چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به خط پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۳

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به خط پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان

آیین اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سالن همایش برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، مراسم اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولان و اهالی رسانه با تاخیر در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد فارابی، ابوالفضل پورعرب، محمدرضا اسلام‌لو، جهانگیر الماسی، محمدحسین لطیفی، علیرضا زرین دست، محسن علی اکبری، هوشنگ توکلی، عنایت بخشی، محمدرضا عباسیان و فرهاد قائمیان از جمله مهمانان این مراسم هستند.

** آیین اختتامیه ساعت ۱۹:۱۵ با پخش سرود ملی و تلاوت قرآن به صورت رسمی آغاز شد.

** اجرای این مراسم را محمدرضا شهیدی‌فر برعهده داشت.

مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره فجر متنی را به شرح زیر قرائت کرد:

به نام خداوندگار زیبایی

میهمانان محترم، خانم‌ها آقایان، سلام

در ایستگاه پایانی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، از مسیری سخت و تلاشی شبانه‌روزی به شما سلام می‌گویم و پیش از آغاز سخن، واجب می‌دانم از همراهی و همدلی‌تان با مهمترین رویداد فرهنگی و هنری ایران اسلامی تشکر کنم.

جشنواره فیلم فجر، مولود راستین انقلاب اسلامی و ستاره‌ای است که در آسمان این مرز و بوم می‌درخشد. خانه روشن همه ما که دل در گروی سینما، هنر و فرهنگ داریم و بسیاری از خاطرات خوشمان با این جشنواره، سینماگران و فیلم‌هایش پیوند خورده است.

روزگار در چهل و چند سال اخیر، همواره به کام جشنواره فیلم فجر و دوستدارانش نبوده است. گاهی موشک باران و خاموشی شهرها، گاهی بحران‌های ملی و سوگ‌های جمعی، کام سینمای ایران را تلخ کرده است، اما نه بزرگان و نه جوانان مستعد، اجازه ندادند چراغ این جشن خاموش شود. ما نیز همان اراده و شور و عشق را در دل داشتیم، پس نخواستیم جشنواره، زیر سایه مشکلات، گرفتاری‌ها، عداوت‌ها و کج فهمی‌ها فراموش شود. چراکه باور داریم اعتبار و آبروی سینمای ایران و سینماگرانش را باید پاس داشت.

خوشحالم که فرصت این امانتداری به من رسید، اگرچه روزها، هفته‌ها و ساعاتی سخت و پُرتلاطم گذشت و اگر یاری بسیاری از شما نبود، دشواری‌ها غیرقابل تحمل می‌شد. بر حسب وظیفه و عشقی که به سینمای ایران داریم، کوشیدیم تا ویترین سینمای ایران، مثل همیشه متنوع و متکثر باشد.

دلمان می‌خواست به رسم ادب و احترام، میزبان همه خانواده سینمای ایران باشیم اما به خواسته و تصمیم دوستانمان احترام گذاشتیم و کوشیدیم میزبانی شایسته باشیم. پرونده چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، بسته شد، استقبال قابل توجه از بعضی فیلم‌ها و گرمای حضور سینمادوستان در سالن‌های سینما، خاطراتی تازه را برای تاریخ سینمای ایران رقم زد.

از حمایت برادرانه جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد، از همراهی جناب آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی و از همدلی اعضای ستاد برگزاری جشنواره سپاسگزارم. امید که خورشید سینمای ایران، همچون گذشته درخشان و تابان باشد.

در ادامه تیزر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌ها پخش شد.

شهیدی فرد در ادامه برنامه به دبیر جشنواره فیلم فجر خدا قوت گفت و خاطرنشان کرد: ما جشنواره‌ای با این وسعت در غرب آسیا نداریم. امسال هم مانند سال‌های گذشته نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در سالن استان‌ها و شهرستان‌‌ها برگزار شد.

وی در ادامه خطاب به مجتبی امینی گفت: کسانی در این دوره شرکت نداشتند،به نظر من خیلی زمان نمی‌برد که آنان برمی‌گردند.

** رئیس سازمان سینمایی: جشنواره فجر بوی انقلاب می‌دهد

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به عنوان دومین سخنران چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی صحنه رفت و بیان کرد: بسیار مفتخرم در روز ملی جمهوری اسلامی ایران و آغاز سال جدید سینمایی کشور در مراسم اختتامیه جشنواره‌ چهل‌ویکم فجر در خدمت شما هستم. امسال به لطف خدا و اهالی رسانه، بعضی سینماگران جمهوری اسلامی ایران و هنرمندان کشورهای مختلف و منطقه‌ای جشنواره امسال با شکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد.

