاسم ناظر مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر و صادق یزدانی مدیر شبکه افق سیما به همراه مخاطبان به تماشای فیلم نشستند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است