وی ادامه داد: خداراشاکرم که توفیق خدمت به چنین مردمی را به من اعطا کرد. حضور نیروهای جدید، جوان، خلاق، نگاه جدی به شهرستان‌ها که همه سینمای ایران، تهران نیست، مشکلات مردم سراسر ایران و حضور فعال بانوان سینماگر و از همه مهمتر مضامینی با نشاط بود، از جمله اتفاقات خوب امسال بود.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: ما در حوزه خارجی میزبان بالغ بر ۱۰۰ میهمان خارجی هستیم که بیانگر این است که سینمای ایران مورد توجه آنان است. امروز من در جشنواره‌ای حضور پیدا کردم که بوی انقلاب می‌دهد و سالیان سال به عنوان فیلم ساز، تهیه‌کننده در جشنواره بودم و هر سال نگران برگزاری آن بودم اما امسال من هیچ نگرانی ندارم.

خزاعی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز من دست تک تک مردم را می بوسم که در راهپیمایی شرکت کردند و در سالن‌های نمایش حضور داشتند. او با بغض اعلام کرد مردم ما بعد از چهار ماه تبلیغات در راهپیمایی شرکت کردند.

** وزیر ارشاد: جشنواره ۴۱ ادای دین به ساحت هنری ایران بود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سخنران بعدی آیین اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی صحنه رفت و گفت: امروز مردم ایران حماسه‌ای بزرگ را در بهار انقلاب اسلامی پدید آوردند. ایام ماه رحب را تبریک می‌گویم و امیدوارم از برکات این ماه همه حاضران جمع برخوردار باشند.

وی ادامه داد: خداراشاکرم جشنواره چهل‌ویکم فجر با این شکوه و استقبال به منزل پایانی خودش می‌رسد. دوستان من دوران پُرتلاشی را پشت سر گذاشتند. من از همه افراد از جمله کارگردانان، تهیه‌کنندگان، هیات‌های داوری، استادان و هنرمندان برجسته و عوامل سینمای ایران برای حضور در رویداد فجر قدردانی می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: جشنواره چهل‌ویکم ویژگی‌های منحصر به فردی داشت و اولین آن ادای دین به ساحت هنری ایران بود. فیلمسازان عزیز در این جشنواره از نقاط مختلف ایران و این سرزمین افتخارآمیز که جای جای آن پر از عناصر فرهنگی و هنری است، حضور داشتند؛ از سیستان و بلوچستان، شمال، جنوب و… . عدالت فرهنگی که سردست گرفته بودیم در این دوره خود را نشان می‌دهد. خوشحالم که امروز به گواه همه ناضران و دلسوزان ما در این جایگاه ایستاده‌ایم، البته به این میزان راضی نسیتیم و همه باید تلاش کنند که هر روز عیار سینمای ایران بالا برود.

اسماعیلی افزود: جشنواره باید زایش داشته باشد و الحمدالله این جشنواره از این عنوان برخوردار بود. من لازم می‌دانم از شخص رییس جمهور که برای اولین بار در جشنواره فجر حاضر شد و در کنار مردم به تماشای فیلم نشست، قدردانی کنم. همچنین لازم می‌دانم از اعضای هیات دولت به ویژه رییس سازمان صدا و سیما، شهردار تهران، وزیر آموزش و پرورش، نهادهای مردمی و همه کسانی که در تولید فیلم فعال هستند، تشکر کنم. جشنواره فجر، رویدادی سینمایی و متعلق به مردم و انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: از ابتکار دوستان در برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در حوزه ملی و بین‌الملل قدردانی می‌کنم. ما میزبان میهمانان زیادی از کشورهای مختلف بودیم، همه حاضر شدند و در کنار زنان و مردان سینمای ایرانی ایستادند. از همه کسانی که در بخش بین‌الملل در این تجربه با همراه بودند قدردانی می‌کنم و امیدوارم شاهد بیشتر آن باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اتفاق مهم جشنواره امسال بر پایه امید، اخلاق و آگاهی بود و تمامی ۲۴ فیلم که به این بخش رسیدند، به جامعه ایرانی امید و بااستعداد توجه کردند. سینمای ایران به عنوان مهم‌ترین عنصر فرهنگی در جهان تبیین رهبر انقلاب باید عهده‌دار امیدبخشی و فضایل اخلاقی در جامعه ایرانی باشد.

** پورعرب: آن‌هایی هم که نیامدند ان‌شاالله سال آینده حاضر می‌شوند

ابوالفضل پورعرب بیان کرد: امیدوارم تا این لحظه خوشحال بوده باشید. خوشحالم از اینکه یک همدلی در سطح جامعه می‌بینم که به شما مردم منتقل شده است. در این دوره سعی کردند همه چیز را فراهم کنند تا دشمنان ما موفق نشوند.

وی یادآور شد: هیات داوران را سالهاست که می‌شناسم. ابراهیم را می‌شناسم، پرویز شیخ طادی از دوستان من هستند و لطف کردند در این شرایط داوری را قبول کردند. آن‌هایی هم که نیامدند ان‌شاالله سال آینده حاضر می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

معرفی برگزیدگان چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

سیمرغ‌داران فجر ۴۱ چه گفتند؟

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است